واژینوپلاستی چیست؟ به جراحی که باعث محکم شدن ماهیچه های اطراف واژن می شود واژینوپلاستی می گویند، جراحی واژینوپلاستی به نوعی انجام می شود که در نهایت فرد احساس بهتری در روابط جنسی خواهد داشت. از جمله عوارض واژینوپلاستی احتمال بروز عفونت، خونریزی، اسکار و لخته های خونی می باشد.

دروانا:

واژینوپلاستی چیست؟

واژینوپلاستی چیست؟ واژینوپلاستی نوعی جراحی است که در آن ماهیچه های کف لگن خانم که اطراف واژن را احاطه کرده است محکم می شود. هدف از جراحی واژینوپلاستی ایجاد قدرت و کنترل بهتر در این ماهیچه ها می باشد که در نتیجه آن رضایت جنسی خانم نیز به هنگام نزدیکی جنسی افزایش می یابد. عمل جراحی واژینوپلاستی ابتدا به منظور ترمیم ناهنجاری های واژینال یا ترمیم پارگی و یا کشیدگی واژن که اغلب در نتیجه زایمان ایجاد می شد انجام می گرفت. اما در حال حاضر خانم های زیادی وجود دارند که انجام عمل جراحی واژینوپلاستی را به دلایل زیبایی و جوانسازی واژن انتخاب می کنند.

جراحی زیبایی واژینوپلاستی همچنین تحت عنوان جوانسازی واژن نیز نامیده می شود و می تواند بسته به تمایل بیمار، این که آیا جراحی به دلایل زیبایی واژن انجام شده و یا دلایل پزشکی دارد، با کمی تغییرات انجام شود. یکی از انواع واژینوپلاستی perineoplasty نام دارد. در این روش پوست بین واژن و مقعد متناسب با بافت واژن تغییر می کند و زاویه واژینال متفاوتی ایجاد می شود. re-virgination یکی دیگر از انواع واژینوپلاستی می باشد که پارگی یا کشیدگی روی هایمن را ترمیم می کند تا واژن به حالت دست نخورده خود بازگردد. به دلایل مذهبی و فرهنگی که در مورد هایمن مطرح می شود در مورد اصول اخلاقی این نوع جراحی اختلافاتی وجود دارد. واژینوپلاستی در هر فرمی که باشد می تواند همراه با سایر جراحی های زیبایی زنان مانند لابیاپلاستی انجام شود. لابیاپلاستی نوعی جراحی می باشد که در آن لابیا مجدد فرم دهی می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با لابیاپلاستی به مطلب زیر مراجعه نمایید:

نحوه عمل جراحی واژینوپلاستی

انجام جراحی واژینوپلاستی به طور کامل حدود یک تا دو ساعت زمان می برد. عمل زیبایی واژینوپلاستی معمولا شامل کشیدن ماهیچه های کف لگن و نزدیک تر کردن آن ها به هم می باشد. در این میان هر گونه پوست اضافی و یا بافت اسکار برداشته می شود. نتیجه نهایی بازسازی و جوانسازی واژن می باشد به نحوی که در طول نزدیکی جنسی فرد احساس بهتری را تجربه خواهد کرد. بروز اسکار به عنوان عارضه واژینوپلاستی محتمل می باشد اما در اغلب موارد در طول زمان محو می شود. جراحان زیبایی زنان عموما دقت می کنند تا برش ها در چین های طبیعی پوست انجام شود تا احتمال ایجاد اسکار نامطلوب کمتر شود. در طول انجام عمل جراحی واژینوپلاستی بیمار در حالت بیهوشی قرار دارد. برش ها می تواند با استفاده از اسکالپل سنتی و یا با استفاده از لیزر ایجاد شوند. تصور بر این است ایجاد برش با استفاده از لیزر واژن می تواند روند بهبود را در مقایسه با روش سنتی تسریع کند. در نهایت انتخاب روش بستگی به نیاز بیمار و تشخیص متخصص زنان دارد.

ریکاوری پس از عمل جراحی واژینوپلاستی

ریکاوری پس از عمل جراحی واژینوپلاستی عمدتا ساده می باشد اما مستلزم برنامه ریزی است تا بدن به طور مناسبی بهبود یابد. بعد از جراحی واژینوپلاستی بیمار ساعت اندکی را در اتاق ریکاوری سپری خواهد کرد و سپس در صورت اطمینان از عدم بروز عوارض، ظرف یک روز مرخص خواهد شد. درد بعد از جراحی یکی از عوارض واژینوپلاستی محسوب می شود که ممکن است ناراحت کننده باشد اما با استفاده از داروهای مسکن می توان آن را برطرف کرد و معمولا درد بعد از چند روز فروکش خواهد کرد. کبودی و تورم در محل برش نیز از جمله سایر عوارض واژینوپلاستی محسوب می شود و ممکن است یک تا دو هفته به طول انجامد. بیماران به مدت چهار تا شش هفته نمی توانند نزدیکی جنسی داشته باشند. حدود یک هفته بعد از جراحی واژینوپلاستی بیمار می تواند به انجام فعالیت هایی روزمره بپردازد و بعد از سه ماه ریکاوری کامل حاصل می شود. زمانی که جراحی واژینوپلاستی همزمان با سایر جراحی های زیبایی مانند لابیاپلاستی انجام شود دوره ریکاوری طولانی تر خواهد بود. بعد از انجام جراحی واژینوپلاستی لازم است که بیمار نزد پزشک مراجعه کند تا فرایند بهبود تحت نظر پزشک بررسی شود. معمولا به بیماران توصیه می شود تا ورزش های موسوم به کگل را انجام دهند زیرا این ورزش ها ماهیچه هایی که به تازگی شکل گرفته اند را تقویت می کند و مانع از بروز عوارض احتمالی در آینده می شود.

عوارض واژینوپلاستی

عوارض واژینوپلاستی شبیه به سایر جراحی ها می باشد. احتمال بروز عفونت، خونریزی، اسکار و لخته های خونی بعد از جراحی زیبایی واژینوپلاستی وجود خواهد داشت. اما اگر بیمار در وضعیت سلامت خوبی به سر برد احتمال بروز این عوارض اندک خواهد بود. هر چه مهارت و تجربه جراح بیشتر باشد در آن صورت احتمال بروز این عوارض بعد از واژینوپلاستی نیز کمتر خواهد بود. اسکارهای کوچک معمولا در طول زمان از بین خواهند رفت. اگر شما تصمیم به انجام جراحی زیبایی واژینوپلاستی دارید می توانید در مورد جزئیات خطرات و عوارض احتمالی با پزشک متخصص زنان در این زمینه مشورت کنید.

یکی از مهم ترین خطراتی که ممکن است اتفاق بیفتد عدم رضایت بیمار نسبت به نتایج جراحی واژینوپلاستی می باشد. برخی اوقات واژن به اندازه مطلوب و مورد انتظار بیمار سفت نمی شود و یا حتی در مواردی سفت شدگی به حدی است که بیمار نمی تواند تامپون را وارد واژن کند و یا نمی تواند نزدیکی خوشایندی را تجربه کند. در این موارد ممکن است برای رسیدن به هدف مطلوب انجام جراحی دیگری ضروری باشد. برای پیشگیری از بروز چنین عوارضی بهتر است بیمار در درجه اول در مورد دلایل انجام جراحی واژینوپلاستی به درستی فکر کرده و مشاوره دریافت کند و سپس در انتخاب جراح دقت کافی داشته باشد. به هنگام دریافت مشاوره از جراح و متخصص زنان خود بهتر است صادق باشید و انتظارات خود را به طور شفاف با متخصص خود در میان گذارید. سوالاتی که در ذهن دارید را در جلسات مشاوره با پزشک مطرح نمایید و قبل از آغاز جراحی درک کاملی را از روند آن به دست بیاورید. زمانی که پزشک و بیمار هم راستا باشند احتمال دریافت نتایج مطلوب درمانی افزایش خواهد یافت.

دلایل انجام عمل زیبایی واژینوپلاستی

جراحی واژینوپلاستی در اصل برای رفع ناهنجاری های خانم ها، آسیب های وارد بر واژن و یا کشیدگی واژن در اثر زایمان انجام می شده است. در حال حاضر خانم های بیشتری از مزایای واژینوپلاستی به دلایل زیبایی و جوانسازی واژن بهره می برند. بعد از زایمان و یا با افزایش سن بافت اطراف واژن ممکن است شل شده و ماهیچه های کف لگن ضعیف می شوند و واژن ممکن است عریض تر شود. این تغییرات طبیعی می تواند تاثیرات منفی بر زندگی جنسی یک خانم داشته باشد یا این که خانم ممکن است به دلیل تغییرات جسمی خود اعتماد به نفسش را از دست دهد. عمل جراحی واژینوپلاستی کمک می کند تا واژن جوان تر شده و ظاهری زیبا پیدا کند. به این ترتیب زندگی جنسی فرد نیز تقویت می شود. بنابراین خانم هایی که دچار آسیب واژینال نشده اند نیز به دلیل تمایل برای تغییر در احساسات خود می توانند انجام جراحی واژینوپلاستی را انتخاب کنند.

سایر راه های جایگزین واژینوپلاستی

در حالی که عمل واژینوپلاستی می تواند برای برخی خانم ها انتخاب مناسبی باشد اما این تنها انتخاب نیست. انجام ورزش های کگل و ورزش های واژینال نیز می تواند ماهیچه های کف لگن را تقویت کند. برخی کرم های واژینال نیز وجود دارند که سبب تنگی واژن می شود و باعث می شود فرد احساس سفتی در واژن را تجربه کند. این کرم ها می تواند به صورت دوره ای استفاده شود تا تدریجا احساس جنسی فرد بهبود یابد اما تضمینی وجود ندارد که فرد نتایج مطلوب و رضایت بخشی را دریافت کند. ایراد عمده این روش های جایگزین این است که در مقایسه با جراحی واژینوپلاستی نتایج حاصل شده سریع و دائمی نمی باشد اما در مقایسه با انجام جراحی، کم هزینه تر خواهد بود. معمولا به بیماران توصیه می شود قبل از انجام جراحی واژینوپلاستی سایر گزینه های این چنینی را امتحان کنند.

انجام جراحی واژینوپلاستی به خانم های باردار و یا خانم هایی که قصد بارداری دارند توصیه نمی شود. اگر یک خانم قبل از باردار شدن و زایمان جراحی واژینوپلاستی را انجام دهد در آن صورت زایمان می تواند دشوار تر و دردناک تر باشد. هم چنین عوارض ناشی از زایمان می تواند تغییرات مثبت به دست آمده توسط جراحی واژینوپلاستی را خنثی کند.

واژینوپلاستی و سایر جراحی های زیبایی زنان نباید به عنوان راهی برای ایجاد ظاهری نرمال در نظر گرفته شوند. اندازه، شکل، رنگ و احساس ولوو (vulva) به طور معنی داری از فردی به فرد دیگر متغیر است و ممکن نیست به دقت اشاره کرد ظاهر نرمال واژن به چه صورت می باشد. علاوه بر این هنجارهای اجتماعی و رسانه ها ممکن است تاثیرات منفی را بر اعتماد به نفس جنسی یک خانم و یا شریک جنسی او داشته باشد. همه خانم ها باید بیاموزند که بدن خود را آن طور که هست دوست داشته باشند. اگر فردی نسبت به ظاهر اندام تناسلی خود احساس تنفر داشته باشد در آن صورت این تنفر ممکن است به اعتماد به نفس او مرتبط باشد که در نتیجه جراحی نیز این احساس برطرف نخواهد کرد. این موارد از جمله مسائلی است که قبل از جراحی باید بدان پرداخته شود و با متخصص زنان مربوطه مشورت شود.

یک خانم هرگز نباید انجام واژینوپلاستی را تنها بر اساس خواست همسر یا شریک جنسی خود انجام دهد. انجام جراحی واژینوپلاستی نتایج شخصی را در زندگی خانم به دنبال خواهد داشت. تصمیم گیری در مورد ظاهر بدن به این شکل باید به طور مستقل و با در نظر گرفتن معایب و مزایای احتمالی انجام شود. جراحی واژینوپلاستی نباید تنها بر اساس اولویت رضایت جنسی همسر انجام شود. اگر یک خانم نسبت به ظاهر اندام تناسلی خود احساس خوبی دارد همسر او نیز باید همین احساس را داشته باشد. یک ارتباط سالم بین دو شریک جنسی باید بر اساس پشتیبانی و احترام باشد. به همین نسبت انجام جراحی واژینوپلاستی نیز نباید به عنوان راهی برای ترمیم روابط بین افراد در نظر گرفته شود. اگر رابطه ای موفق نباشد احتمالا دلایل عمیق تری فراتر از ظاهر و عملکرد جنسی مطرح خواهد بود. این مشکلات باید قبل از انجام جراحی واژینوپلاستی شناسایی و بررسی شود. در صورت عدم حل این مشکلات انجام جراحی کمکی به بهبودی شرایط نخواهد کرد.

در نهایت خیلی از خانم ها مدعی اند که انجام جراحی واژینوپلاستی در زندگی جنسی آن ها موثر بوده است اما در واقع هیچ تضمینی وجود ندارد که انجام جراحی واژینوپلاستی به طور معنی داری بتواند تجربه جنسی فرد را بهبود بخشد. تحقیقاتی در دست انجام می باشد که به بررسی ارتباط بین انجام جراحی واژینوپلاستی و افزایش رضایت جنسی متمرکز است. اما به طور کلی معایب و مزایای جراحی واژینوپلاستی باید قبل از انجام جراحی واژینوپلاستی با کمک متخصص زنان مربوطه به طور دقیقی مورد توجه قرار گیرد.

برگرفته از: وبسایت http://www.soc.ucsb.edu

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه