آزمایشات قبل آی وی اف و گزینه هایی که برای آزمایشات قبل آی وی اف وجود دارد در این مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت. 

دروانا: 

خانم هایی که دچار انسداد در لوله های فالوپ می باشند و یا مردانی که مقدار اسپرم اندکی دارند می توانند برای بارداری از لقاح آزمایشگاهی یا به اختصار آی وی اف بهره برند. به این ترتیب شانس آن را خواهند داشت تا والدین بیولوژیکی فرزند خود باشند. در آی وی اف تخمک ها معمولا از تخمدان خارج شده و با اسپرم در فضایی خارج از بدن مادر و به صورت آزمایشگاهی تلقیح می شوند. بعد از 40 ساعت تخمک ها به لحاظ بارور شدن با اسپرم ارزیابی می شوند و در نهایت تقسیم شده منجر به تولید رویان می شوند. رویان حاصل شده در نهایت در رحم مادر قرار داده می شود.

برای شروع نیاز به انجام برخی آزمایشات قبل آی وی اف وجود دارد تا احتمال بارداری سالم و موفق افزایش یابد. اگر تلقیح به صورت موفقیت آمیزی انجام شود احتمال بارداری موفق نیز افزایش می یابد. ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا و آسم از مواردی است که باید قبل از تلاش برای انجام آی وی اف کنترل شود. علاوه بر این خانم هایی که قصد انجام چرخه های آی وی اف را دارند باید وزن خود را در محدوده نرمال در آورند. چاقی با احتمال بروز ناباروری ارتباط دارد و شانس آی وی اف موفق را کاهش و احتمال سقط و زایمان زودرس را افزایش می دهد.

یکی از آزمایشات قبل آی وی اف آزمایش خون می باشد که در آن نوع گروه خونی مادر تعیین شده و شرایطی که می تواند بر داشتن بارداری سالم تاثیر بگذارد نیز بررسی می گردد. ایمنی نسبت به روبلا و آبله مرغان نیز با استفاده از آزمایش خون بررسی می شود. تست هپاتیت بی، سی، اچ آی وی و سیفلیس یکی دیگر از آزمایشات قبل آی وی اف می باشد که باید در زوجین انجام شود. بسته به پیش زمینه ژنتیکی زوجین مانند سابقه بیماری سیستیک فیبروزیس و سلول های داسی شکل خونی نیاز به انجام مشاوره های ژنتیکی نیز ممکن است از آزمایشات قبل آی وی اف در نظر گرفته شود.

هر چه سن خانم بیشتر باشد احتمال دشواری در باردار شدن و بروز سقط افزایش می یابد. بنابراین اندازه گیری کمیت تخمک ها و کیفیت مسیر باروری در خانم ها از دیگر آزمایشات قبل آی وی اف می باشد. برخی از آزمایشات قبل آی وی اف عبارت است از:

  • آزمایشات قبل آی وی اف: تعیین هورمون محرک فولیکول، استرادیول و هورمون جسم زرد در روز سوم چرخه قاعدگی یکی از آزمایشات قبل آی وی اف می باشد که پتانسیل باروری را بررسی می کند. افزایش مقدار هورمون محرک فولیکول و استرادیول ممکن است احتمال بارداری با آی وی اف را کاهش دهد و در آن صورت نیاز به مصرف برخی داروها وجود خواهد داشت.
  • آزمایشات قبل آی وی اف: تست چالش کلومیفن سیترات یکی از آزمایشات قبل آی وی اف می باشد که در آن 100 میلی گرم کلومیفن سیترات در روز پنجم تا نهم چرخه قاعدگی مصرف می شود. افزایش مقدار هورمون محرک فولیکول در خون در روز سوم یا دهم چرخه با کاهش احتمال بارداری ارتباط دارد.
  • آزمایشات قبل آی وی اف: تست هورمون آنتی مولرین یکی از آزمایشات قبل آی وی اف می باشد که مقدار ذخیره تخمک را نشان می دهد. این مورد از آزمایشات قبل آی وی اف در هر روزی از چرخه قابل انجام می باشد.

آزمایشات قبل آی وی اف: ارزیابی رحم از آزمایشات قبل آی وی اف می باشد. سه روش استفاده شده برای ارزیابی رحم عبارت است از: هیستروسالپینگوگرام، سونوهیستروگرافی با تزریق سالین و یا هیستروسکوپی. ممکن است قبل انجام آی وی اف طول و جهت رحم با استفاده از ترانسفر ماک بررسی شود. به این ترتیب متخصص زنان می تواند دشواری های احتمالی در مسیر انتقال رویان را پیش بینی کند. 

برگرفته از: وبسایت https://www.sart.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه