در این مقاله دکتر پیرایه فرزانه کاری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی به سوالاتی پیرامون لیزر در جوانسازی واژن پاسخ می دهند.

دروانا: 

چه عللی منجر به عوارضی مانند آتروفی واژن و شل شدن آن می گردد؟

مهمترین علت آتروفی واژن یائسگی می باشد. از دلایل دیگر برداشتن زودهنگام تخمدان هاست که به نوعی منجر به یائسگی زودرس می شود. رادیوتراپی در سرطان های واژن، ولو، تخمدان و سرویکس (دهانه رحم) و رحم. بیشترین عامل شل شدن واژن زایمان های متعدد می باشد.

دستگاه لیزر با چه مکانیسمی به جوانسازی واژن کمک می کند؟

در دوران یائسگی با کاهش هورمون استروژن آتروفی و خشکی مخاط ولو و واژن اتفاق می‌افتد و واژن نازک و کوتاه و مدخل آن تنگ می ‌شود که این شرایط سبب بروز مشکلات در تماس جنسی می شود و این بافت ضعیف شده مستعد بروز پارگی های ریز در اثر ضربه و ایجاد خونریزی و عفونت خواهد شد. این افراد از سوزش، خارش، خشکی و سوزش ادراری شاکی خواهند شد.

لیزر فراکشنال CO2 با تحریک سلول های فیبروبلاست سبب بازسازی بافت همبند واژن شده و این باعث ضخامت مخاط واژن می شود که باعث افزایش مقاومت این مخاط می شود.

آیا تاثیرات حاصل از لیزر در جوانسازی واژن دائمی می باشد؟

دائمی بودن اثر لیزر هنوز مشخص نیست و در حال بررسی می ‌باشد ولی با پیگیری در زمانهای لازم می توان به تداوم اثر لیزر کمک کرد.

طول دوره درمان جوانسازی واژن با لیزر چند جلسه است؟ فاصله هر جلسه چقدر می باشد؟ بعد از چند جلسه تاثیرات لیزر در جوانسازی واژن مشخص می گردد؟

انجام لیزر جهت جوانسازی واژن سه جلسه به فاصله یک ماه می باشد و سپس سالی یکبار به عنوان درمان نگهدارنده سبب تداوم تاثیرات آن می‌ شود.
بعد از جلسه اول حدود 20 درصد علائم از بین می‌ رود و در هفته 12 اثرات حداکثری لیزر را خواهیم داشت و به طور متوسط 85 درصد علائم آتروفی و خشکی واژن و درد هنگام مقاربت از بین خواهد رفت.

پاسخ داده شده: توسط دکتر پیرایه فرزانه کاری

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه