درمان خونریزی رحم، تخریب آندومتر با هدف ارتقا دانش بیماران پیرامون تخریب آندومتر تدوین شده است.

دروانا: 

درمان خونریزی رحم گزینه های متفاوتی دارد. تخریب آندومتر یکی از راه های درمان خونریزی رحم می باشد که بسیار مورد توجه است. این روش درمان خونریزی رحم کم تهاجمی بوده و نرخ موفقیت مناسبی دارد. تخریب آندومتر نوعی روش جراحی برای از بین بردن دیواره داخلی رحم یعنی آندومتریوم می باشد. در این روش درمان خونریزی رحم از حرارت، سرما و یا انواع خاصی از انرژی الکتریکی برای ایجاد اسکار در رحم استفاده می شود. در الکتروسرجری از لوپ سیمی الکتریکی یا توپ رولر برای ایجاد اسکار در دیواره رحم استفاده می شود. در طول انجام این گزینه در درمان خونریزی رحم نیازی به استفاده از بیهوشی جنرال وجود ندارد و تنها از بی حسی منطقه ای استفاده می گردد. همچنین قبل از آغاز جراحی نیز نیازی به مصرف آنتی بیوتیک پیشگیرانه وجود ندارد. استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی حداقل یک ساعت قبل از انجام تخریب آندومتر توصیه می شود. این داروها ممکن است در مهار انقباضات رحمی موثر واقع شود. شایع ترین عوارضی که به دنبال انجام این روش درمان خونریزی رحم مشاهده شده عبارت است از:

  • پرفراژ رحم
  • هموراژی
  • هماتوم
  • عفونت لگنی

اغلب خانم ها به دنبال انجام این روش درمان خونریزی رحم برای مشاهده علائم درمان خونریزی رحم باید 8 تا 12 هفته منتظر بمانند. در اغلب موارد مقدار جریان خونریزی رحمی کاهش می یابد. خونریزی سبک واژن اغلب در طول دو تا سه روز بعد از درمان خونریزی رحم مشاهده می شود. کرامپ رحمی به دنبال انجام این روش درمان خونریزی رحم ممکن است 24 تا 72 ساعت به طول انجامد. اغلب خانم ها به دنبال انجام این روش درمان خونریزی رحم می توانند ظرف یک تا سه روز به انجام فعالیت های روزمره خود بازگردند. متاسفانه برخی خانم ها بعد از درمان ممکن است با عود خونریزی های رحمی مواجه شوند که در این شرایط ممکن است تکرار روش تخریب آندومتر موثر باشد. نرخ تکرار مجدد روش تخریب آندومتر در بازه سه تا پنج سال بعد از اولین تخریب آندومتر 5 تا 20 درصد گزارش شده است. نرخ بروز عوارض جانبی در مواردی که این روش درمانی تکرار می شود ممکن است بیشتر نیز باشد. در موارد زیر تخریب آندومتر به عنوان گزینه ای در درمان خونریزی رحم توصیه می شود:

  • پریودهایی که بیش از 7 روز به طول انجامد
  • تعویض نوار بهداشتی هر 1 تا 2 ساعت یک بار
  • دفع لخته های خونی بزرگ

 تخریب آندومتر در خانم هایی که به هایپرپلازی آندومتر یا سرطان مبتلا می باشند گزینه مناسبی نیست. همچنین کسانی که قصد حفظ باروری خود را دارند نباید از این روش درمان خونریزی رحم استفاده کنند. به خاطر داشته باشید خونریزی سنگین قاعدگی ممکن است اندیکاسیونی برای انجام تخریب آندومتر باشد اما ممکن است این خونریزی علامتی از هایپرپلازی آندومتر یا سرطان باشد. بنابراین قبل از انجام این روش در درمان خونریزی رحم باید نمونه برداری از رحم انجام شود. پیش از انجام این روش در درمان خونریزی رحم باید حفره لگنی به لحاظ وجود فیبروم، پولیپ یا سایر ناهنجاری ها اعم از تیغه رحمی معاینه گردد زیرا این موارد در انجام تخریب آندومتر اختلال ایجاد می کند. برای معاینه حفره رحمی می توان از سونوگرافی همراه با تزریق سالین و یا هیستروسکوپی بهره برد تا داخل این ارگان به دقت مشاهده و ارزیابی شود. عمده ترین کاربرد تخریب آندومتر به عنوان روشی برای درمان خونریزی رحم، درمان منوراژی در خانم هایی است که در دوران قبل از یائسگی قرار دارند. موارد منع مصرف تخریب آندومتر به عنوان روشی برای درمان خونریزی رحم عبارت است از:

  • بارداری
  • مشکوک بودن به هایپرپلازی آندومتر یا سرطان
  • تمایل به حفظ باروری
  • عفونت فعال لگنی
  • وجود دستگاه درون رحمی یا آی یو دی
  • سابقه جراحی قبلی در رحم
  • ابتلا به اختلالات خونی یا مصرف داروهای ضد انعقاد

در توضیح بیشتر موارد منع مصرف انجام تخریب آندومتر باید توجه داشت انجام این روش در درمان خونریزی رحم سبب می شود لایه آندومتر آسیب دیده و این امر در لانه گزینی و تشکیل جفت تاثیرات نامطلوبی به دنبال دارد. 

برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه