جوانسازی واژن بدون جراحی مجموعه ای از روش های ترمیم واژن هستند که به کمک انرژی حرارتی انجام می گیرند و با رفع مشکلات ناشی از افزایش سن به بهبود ظاهر واژن کمک می کنند. در این مقاله با انواع آن ها و نحوه کارکرد شان آشنا می شویم. 

دروانا: 

جوانسازی واژن اصطلاحی است که برای روش های درمانی ترمیم واژن به کار می رود. این روش ها با هدف بهبود ظاهر و رفع مشکلات ناشی از افزایش سن همانند شلی واژن و بی اختیاری ادرار انجام می گیرند. روش های درمانی بر پایه انرژی گزینه های غیر جراحی برای جوانسازی واژن هستند؛ این روش ها معمولا از حرارت استفاده می کنند. روش های غیر جراحی به کمک وسیله ای انجام می شوند که بافت مورد نظر را حرارت می دهد. هدف از استفاده از آن ها افزایش تولید کلاژن، عروق خونی، سفتی و رطوبت بیشتر در واژن است.

روش های جوانسازی واژن بدون جراحی به منظور رفع مشکلاتی که بعد از تولد یا در اثر افزایش سن ایجاد شده اند، به کار می روند. این مشکلات می تواند شامل سستی واژن، بی اختیاری ادرار استرسی و خشکی واژن باشند. دو گروه از خانم ها شامل خانم های یائسه و خانم هایی که زایمان کرده اند می توانند این روش ها را انجام دهند. در ادامه انواع روش های جوانسازی واژن بدون جراحی و به کمک انرژی را مطالعه می کنیم:

  • روش های درمان بسامد رادیویی. در این روش ها از امواج الکترومغناطیسی (امواج مورد استفاده در ماکروویو با قدرت کمتر) استفاده می شود و انرژی این امواج بر روی حرارت دادن بافت ها متمرکز است.
  • لیزر کربن دی اکسید. در این روش جوانسازی واژن، لیزر لایه های سطحی بافت را حرارت داده و موجب تولید کلاژن بیشتر در این لایه ها می شود. در نتیجه پوست واژن سفت تر و محکم تر می گردد.
  • تمرینات کگل و کف لگن. این تمرینات ماهیچه های داخل و اطراف واژن را تقویت می کنند و موجب جوانسازی آن می گردند.
  • واژینوپلاستی. این روش جراحی، واژن را سفت می کند.
  • کربوکسی تراپی که اکسیژن رسانی و خونرسانی کف لگن را افزایش می دهد.

مکانیسم روش های جوانسازی واژن بر پایه انرژی

همه انواع روش های جوانسازی واژن بر پایه انرژی از حرارت استفاده می کنند. وسیله مورد استفاده به کمک انرژی لایه های سطحی بافت را حرارت می دهد. هنگامی که بافت حرارت می بیند، لایه های زیرین بافت کلاژن بیشتری تولید کرده و به بهبودی وضعیت آن ناحیه کمک میکنند. در اثر آسیبی که به لایه های سطحی وارد میشود، لایه های زیرین بافت جدید و محکم تری تولید میکنند. روش های جوانسازی واژن به کمک حرارت اغلب در مطب پزشک انجام می گیرند و در مواردی ممکن است از بی حسی استفاده شود. بیماران معمولا بدون نیاز به ریکاوری در همان روز به فعالیت های خود ادامه می دهند. حین انجام روش، ممکن است اندکی تحریک پوستی ایجاد شود و فرد احساس گرما کند که در صورت لزوم برای رفع ناراحتی از بی حس کننده موضعی استفاده می شود.

عواقب روش های جوانسازی واژن بر پایه انرژی

خطر بروز عفونت یا خونریزی با این روش ها وجود دارد اما میزان خطر کم است. در شرایط نادر روش های جوانسازی واژن بدون جراحی موجب بروز زخم یا اسکار در واژن یا ولوو می شوند.

رابطه جنسی بعد از روش های جوانسازی واژن به کمک انرژی

بیمار دو تا سه روز بعد از انجام روش های جوانسازی واژن می تواند رابطه جنسی داشته باشد. اگر نشانه هایی از عفونت واژن یا مثانه وجود داشته باشد یا خونریزی با رنگ قرمز روشن اتفاق بیافتد، فرد باید معاینه شود. باید در نظر داشت که روش های جوانسازی واژن بدون جراحی دائمی نیستند و برای رسیدن به نتایج بهتر درمان باید چند جلسه تکرار شود. 

دکتر شیرین شمس

دکتر شیرین شمس

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر شیرین شمس جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بیش از 12 سال سابقه تخصصی پزشکی و همچنین دارای تجارب ارزشمند در زمینه جراحی های زیبایی زنان و لیزردرمانی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شیرین شمس
برگرفته از: وبسایت https://my.clevelandclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه