اتساع و کورتاژ یک روش تشخیصی-درمانی محسوب می شود که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

دروانا: 

اتساع و کورتاژ روشی برای برداشت بافت از داخل رحم است. پزشکان اتساع و کورتاژ را برای تشخیص و درمان برخی شرایط رحمی همانند خونریزی سنگین و یا تمیز کردن پوشش رحمی بعد از سقط یا زایمان انجام می دهند. در این روش، پزشک از ابزار کوچک یا یک دارو برای باز کردن دهانه رحم (بخش پایینی و تنگ رحم) استفاده می کنند. سپس پزشک با استفاده از یک وسیله جراحی به نام کورت بافت رحمی را برمی دارد. کورت مورد استفاده ممکن است تیز بوده و یا از مکش استفاده شود.

علت انجام اتساع و کورتاژ

تشخیص یک وضعیت: پزشک ممکن است نوعی اتساع و کورتاژ به نام نمونه برداری از اندومتر را برای تشخیص یک وضعیت توصیه نماید اگر بیمار خونریزی غیر طبیعی رحم دارد، بعد از یائسگی دچار خونریزی می شود و یا پزشک سلول های غیر طبیعی اندومتر را در تست روتین سرطان دهانه رحم مشاهده کند. برای انجام تست، پزشک نمونه بافتی را از پوشش رحم جمع آوری کرده و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می کند. اتساع و کورتاژ می تواند هایپرپلازی اندومتر (یک وضعیت پیش سرطانی که در آن پوشش رحمی بسیار ضخیم می شود)، پولیپ های رحمی و سرطان رحم را مورد بررسی قرار دهد.

درمان یک وضعیت: زمانی که اتساع و کورتاژ درمانی انجام می گیرد، پزشک نه فقط یک نمونه بافتی بلکه محتویات داخل رحم را برمی دارد. پزشک این کار را بدین منظور انجام می دهد:

  • خارج کردن بافت هایی که بعد از سقط یا زایمان باقی مانده اند تا از عفونت یا خونریزی سنگین پیشگیری کند.
  • برداشت بارداری مولار که در آن به جای بارداری طبیعی، تومور تشکیل می شود.
  • درمان خونریزی بیش از حد بعد از زایمان از طریق خارج کردن جفت که در رحم باقی مانده است.
  • برداشت پولیپ های رحمی یا دهانه رحم که معمولا غیر سرطانی هستند.

پزشک ممکن است این روش را به همراه روش دیگری به نام هیستروسکوپی انجام دهد. در این روش، پزشک یک وسیله باریک مجهز به نور و دوربین را وارد واژن کرده و از طریق آن به دهانه رحم و رحم می رسد. سپس پزشک می تواند پوشش رحم را بر روی صفحه نمایشگر مشاهده کند، نواحی که غیر طبیعی به نظر می آیند را شناسایی نماید، از عدم وجود پولیپ اطمینان حاصل کند و در صورت نیاز نمونه برداری انجام دهد. در هیستروسکوپی، پزشک همچنین می تواند پولیپ های رحمی و تومورهای فیبروئیدی را بردارد.

روش انجام اتساع و کورتاژ

در این روش، بیمار بی حسی دریافت می کند. انتخاب بی حسی بسته به دلیل انجام اتساع و کورتاژ و سابقه پزشکی بیمار انجام می گیرد. در بیهوشی عمومی، بیمار هوشیاری خود را از دست داده و دردی احساس نمی کند. سایر انواع بی حسی به کمک داروی آرام بخش یا استفاده از تزریق ماده بی حسی تنها در محل کوچک مورد نظر و یا ناحیه بزرگ تر (بی حسی نقطه ای) در بدن صورت می گیرند. در این روش:

  • بیمار به پشت بر روی تخت معاینه دراز می کشد در حالی که پاشنه های خود را به دسته ها تکیه داده است.
  • پزشک وسیله ای به نام اسپکولوم را وارد واژن می کند تا دهانه رحم را ببیند.
  • پزشک مجموعه ای از میله های ضخیم تر را وارد دهانه رحم می کند تا به آرامی دهانه را به اندازه کافی باز کند.
  • سپس میله های باز کننده را خارج کرده و یک وسیله قاشق مانند با لبه تیز یا وسیله مکش را قرار می دهد تا بافت رحمی را بردارد.

اگر بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته باشد، ممکن است دچار تهوع و استفراغ و همچنین احساس خواب آلودگی برای چند ساعت شود. عوارض اتساع و کورتاژ که برای چند روز طول می کشد کرامپ خفیف و لکه بینی یا خونریزی سبک است. برای رفع کرامپ، پزشک مصرف ایبوپروفن را توصیه می کند. بیمار باید برای مدتی از قرار دادن تامپون در واژن خود یا تماس جنسی بپرهیزد تا از ورود باکتری ها به رحم پیشگیری شود. بعد از این روش، پوشش رحم دوباره تشکیل می شود بنابراین احتمال به تاخیر افتادن قاعدگی بعدی وجود دارد.

دکتر فرحناز اسدپور

دکتر فرحناز اسدپور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر فرحناز اسد پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در مشهد دارای بورد تخصصی و 13 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فرحناز اسدپور
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه