انواع هیسترکتومی. روش هیسترکتومی یک جراحی برای برداشت رحم در خانم ها است. یک خانم ممکن است به دلایل مختلفی کاندید انجام جراحی هیسترکتومی شود که شامل این موارد هستند: فیبروم های رحمی که موجب درد، خونریزی یا سایر مشکلات شده اند، پرولاپس رحم که به معنی جابه جا شده رحم از موصعیت نرمال خود در کانال واژن است، سرطان رحم، دهانه رحم یا تخمدان ها، اندومتریوز، خونریزی غیر طبیعی رحم، درد مزمن لگن و آدنومیوز. هیسترکتومی برای مشکلات غیر سرطانی معمولا تنها بعد از این که روش های درمانی دیگر موثر نبودند انجام می شود. در ادامه دکتر شهناز شایان فر متخصص زنان و زایمان به سوالاتی پیرامون انواع هیسترکتومی پاسخ می دهند.

دروانا:

انواع هیسترکتومی

انتخاب روش جراحی هیسترکتومی (لاپاروسکوپی، واژینال یا ابدومینال) به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

این که چه نوع هیسترکتومی انتخاب شود بستگی به سن بیمار، میزان پاریتی، میزان پرولاپس رحم، وجود عمل های جراحی شکمی قبلی و تعداد آن ها و وجود چسبندگی داخل لگن، هزینه و میزان توانایی پزشک در انجام این اعمال جراحی دارد. روش لاپاروسکوپی در هیسترکتومی به علت استفاده از وسایل یکبار مصرف با هزینه بالا هزینه بیشتری دارد. مهارت پزشک در انجام این نوع هیسترکتومی بسیار اهمیت دارد. وجود چسبندگی و محل های جراحی قبلی و یا سایز بزرگ رحم از مواردی هستند که انتخاب روش هیسترکتومی را محدود می کنند و اغلب کسانی که در گذشته عمل های متعدد شکمی مانند سزارین انجام داده اند و یا اندازه زحم آن ها بسیار بزرگ است کاندیدای خوبی برای این نوع هیسترکتومی نیستند. این که بیماران این دیدگاه را دارند که همیشه روش لاپاروسکوپی برای هیسترکتومی بهترین و کم عارضه ترین روش است، نادرست است.

در هیسترکتومی واژینال باید پرولاپس کافی و pelvic relaxation وجود داشته باشد و یا اندازه رحم خیلی بزرگ نباشد و کسانی که عمل های جراحی شکمی داشته اند نیز کاندیدای خوبی برای هیسترکتومی واژینال نیستند.

روش هیسترکتومی شکمی کم هزینه ترین روش بوده و برای هر بیماری قابل انجام است.

انجام کدام یک از روش های هیسترکتومی بیشتر متداول است؟ آیا فاکتور هزینه در انتخاب روش هیسترکتومی دخالت دارد؟

روش هیسترکتومی شکمی، بله

احتمال عفونت بعد از هیسترکتومی در کدام یک از انواع هیسترکتومی بیشتر است؟

اگر اصول جراحی و استرلیتی رعایت شود، انواع هیسترکتومی از لحاظ میزان عفونت ارجحیتی بر یکدیگر ندارند.

بعد از انجام انواع هیسترکتومی احتمال بروز یائسگی زودرس وجود دارد؟

اگر تخمدان ها نیز هم زمان برداشته شوند این احتمال وجود دارد. در غیر این صورت، در بیمارانی که تخمدان ها حفظ می شوند، مهارت جراح برای حفظ حداکثر خونرسانی عروقی به تخمدان ها بسیار اهمیت دارد.

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه