هیسترکتومی رباتیک نوعی روش کم تهاجمی برای برداشتن رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها می باشد که توسط متخصص جراح زنان انجام می گردد. فیبروم رحمی و آندومتریوز دو مورد از اندیکاسیون های هیسترکتومی رباتیک می باشد. احتمال عفونت بعد از هیسترکتومی رباتیک از عوارض هیسترکتومی رباتیک محسوب می شود.

دروانا: 

هیسترکتومی به عمل برداشتن رحم (هیسترکتومی پارشیال) و یا برداشتن رحم به همراه دهانه رحم (هیسترکتومی توتال) اشاره دارد. هیسترکتومی رباتیک یکی از انواع هیسترکتومی می باشد. هیسترکتومی رباتیک با ابزارهایی انجام می شود که از طریق برش نازکی بر شکم وارد بدن می گردد. استفاده از تصاویر سه بعدی دقت و انعطاف بالایی را در طول انجام هیسترکتومی رباتیک فراهم می آورد. جراحی هیسترکتومی رباتیک در مقایسه با هیسترکتومی ابدومینال درد و خونریزی کمتری در پی دارد. میزان تهاجمی بودن هیسترکتومی رباتیک کمتر است و پس از انجام هیسترکتومی رباتیک فرد ریکاوری سریع تری را پشت سر خواهد گذاشت.

هیسترکتومی رباتیک چرا انجام می شود؟

انجام هیسترکتومی رباتیک در شرایط زیر مورد توجه قرار دارد:

  • فیبروئیدهای رحمی (فیبروم رحمی)
  • اندومتریوز
  • سرطان های رحم، دهانه رحم یا تخمدان ها
  • پرولپس رحم
  • خونریزی غیر نرمال واژن

اگر بر اساس سوابق پزشکی بیمار، متخصص جراحح زنان تشخیص دهد که انجام هیسترکتومی واژینال برای فرد مناسب نمی باشد در این شرایط توجه به انجام هیسترکتومی رباتیک در اولویت قرار خواهد داشت. در صورت وجود اسکارهای ناشی از جراحی یا وجود برخی ناهنجاری های آناتومیکی انجام هیسترکتومی رباتیک به بیمار توصیه خواهد شد.

روش جراحی هیسترکتومی رباتیک

به منظور انجام هیسترکتومی رباتیک پزشک متخصص جراح زنان پنج برش کوچک را در ناحیه شکم ایجاد می کند. سپس ابزار بلندی را از طریق برش های ایجاد شده وارد بدن می نماید. برش های ایجاد شده در جراحی رباتیک در مقایسه با جراحی باز بسیار کوچک تر هستند بنابراین در مقایسه با هیسترکتومی شکمی که به طور سنتی انجام می شود، اسکار و آسیب کمتری در بافت ها ایجاد خواهد شد. با استفاده از دستگاه های کنترلی که در اتاق وجود دارد ابزارهای جراحی به منظور برداشت رحم هدایت می شوند. بسته به شرایط در طول انجام هیسترکتومی رباتیک متخصص جراح زنان می تواند هر دو تخمدان ها و لوله های فالوپ را نیز خارج سازد.

نرخ ریکاوری ناشی از انجام هیسترکتومی رباتیک در افراد مختلف متفاوت می باشد، اما در بیشتر موارد افراد تنها یک شب در بیمارستان بستری می شوند. در مدت دریافت مراقبتهای بعد از عمل هیسترسکوپی رباتیک برای تخفیف درد و پیشگیری از بروز عفونت داروهایی را دریافت خواهید کرد.

احتمال خونریزی واژینال بعد از هیسترکتومی رباتیک وجود دارد. بعد از انجام هیسترکتومی رباتیک دیگر دچار پریودهای قاعدگی نخواهید شد. اگر تخمدان های شما نیز طی هیسترکتومی رباتیک خارج شود در آن صورت دوران یائسگی برای شما آغاز خواهد شد. در این شرایط ممکن است علائمی مانند گرگرفتگی و تعریق های شبانه را تجربه کنید.

بعد از انجام هیسترکتومی رباتیک تا بروز ریکاوری کامل متخصص جراح زنان ممکن است توصیه های زیر را به شما یادآور شود:

  • استراحت کافی و مناسب
  • محدود کردن فعالیت فیزیکی
  • اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین

پزشک متخصص جراح زنان مراقبتهای بعد از عمل هیسترکتومی رباتیک را برای شما توضیح خواهد داد. معمولا بعد از انجام هیسترکتومی رباتیک، بازگشت به فعالیت های روزمره بین سه تا چهار هفته زمان خواهد برد. پس از انجام هیسترکتومی رباتیک باید به مدت 9 هفته از داشتن نزدیکی جنسی اجتناب کنید. بعد از انجام هیسترکتومی رباتیک قادر به باردار شدن نخواهید بود. اگر انجام هیسترکتومی رباتیک درد مزمن و خونریزی سنگین را در شما کاهش دهد در آن صورت رضایت جنسی شما نیز افزایش خواهد یافت.

دکتر فرانک راسخ

دکتر فرانک راسخ

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فرانک راسخ، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بیش از 12 سال سابقه طبابت و فعالیت پزشکی در حوزه سلامت و بهداشت زنان و مامایی می باشند.
 
تایید شده توسط دکتر فرانک راسخ

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه