جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار از جمله جراحی های ترمیمی است که به منظور رفع نقایص و بهبود ظاهر این نواحی انجام می گیرد.

دروانا: 

جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار

جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار به منظور ترمیم عملکرد و ظاهر نواحی حساس واژن و مجرای ادرار انجام می گیرد. عملکرد اصلی روش های جراحی مختلف، اصلاح نقایص یا آسیب است که این امکان را به بیمار می دهد که زندگی سالم داشته باشد. بهبود ظاهر این نواحی نیز حائز اهمیت است و اغلب هدفی دست یافتنی به شمار می آید. در مواردی، جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار تنها به منظور بهبود ظاهر انجام می شود.

علت انجام جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار

هر خانمی که نواحی ادراری- تناسلی او در اثر نقایص مادرزادی، تصادفات یا آسیب ناشی از روش های درمانی دیگر همانند پرتو درمانی برای سرطان دچار تغییر شده است، کاندیدای مناسبی برای جراحی های ترمیمی خواهد بود.

از جمله افرادی که جراحی های ترمیمی گزینه مناسبی برای آن ها است:

  • بیماران مبتلا به سرطان که جراحی وسیعی انجام داده و برای سرطان اندام ها و ساختارهای سیستم تناسلی و مجاری ادراری تحت پرتو درمانی قرار گرفته اند.
  • خانم هایی که به پرولاپس دیواره واژن دچار هستند. این بیماری نوعی فتق است که در آن دیواره های واژن بر روی سایر اندام ها همانند مثانه، مجرای ادرار، رکتوم یا سایر ساختارها اثر می گذارد.
  • خانمهایی که در اثر تصادف یا سایر حوادث به نواحی ادراری- تناسلی آنها آسیب فیزیکی وارد شده است.
  • خانم هایی که به ناهنجاری های مادرزادی دچار هستند.

جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار برای بسیاری از مشکلات دیگر نیز کاربرد دارد.

قبل از جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار

آمادگی برای این جراحی بسته به بیمار، پزشک و نوع جراحی که قرار است انجام گیرد متفاوت خواهد بود. با این حال، پزشک از بیمار می خواهد چندین توصیه را قبل از جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار در نظر داشته باشد. پزشک از بیمار می خواهد که در روز قبل از جراحی رژیم غذایی مایع داشته و از نیمه شب قبل از جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار از خوردن و آشامیدن خودداری نماید. اگر فرد باید داروی خاصی را مصرف کند، آن را با مقدار کمی آب میل نماید. همچنین از بیمار خواسته می شود که یک هفته قبل از جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار مصرف داروهای رقیق کننده خون و ضد التهاب های غیر استروئیدی را که خطر خونریزی در طول جراحی را افزایش می دهند، متوقف کنند. این ها برخی توصیه های کلی هستند؛ فرد باید پیرامون اقدامات لازم قبل از جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار با پزشک صحبت کرده و سوالات خود را بپرسد.

روش انجام جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار

روش های جراحی بسته به مشکلاتی که برای رفع آن ها انجام می گیرند، متفاوت هستند. در هر وضعیتی، چندین رویکرد مختلف برای اصلاح یک مشکل پزشکی وجود دارند. روش ها ممکن است بسیار ساده یا بسیار پیچیده باشند که به پیوند بافت و ترمیم اندام ها نیاز داشته باشند. در حال حاضر، روش های کم تهاجمی در حال توسعه هستند. این روش ها به منظور بر جای گذاشتن آسیب، خونریزی، اسکار کمتر طراحی شده اند و کاهش مدت زمان بستری شدن در بیمارستان از مزایای آن ها است. دوران ریکاوری بعد از روش های کم تهاجمی برای جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار به طور قابل توجهی کمتر از روش های جراحی باز است.

بعد از جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار

بعد از این جراحی، بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می شود و تحت نظر پرستاران خواهد بود. در صورتی که بیمار دچار درد و تهوع بعد از جراحی گردد، اقداماتی به منظور رفع این عوارض انجام می گیرند. بعد از جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار، پزشک فرد را به راه رفتن تشویق می کند؛ این کار جریان خون را افزایش می دهد و بدین ترتیب به فرآیند بهبودی کمک کرده و خطر بروز لخته خون را کاهش می دهد. بیشتر بیماران برای یک تا دو روز بعد از جراحی ترمیم واژن و مجرای ادرار در بیمارستان بستری می شوند. آن ها باید بعد از ترخیص از بیمارستان توصیه های پزشک را در نظر داشته باشند.


دکتر فاطمه خانی زاده

دکتر فاطمه خانی زاده

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر فاطمه خاني زاده جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر فاطمه خانی زاده دارای 11 سال سابقه پزشکی و طبابت می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فاطمه خانی زاده
برگرفته از: وبسایت https://my.clevelandclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه