لیزر واژن چگونه است؟ لیزر واژن چگونه در درمان شل شدن واژن یا خشکی واژن ما را یاری می سازد. در این مقاله مواردی پیرامون لیزر واژن را بررسی خواهیم کرد.

دروانا: 

خانم ها با زایمان، تغییرات هورمونی و افزایش سن ممکن است تغییراتی را در ناحیه تناسلی خود احساس کنند. این تغییرات ممکن است بر کیفیت زندگی آن ها تاثیر گذاشته و عوارضی مانند شل شدن واژن، بی اختیاری استرسی ادرار، از دست رفتن لوبریکاسیون واژینال، کاهش میل جنسی و از دست رفتن تون مناسب لابیا را همراه داشته باشد. بارداری و زایمان طبیعی سبب آسیب و کشیدگی بافت واژن می شود و بر سفتی آن تاثیر می گذارند. شل شدن واژن اغلب به دنبال بیش از یک زایمان، تولد فرزندی با وزن زیاد، انجام زایمان طبیعی با کمک برخی ابزارها و افزایش سن روی می دهد. شل شدن واژن ممکن است سبب از دست رفتن احساس این ناحیه حین نزدیکی جنسی و کاهش رضایت جنسی شود. بنابراین شل شدن واژن می تواند تاثیر منفی بر عملکرد جنسی زنان به دنبال داشته باشد. در این شرایط ممکن است انجام ورزش های کگل به تقویت ماهیچه های واژن کمک کند اما شواهدی در دست نیست که ارتباط دقیق این ورزش ها را با تقویت عضلات واژن نشان دهد. انجام جراحی به نام واژینوپلاستی سبب بهبود این شرایط می گردد و نرخ بالای رضایت افراد را به همراه دارد اما برخی خانم ها تمایلی به انجام جراحی ندارند و ترجیح می دهند از روش های کم تهاجمی برای رفع مشکلات واژینال بهره برند. استفاده از انرژی لیزر و یا رادیوفرکانسی می تواند منجر به القای کلاژن سازی شود. فیلرها گزینه دیگری هستند که به ناحیه کلیتوریس و نقطه G تزریق می شوند. به هر حال گزینه هایی غیر از جراحی برای بهبود اندام تناسلی زنان در دسترس می باشد. در  این مقاله تمرکز ما بر لیزر واژن می باشد.

لیزر واژن چگونه است؟

هم لیزر واژن و هم انجام رادیوفرکانسی سبب افزایش تشکیل کلاژن می گردد. تکنولوژی لیزر واژن روشی نسبتا جدید است. لیزر واژن می تواند جایگزینی برای رادیوفرکانسی یا آر اف باشد. لیزر واژن بافت این ارگان را در سطح مناسب تری نسبت به آر اف حرارت می دهد. دستگاه لیزر مونالیزا تاچ یکی از معروف ترین دستگاه های لیزر واژن در ایران می باشد که به منظور جوانسازی واژن مورد کاربرد قرار دارد. مکانیسم لیزر واژن و آر اف به گونه ای است که سبب مدل سازی مجدد کلاژن می شود اما در جراحی هایی که به منظور جوانسازی واژن انجام می شود برخی ماهیچه های واژن با استفاده از بخیه و برش کشیده می شوند. نتایج حاصل از لیزر واژن و آر اف در مقایسه با نتایج جراحی هایی مانند واژینوپلاستی محدود می باشد اما عوارض و خطرات جراحی را در پی ندارد. تنها عوارض حاصل از لیزر واژن و دستگاه آر اف ترشحات واژینال و کمی درد یا تحریک موقتی به دنبال اولین نزدیکی جنسی می باشد.

اغلب کمپانی های تولید کننده دستگاه های لیزر واژن توصیه می کنند برای پایداری نتایج حاصل از لیزر واژن درمان نگاهدارنده هر 6 تا 12 ماه پس از اولین جلسه درمانی تکرار شود. باید توجه داشت لیزر واژن و استفاده از آر اف راه حلی دائمی نخواهد بود.

داده های حاصل از آر اف و لیزر واژن نشان می دهد این رویکردها می تواند در درمان بی اختیاری استرسی ادرار از نوع خفیف موثر باشد و در موارد شدید نیاز به جراحی همچنان وجود خواهد داشت. موارد خفیف بی اختیاری ادراری به گونه ای است که حین خندیدن، پریدن و یا سرفه کردن ممکن است احتمال نشت ادرار وجود داشته باشد. علاوه بر درمان بی اختیاری استرسی ادرار لیزر واژن و آر اف می تواند برخی خانم ها را در لوبریکاسیون مناسب واژن یاری دهد و در رفع خشکی واژن موثر واقع گردد. عدم لوبریکاسیون مناسب به دنبال شرایطی مانند پرتو درمانی و یا یائسگی روی می دهد و سبب دردناک شدن نزدیکی می شود. به نظر می رسد لیزر واژن و دستگاه آر اف با بهبود جریان خون به رفع خشکی واژن کمک می کند و می تواند انتخاب مناسبی برای رفع علائم ناشی از آتروفی واژن در یائسگی باشد. 

دکتر شهناز پوربرفه ای

دکتر شهناز پوربرفه ای

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر شهناز پور برفه ای جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای بورد تخصصی و تجارب ارزشمند در زمینه جراحی های زیبایی زنان با لیزر (جراحی زیبایی واژن) می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شهناز پوربرفه ای
برگرفته از: وبسایت https://www.plasticsurgery.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه