واژینوپلاستی و لابیاپلاستی

واژینوپلاستی یا تنگ کردن واژن:

واژینوپلاستی روشی است که هدف آن تنگ کردن واژن است که در اثر زایمان و یا افزایش سن شل شده است.

درست است که بافت واژن می تواند کشسانی داشته باشد اما سفت کردن بافت واژن با استفاد از جراحی نمی تواند تقویت پاسخ جنسی اعم از میل جنسی، برانگیختگی و ارگاسم را تقویت کند، پاسخ جنسی افراد به فاکتورهای روحی و فردی مرتبط است. علاوه بر این حساسیت جنسی به طور خودکار منجر به لذت بیشتر نمی شود و در واقع می تواند منجر به درد شود.

لابیاپلاستی یا کوچک کردن لابیا (لب های اطراف واژن):

لابیاپلاستی نوعی جراحی پلاستیک در ناحیه لابیا است (لب های اطراف واژن) که می تواند به تنهایی و یا با واژینوپلاستی انجام شود. لابیاپلاستی اندازه و شکل لابیا را تغییر می دهد و معمولا سبب کوچک تر شدن یا تصحیح قرینگی بین آن ها می شود.

جراحی ترمیمی زنان در مقابل زیبایی زنان:

برای تصمیم گیری در مورد این که آیا باید واژینوپلاستی و یا لابیاپلاستی انجام دهید مهم است که تفاوت بین جراحی ترمیمی و جراحی زیبایی را بدانید.

جراحی ترمیمی عملکرد بخشی از بدن را بهبود می بخشد در حالی که جراحی زیبایی، زیبایی شناسی آناتومی نرمال را تغییر می دهد. برای مثال جراحی بینی را در نظر بگیرید، در این شرایط جراح می تواند حفره داخلی بینی را بازسازی کند به نحوی که به تنفس بهتر شما کمک کند یا این که بینی شما را شکل دهد و دلیل آن صرفا ظاهری است.

انجمن زنان و زایمان آمریکا در مورد جراحی زیبایی واژن و خطرات جراحی زیبایی واژن هشدار داده است و این که داده های علمی کافی در مورد اثربخشی و بی خطر بودن این جراحی در دست نیست.

در گذشته جراحی واژن واژینوپلاستی با هدف بازسازی انجام می شد آن هم زمانی که واژن دچار نقص مادرزادی بوده (برای مثال خیلی کوتاه بوده است مانند vaginal agenesis) به این ترتیب یک دختر می توانست رشد کرده و دفع ادرار، قاعدگی و نزدیکی نرمالی داشته باشد.

جراحی های مرتبط با واژینوپلاستی و لابیاپلاستی:

اخیرا واژینوپلاستی در دسته جراحی های زیبایی قرار گرفته و با عنوان جوان سازی واژن شناخته می شود. جراحان پلاستیک و متخصصین زنان مدعی اند که این جراحی همانند سایر جراحی های زیبایی به زیبایی و اعتماد به نفس خانم ها کمک می کند.

در حقیقت انجمن زنان و زایمان آمریکا عنوان می کند ظاهر ناحیه تناسلی زنان می تواند بسیار متنوع باشد و همه این ها به لحاظ آناتومیکی صحیح هستند. هیچ راه صحیحی برای شکل گیری واژن و یا لابیا وجود ندارد.

اخیرا تکنولوژی لیزر برای جوان سازی واژن در اختیار جراحان قرار گرفته و جایگزین تیغ جراحی سنتی شده است.

نکته مهم این است که هیچ یک از جراحی های واژینوپلاستی توسط انجمن زنان و زایمان آمریکا مورد پذیرش نمی باشد.

جراحی های زیبایی زنان

روش های جوانسازی واژن:

در ادامه برخی از روش های جوانسازی واژن ارائه می شود:

  • Revirgination: هایمن بافت نازکی است که در دهانه ورودی واژن قرار دارد و به طور طبیعی بعد از اولین نزدیکی خانم پاره می شود. جراحی به نام هایمنوپلاستی به ترمیم واژن به نحوی کمک می کند که به حالت اصلی قبل از فعالیت جنسی بازگردد. از آن جایی که باورهای مذهبی قوی در مورد اهمیت بکارت در برخی فرهنگ ها وجود دارد این روش یکی از بحث برانگیزترین جراحی های زیبایی واژن محسوب می شود.
  • Clitoral unhooding: این جراحی به منظور برداشت بافتی انجام می شود که به طور نرمال ناحیه کلایتوریس را می پوشاند.
  • تقویت نقطه جی: دیواره جلویی واژن به باور برخی متخصصین دربردارنده نقطه شهوانی به نام جی پوینت یا نقطه جی واژن می باشد که بخش تحریک پذیری برای برانگیختگی و ارگاسم زنان محسوب می شود. در این روش جراحی واژن، کلاژن به دیوار جلویی واژن تزریق می شود که به لحاظ نظری می تواند منجر به افزایش لذت جنسی شود.

عوارض جراحی زیبایی واژن یا عوارض واژینوپلاستی و لابیاپلاستی:

رضایت مندی خانم ها و نرخ بروز عوارض به دنبال انجام واژینوپلاستی و لابیاپلاستی هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

عوارض جراحی زیبایی واژن عبارت است از:

  • عفونت
  • تغییراتی دائمی در احساس
  • دردی مستمر
  • زخم

بهترین توصیه برای خانم هایی که جراحی زیبایی واژن را مد نظر دارند این است که در مورد احساسات و نگرانی های خود در مورد ناحیه واژن به طور واضح و روشن با پزشک جراح و متخصص زنان صحبت کنند، همچنین انتظاراتی که از جراحی در ذهن دارند را مطرح کنند و در مورد سایر گزینه های غیر جراحی نیز با پزشک جراح و متخصص زنان مشورت نمایند.

ورزش هایی موسوم به کگل می تواند ماهیچه های واژن را تقویت کرده و برای مثال به افزایش برانگیختگی جنسی کمک کند، مشاوره نیز می تواند به اعتماد به نفس در روابط جنسی کمک کند.

برخی سوالاتی که می توانید از جراح و متخصص زنان در مورد جراحی زیبایی واژن بپرسید عبارت است از:

  • خطرات بلند مدت و کوتاه مدت و عوارض جراحی زیبایی واژن چیست؟
  • مزایای جراحی زیبایی واژن چیست؟
  • آیا بعد از جراحی در ناحیه واژن یا کلایتوریس احساس به لمس کاهش پیدا خواهد کرد؟
  • آیا انجام جراحی زیبایی واژن بر توانایی من در ارگاسم تاثیر می گذارد یا خیر؟
  • آیا محدودیت هایی در استفاده از محصولات بهداشتی زنانه مانند تامپون بعد از جراحی زیبایی واژن وجود دارد یا خیر؟
  • آیا انجام جراحی زیبایی واژن بر قدرت بارداری و زایمان در آینده تاثیر خواهد گذاشت؟
  • آیا انتظاراتی که در نتیجه جراحی زیبایی واژن در ذهن دارم واقع بینانه است؟
  • گزینه های غیر از جراحی زیبایی واژن برایم وجود دارد؟
برگرفته از: وبسایت http://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه