درمان خونریزی غیر طبیعی زنان با استفاده از هورمون درمانی و انجام برخی جراحی ها موضوع مورد بحث ما در این مقاله می باشد.

دروانا: 

خونریزی قاعدگی که هر 21 تا 35 روز روی می دهد از جمله خونریزی های طبیعی زنان در نظر گرفته می شود. دوره نرمال خونریزی قاعدگی 2 تا 7 روز می باشد. همچنین بروز خونریزی یا لکه بینی در بازه ای بین پریودها نیز به عنوان خونریزی غیر طبیعی زنان در نظر گرفته می شود. در توضیح علل خونریزی غیر طبیعی زنان فاکتورهای مختلفی مطرح می گردد. خونریزی غیر طبیعی زنان عمدتا به دلیل اختلال در تخمک گذاری و یا سیستم باروری ایجاد می شود. خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند در صورت تجربه هر گونه خونریزی باید فورا به متخصص زنان خود مراجعه کنند. علل خونریزی غیر طبیعی زنان در دوران بعد از یائسگی متفاوت از دوران پیش از یائسگی می باشد. خونریزی غیر طبیعی زنان باید توسط متخصص بیماری های زنان مورد ارزیابی قرار گیرد. در ادامه قصد داریم به درمان خونریزی غیر طبیعی زنان بپردازیم.

اغلب متخصصین در این موارد نمونه برداری از لایه آندومتر را توصیه خواهند کرد. در مورد خانم هایی که به خونریزی سنگین و طولانی مبتلا می باشند (خونریزی غیر طبیعی زنان)، استفاده از استروژن می تواند به طور موقتی لایه آندومتر را پایدار سازد. استروژن که در این شرایط در درمان خونریزی غیر طبیعی رحم استفاده می شود می تواند به صورت خوراکی و اغلب کنژوگه در دوزهای 1.25 تا 5 میلی گرم هر 6 ساعت به مدت 12 تا 24 ساعت مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می توان از استروژن وریدی در دوزهای 20 تا 25 میلی گرم هر 4 تا 6 ساعت استفاده کرد تا خونریزی سنگین کنترل شود. بعد از چند روز استروژن تراپی، پروژستین خوراکی به مدت 12 روز استفاده می شود تا اپیزودهای کنترل شده خونریزی ایجاد شود. خونریزی سنگین رحم می تواند با دوز اندک قرص های ضد بارداری نیز کنترل شود. ترانگزامیک اسید هم می تواند در خونریزی غیر طبیعی زنان از نوع سنگین به فرم خوراکی دو بار در روز مورد استفاده قرار گیرد. دستگاه های آی یو دی حاوی لونورژسترول نیز در درمان خونریزی غیر طبیعی زنان موثر می باشد. مهار کننده های سنتز پروستاگلاندین مانند ایبوپروفن و ترکیبات مربوطه نیز می تواند خونریزی غیر طبیعی زنان را در برخی موارد کاهش دهد. استفاده از آنالوگ های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین نیز می تواند به طور موقتی در درمان خونریزی غیر طبیعی زنان موثر واقع شود. این ترکیبات به طور موقتی مقدار هورمون FSH و LH از غده هیپوفیز را کاهش می دهد و ممکن است علائمی شبیه به یائسگی را به دنبال داشته باشد. استفاده از این داروها در درمان خونریزی غیر طبیعی زنان همراه با مکمل های آهن می تواند در بهبود کم خونی ناشی از خونریزی غیر طبیعی زنان موثر باشد.

رویکردهای مبتنی بر جراحی نیز می تواند در درمان خونریزی غیر طبیعی زنان موثر باشد. در درمان خونریزی غیر طبیعی زنان با استفاده از جراحی تمرکز بر برداشتن توده هایی مانند فیبروم می باشد که در خانم هایی توصیه می شود که به هورمون درمانی پاسخ نگفته اند. نوع تکنیک جراحی بستگی به اندازه و موقعیت فیبروم دارد. برداشتن فیبروم از طریق جراحی میومکتومی خوانده می شود که می تواند به صورت هیستروسکوپیک، لاپاراسکوپیک و جراحی شکمی انجام شود. در برخی موارد برای درمان خونریزی غیر طبیعی زنان ممکن است رحم نیز با استفاده از روش واژینال، لاپاراسکوپی و یا لاپاراتومی خارج شود. تخریب لایه آندومتر به عنوان گزینه ای برای درمان خونریزی غیر طبیعی زنان زمانی مطرح می شود که فرد تمایلی برای باردار شدن نداشته باشد از طرفی درمان های هورمونی نیز در رفع خونریزی غیر طبیعی زنان موثر واقع نشود. این روش درمان خونریزی غیر طبیعی زنان با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود و در آن استفاده از لیزر، کرایوسرجری یا رادیوفرکانسی حرارتی مورد توجه قرار دارد. قبل از انجام این روش برای درمان خونریزی غیر طبیعی زنان باید احتمال وجود ضایعات آندومتر خطرناک در نظر گرفته شود. هدف از این درمان خونریزی غیرطبیعی زنان توقف خونریزی می باشد اما در اغلب موارد تنها از شدت خونریزی کاسته می شود و فرد خونریزی سبکی را تجربه می کند. 

تمام روش های  درمانی ذکر شده فقط پس از بیوپسی آندومتر و با تشخیص پزشک قابل انجام هست.

دکتر ویدا تقی پور بازرگانی

دکتر ویدا تقی پور بازرگانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر ویدا تقی پور بازرگانی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای تجارب ارزشمند در انجام جراحی های زیبایی زنان و درمان بی اختیاري ادرار به روش لیزر درمانی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ویدا تقی پور بازرگانی
برگرفته از: وبسایت https://www.reproductivefacts.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه