لابیاپلاستی، عمل لابیاپلاستی نوعی جراحی زیبایی واژن می باشد که در آن اندازه و یا شکل لب های کوچک خارجی واژن تغییر می کند.

دروانا: 

 لابیاپلاستی، عمل لابیاپلاستی

تغییر در ساختار لابیا در اثر عواملی مانند افزایش سن، ژنتیک و زایمان روی می دهد. بزرگ بودن ساختار لابیا ممکن است نارضایتی نسبت به ظاهر اندام جنسی را به دنبال داشته باشد. بزرگ بودن لابیا سبب می شود افراد با پوشیدن لباس های تنگ، انجام حرکان ورزسی یا حین تماس جنسی احساس خوبی نداشته باشند. در عمل لابیاپلاستی ظاهر بیرونی واژن تصحیح می شود. انجام عمل لابیاپلاستی درد و تحریک در ناحیه لابیا را تخفیف می دهد. لازم به ذکر است انجام عمل لابیاپلاستی در خانم های زیر 18 سال ممنوع است زیرا در این بازه سنی امکان رشد و تغییر لابیا وجود دارد.

مدت زمان عمل لابیاپلاستی در اتاق عمل حدود 1 تا 2 ساعت می باشد و پس از این زمان نیز باید مدتی در اتاق ریکاوری بمانید. عمل لابیاپلاستی می تواند با استفاده از بی حسی موضعی در داخل مطب همراه با داروهای خواب آور و یا بی حسی جنرال انجام شود. طی عمل لابیاپلاستی لبه های واژن کوتاه شده و دوباره شکل دهی می شوند. بافت اضافی نیز با استفاده از روش های مختلفی مانند لیزر از بین می رود و در نهایت بافت باقی مانده با استفاده از بخیه های قابل جذب ترمیم می شود.

شایع ترین عوارض عمل لابیاپلاستی عبارت است از: خونریزی، عفونت، واکنش آلرژیک نسبت به داروی بیهوشی، ایجاد لخته خونی وریدی، کاهش حساسیت در ناحیه تناسلی و اسکار. در برخی موارد ممکن است کاهش ناحیه لابیا که طی عمل لابیاپلاستی انجام می شود بیش از حد باشد. کاهش بیش از حد ممکن است در برخی افراد منجر به خشکی مزمن، اسکار در دهانه واژن و درد حین نزدیکی جنسی شود.

بعد از انجام عمل لابیاپلاستی توصیه می شود حداقل به مدت 6 تا 8 هفته از داشتن نزدیکی جنسی و فعالیت ورزشی سنگین اجتناب کنید. ناحیه جراحی را تمیز نگاه دارید و برای جلوگیری از سایش از پوشیدن لباس های تنگ اجتناب کنید. بعد از انجام عمل لابیاپلاستی تا مدتی بهتر است از نوار بهداشتی خارجی به جای نوار بهداشتی داخلی استفاده کنید.

به خانم هایی که قصد انجام عمل لابیاپلاستی دارند توصیه می شود پیش از انجام این جراحی به طور شفافی با متخصص جراح زنان خود مشورت نمایند و احساسات و نگرانی هایی که درمورد ناحیه تناسلی خود دارند را با ایشان درمیان گذارند. متخصص جراح زنان شما را در یافتن بهترین گزینه درمانی یاری خواهد کرد. در برخی موارد نارضایتی جنسی بعد از معاینه دقیق توسط پزشک متخصص زنان، به جای انجام عمل لابیاپلاستی ممکن است انجام ورزش های کگل توصیه شود. انجام این ورزش ها به تقویت ماهیچه های کف لگن کمک کرده و به بهبود رضایت جنسی می انجامد.

برای انجام عمل لابیاپلاستی باید در انتخاب جراح خود دقت کنید. برخی سوالاتی که پیش از عمل لابیاپلاستی می توانید از جراح خود بپرسید عبارت است از:

  • خطرات کوتاه مدت و بلند مدت ناشی از عمل لابیاپلاستی چیست؟
  • آیا میزان احساس در واژن و کلیتوریس بعد از عمل لابیاپلاستی تغییر می کند؟
  • آیا انجام عمل لابیاپلاستی بر ارگاسم تاثیری خواهد داشت؟
  • آیا انجام عمل لابیاپلاستی بر انجام بارداری و زایمان در آینده تاثیر خواهد گذاشت؟
  • آیا نتایج حاصل از عمل لابیاپلاستی با انتظاراتی که در ذهن دارم هماهنگی دارد؟
  • آیا گزینه ای غیر از انجام عمل لابیاپلاستی برای من وجود دارد؟

دکتر ویدا تقی پور بازرگانی متخصص زنان و زایمان افزودند که در مواردی لابیاپلاستی جهت اصلاح عدم تقارن لابیاها صورت می گیرد. در برخی موارد در این جراحی نیاز به برداشتن همزمان مقداری از کلاه کلیوتوریس دارد (جهت زیبایی و تقارن بیشتر). لابیاپلاستی به کمک لیزر (خصوصا دستگاه لیزر مونالیزا تاچ) در داخل مطب و به روش بی خطر انجام می شود. بعد از انجام عمل لابیاپلاستی در چند روز اول سوزش و درد به کمک مسکن های خوراکی و موضعی و کمپرس سرد برطرف می شوند و بیمار پس از یک هفته به محل کار خود بازمی گردد. رابطه جنسی بعد از گذشت یک ماه از عمل لابیاپلاستی قابل انجام است.

 

دکتر ویدا تقی پور بازرگانی

دکتر ویدا تقی پور بازرگانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر ویدا تقی پور بازرگانی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای تجارب ارزشمند در انجام جراحی های زیبایی زنان و درمان بی اختیاري ادرار به روش لیزر درمانی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ویدا تقی پور بازرگانی
برگرفته از: وبسایت https://www.plasticsurgery.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه