لیزر درمانی واژن یا اصطلاحا لیزر واژن روشی غیر دارویی است که در درمان آتروفی واژن مورد استفاده قرار می گیرد. لیزر واژن برای درمان بی اختیاری ادراری خفیف، برای اطلاح PH طبیعی واژن و همچنین رفع علائمی مانند خارش و سوزش می باشد. معمولا برای لیزر واژن از دستگاه لیزر مونالیزا استفاده می شود.

دروانا:

لیزر درمانی واژن چیست؟ 

لیزر درمانی واژن چیست؟ لیزر درمانی واژن که به عنوان لیزر جوانسازی واژن نیز شناخته می شود راه حلی غیر دارویی و بسیار موثر است که می تواند در درمان آتروفی واژن و تاثیرات ناشی از آن مفید باشد. آتروفی واژن یکی از عوارض شایعی است که در دوران یائسگی و بعد از زایمان اتفاق می افتد.

برخی از علائم آتروفی واژن عبارت است از:

  • خارش و سوزش واژن
  • وجود ترشحات مزمن از واژن
  • ضخیم شدن و زخم های احتمالی در بافت واژن
  • درد به هنگام نزدیکی جنسی
  • ناتوانی در داشتن نزدیکی جنسی

نکاتی در رابطه با لیزر واژن

لیزر واژن روشی بی درد و موثر است که می تواند عملکرد صحیح و مناسب ساختارهای ژنیتال را مجددا بازگردانی کند هم چنین می تواند عوارض مرتبط با اختلال در عملکرد ادراری را نیز بهبود بخشد. لیزر ترمیم واژن می تواند بی اختیاری ادراری خفیف ناشی از عطسه، سرفه و یا خنده را برطرف سازد.

لیزر درمانی واژن سبب می شود تا بافت مخاط واژن تغذیه شده و هیدراته گردد. هم چنین اپیتلیوم نیز ضخیم تر شده، ساختار واژن تا حدی سفت شده و حالت ارتجاعی خود را مجددا به دست بیاورد. لیزر درمانی واژن pH واژن را اصلاح کرده و سبب می شود عملکرد محافظتی طبیعی آن حفظ شده و به این ترتیب احتمال بروز عفونت نیز کاهش خواهد یافت.

لیزر واژن یکی از راه های ساده ای است که تنها چند دقیقه به طول می انجامد. لیزر واژن روشی بی درد است و عوارض جانبی اندکی در پی دارد. هم چنین زمان ریکاوری آن نیز بسیار کوتاه می باشد. لیزر واژن توان و ارتجاع مناسب را به بافت واژن بازمی گرداند و تاثیرات مثبتی بر کیفیت زندگی فرد و روابط او دارد.

از جمله مزایای انجام لیزر واژن رفع علائمی مانند خارش و سوزش می باشد که مخصوصا به هنگام نزدیکی بسیار آزار دهنده است. انجام لیزر ترمیم واژن نیازی به بیهوشی ندارد.

یکی از دستگاه هایی که امروز به به منظور انجام لیزر ترمیم واژن مورد استفاده قرار می گیرد دستگاه لیزر مونالیزا تاچ MonaLisa Touch نام دارد. در مورد نحوه عملکرد این دستگاه و برخی مزایای احتمالی آن می توان موارد زیر را در نظر داشت.

نحوه عملکرد لیزر مونالیزا تاچ

لیزر مونالیزا تاچ مانع از افت استروژن در بافت واژن می شود. افت مقدار استروژن معمولا در دوران یائسگی یا بعد از وضع حمل در بدن ایجاد می گردد. دستگاه مونالیزا تاچ تولید مجدد کلاژن را تحریک کرده هم چنین بر تولید مخاط واژن نیز تاثیر می گذارد. لیزر مونالیزا تاچ نوعی لیزر CO2 فرکشنال می باشد که بر روی مخاط واژن اثر می گذارد. لیزر CO2 به آرامی و از طریق دستگاه اسکنر روی دیواره های واژن تاثیر گذاشته و ضایعاتی در ابعاد میکرو را ایجاد می کند. این ضایعات غیر قابل تشخیص می باشند. حضور این ضایعات سبب می شود تا فرایند تولید کلاژن های جدید که نئوکلاژنز نامیده می شود آغاز گردد و به این ترتیب مخاط واژن نیز مجدد تنظیم شده و متعادل می گردد. فرایند تولید مجدد بافت چند هفته به طول می انجامد اما تحریک ایجاد شده سبب می گردد تا علائمی از بهبود فوری را پس از درمان شاهد باشیم.

خیلی از خانم ها که به دنبال رفع علائم ناشی از افت استروژن هستند می توانند استفاده از دستگاه مونالیزا تاچ را مورد توجه قرار دهند. این روش درمانی در مقایسه با انجام جراحی های سنتی کم تهاجمی می باشد. اما باید یادآور شد در مورد انتخاب موثرترین روش درمانی پزشک شما را به بهترین نحو راهنمایی خواهد کرد.

در مورد رفع شل شدن واژن با استفاده از دستگاه مونالیزا تاچ باید توجه داشته باشید که شل شدن واژن به دلیل افزایش ضخامت واژن ایجاد می شود. افزایش ضخامت واژن نیز می تواند در نتیجه زایمان و افزایش سن بروز کند. در انجام لیزر به منظور رفع شل شدن واژن بررسی و ارزیابی علت زمینه ای بسیار اهمیت دارد. به طور کلی لیزر فرکشنال CO2 می تواند مخاط واژن را احیا کند و از این جهت ممکن است به بازگرداندن قدرت واژن کمک کند.

تعداد جلسات مورد نیاز برای انجام لیزر واژن بستگی به شدت علائم بیمار دارد. در مورد دستگاه مونالیزا تاچ معمولا یک تا سه جلسه درمانی با فواصل 40 تا 60 روزه توصیه می شود. علاوه بر این انجام درمان سالانه نیز به بیماران توصیه می گردد. باید توجه داشت درمان به صورت سرپایی انجام می گیرد. در نهایت متخصص زنان بعد از ارزیابی بیمار و تنظیم برنامه درمانی برای او، تشخیص خواهد داد چند جلسه درمانی برای لیزر واژن مناسب خواهد بود.

عوارض لیزر واژن

از جمله عوارض لیزر واژن با استفاده از دستگاه مونالیزا تاچ بروز قرمزی و تورم می باشد که ظرف مدتی برطرف می گردد. یکی از معایب لیزر واژن این است که نتایج حاصل از درمان تدریجا مشخص شده و برای حفظ نتایج درمانی به تکرار جلسات لیزر واژن نیاز خواهد بود. توصیه می شود حداقل 4 تا 5 روز بعد از انجام  لیزر واژن از انجام فعالیت جنسی اجتناب گردد.

برگرفته از: وبسایت http://www.monalisatouch.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه