عمل زیبایی لابیاپلاستی نوعی روش برای زیبایی و جوانسازی واژن محسوب می شود و می تواند به تخفیف مشکلات ناشی از نواقص مادرزادی در این ناحیه نیز کمک کند. هدف از انجام جراحی لابیاپلاستی کاهش اندازه لابیا مینورا می باشد علاوه بر این به کاهش عدم قرینگی نیز منجر می گردد. پس از انجام جراحی لابیاپلاستی باید حداقل به مدت یک هفته در منزل استراحت کنید. در طول این مدت ورم و درد کاهش خواهد یافت.

دروانا: 

 لابیاپلاستی، لابیاپلاستی چیست؟

اصطلاح لابیاپلاستی به نوعی جراحی زیبایی واژن زنان اشاره دارد که طی آن سایز لابیا مینورا یا همان لب های کوچک بیرونی واژن اصلاح می گردد. عمل زیبایی لابیاپلاستی نوعی روش برای زیبایی و جوانسازی واژن محسوب می شود و می تواند به تخفیف مشکلات ناشی از نواقص مادرزادی در این ناحیه نیز کمک کند.

دلایل بیماران برای انجام لابیاپلاستی چیست؟

خانم ها انجام عمل زیبایی لابیاپلاستی را به دلایل مختلفی انتخاب می کنند که از جمله آن می توان به درد هنگام نزدیکی جنسی یا درد و ناراحتی در هنگام دوچرخه سواری اشاره کرد. علاوه بر این دلایل دیگری مانند خارش، تحریک و یا عدم رضایت شخصی از ظاهر ناحیه تناسلی نیز می تواند دلیلی برای انجام این جراحی باشد.

هدف از انجام جراحی لابیاپلاستی کاهش اندازه لابیا مینورا می باشد علاوه بر این به کاهش عدم قرینگی نیز منجر می گردد. عمل زیبایی لابیاپلاستی می تواند تحت بی حسی موضعی همراه با آرامبخش های خوراکی انجام شود از طرفی نیز می تواند با استفاده از بیهوشی عمومی انجام شود.

در متداول ترین نوع جراحی، بافت اضافی برداشته می شود و بخش باقیمانده به طور مستقیم دوخته می شود. در روش دیگری که در جراحی لابیاپلاستی استفاده می شود مرز طبیعی حفظ شده و تنها بخشی از بافت حذف می گردد (pie-shaped piece). همزمان با این جراحی می توان چین های اضافی موجود در بخش کلیتوریس را نیز کاهش داد. بستن نواحی برش داده شده با استفاده از بخیه های قابل جذب معمولا انجام می شود. بنابراین بخیه لابیاپلاستی قابل جذب می باشد. گاهی می توان جراحی را با لیزر و بدون نیاز به بخیه انجام داد. 

لابیاپلاستی چه عوارضی دارد؟

عوارض و خطرات لابیاپلاستی عبارت است از: خونریزی، هماتوم و عفونت. شایع ترین عارضه در جراحی لابیاپلاستی باقی ماندن اسکار در ناحیه عمل می باشد که با انجام بخیه های ظریف به کمک نخ های مخصوص و یا لیزر درمان می توان از ایجاد آن جلوگیری نمود. در برخی موارد بهبود زخم ها نیز می تواند در بیمار با دشواری هایی همراه باشد مخصوصا اگر بیمار از داروها و ترکیباتی استفاده کند که تاثیرات منفی را بر عروق خونی به دنبال داشته باشد. اما زمانی که جراحی زیبایی واژن یا لابیاپلاستی توسط پزشک متخصص زنان متبحر در این زمینه انجام گیرد خطرات لابیاپلاستی و عوارض خاصی ایجاد نمی شود. اندازه لبیا باقی مانده بنا به درخواست بیمار، نوع برش که طبق تشخیص پزشک مشخص می شود و دستگاه تاسلی در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. 

مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی چگونه است؟

پس از انجام جراحی لابیاپلاستی باید حداقل به مدت سه روز در منزل استراحت کنید. در طول این مدت ورم و درد کاهش خواهد یافت. استفاده از کیسه یخ در محل جراحی می تواند اقدام موثری در راستای کاهش درد و تورم ناشی از جراحی لابیاپلاستی باشد. برای مثال می توان به مدت 20 دقیقه کیسه یخ را در موضع قرار داد و 20 دقیقه آن را برداشت و به همین ترتیب این روند را ادامه داد. استفاده از کیسه یخ در 48 ساعت اول بعد از جراحی توصیه می شود. 

دوره نقاهت لابیاپلاستی چقدر است؟

پس از چهار تا شش هفته بعد از انجام جراحی لابیاپلاستی بیمار می تواند نزدیکی جنسی را دوباره از سر بگیرد. بخش عمده ورم ظرف شش هفته از بین خواهد رفت اما در طول شش ماه آینده بقایای ورم کاملا از بین خواهد رفت.

اثرات لابیاپلاستی منجر به کوچک تر شدن لابیا می گردد و ظاهر زیبایی را به ناحیه تناسلی خواهد داد. پس از جراحی لابیاپلاستی در اغلب بیماران درد ناشی از نزدیکی جنسی و سایر مشکلات کاهش خواهد یافت. بر اساس نظر سنجی های انجام شده 90 درصد بیمارانی که تجربه لابیاپلاستی داشته اند رضایت خود را از اثرات لابیاپلاستی اظهار داشته اند.

دکتر شیرین شمس

دکتر شیرین شمس

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر شیرین شمس جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بیش از 12 سال سابقه تخصصی پزشکی و همچنین دارای تجارب ارزشمند در زمینه جراحی های زیبایی زنان و لیزردرمانی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شیرین شمس
برگرفته از: وبسایت https://www.plasticsurgery.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه