روش آی وی اف چیست؟ روش ivf یکی از تکنیک های کمک باروری می باشد که سبب تلقیح اسپرم و تخمک به شیوه آزمایشگاهی می شود.

دروانا: 

در طول انجام روش ivf همانطور که عنوان شد تخمک و اسپرم در شرایط آزمایشگاهی با هم آمیزش می یابند. تخمک تلقیح یافته تقسیم شده رویان تشکیل می دهد. رویان ایجاد شده در نهایت به رحم مادر منتقل می گردد. روش ivf می تواند توسط تخمک و اسپرم زوجین یا توسط تخمک و اسپرم اهدایی انجام شود. مطالعات نشان می دهد روش ivf اندیکاسیون های مخصوص به خود دارد که ممکن است مربوط به زن یا مرد باشد: انسداد لوله های رحمی، ذخیره پایین تخمدان، سن بالای خانم و یا ضعف شدید مرد. مراحل روش ivf عبارت است از:

  • مراحل روش ivf: ابتدا باید روند نرمال چرخه قاعدگی سرکوب شود. بدین منظور از داروهای تزریقی استفاده می شود. نحوه تزریق این داروها به فرد آموزش داده خواهد شد و مصرف آن حدود 2 هفته تا رسیدن فولیکول به سایز مناسب ادامه خواهد داشت.
  • مراحل روش ivf: باید از داروهایی برای تقویت تخمک ها و تحریک به تخمک گذاری استفاده شود. در این مرحله از داروهای محرک فولیکول یا FSH استفاده می شود. این داروها نیز به فرم تزریقی وجود دارند و حدود 10 تا 12 روز استفاده می شوند. افزایش این هورمون سبب افزایش تعداد تخمک های تولید شده توسط تخمدان می شود. این به معنی جمع آوری تخمک بیشتر و افزایش شانس ایجاد رویان و تعداد بیشتر رویان می باشد.
  • مراحل روش ivf: با استفاده از سونوگرافی روند رشد تخمک ها باید ارزیابی شود. برای تسریع بلوغ تخمک ها می توان از دارو نیز بهره برد. حدود 34 تا 38 ساعت بعد از تزریق داروی تحریک تخمک گذاری تخمک ها جمع آوری می شود.
  • مراحل روش ivf: باید توسط سوزنی که از طریق واژن وارد تخمدان می شود تخمک های بالغ جمع آوری گردد. این فرایند توسط دستگاه سونوگرافی هدایت می گردد. این فرایند 15 تا 20 دقیقه به طول می انجامد. جمع آوری تخمک ها ممکن است با خونریزی واژینال و اندکی کرامپ همراه باشد.
  • مراحل روش ivf: تخمک های جمع اوری شده با اسپرم همسر و یا اسپرم اهدایی ترکیب می شوند. بعد از 16 تا 20 ساعت بررسی لازم انجام می شود تا از فرایند تلقیح اطمینان حاصل گردد. در برخی موارد ممکن است هر اسپرم به طور مجزا به درون یک تخمک تزریق شود. به این روش تزریق اینتراسیتوپلاسمیک یا ICSI گفته می شود. تخمک تلقیح یافته تقسیم شده و تا شش روز در شرایط آزمایشگاهی به سر می برد. سپس بهترین رویان ها انتخاب شده تا به رحم وارد گردند.
  • مراحل روش ivf: با توجه به سن بیمار و کیفیت جنین، تعداد 1 تا 2 جنین در رحم مادر قرار داده می شود. به منظور انتقال به رحم از لوله ای نازک به نام کاتتر استفاده می شود که از طریق واژن وارد رحم می گردد. این فرایند ساده تر از جمع آوری تخمک می باشد.

نرخ موفقیت روش ivf به سن مادر همین طور علت نازایی بستگی دارد. خانم های جوان تر احتمال موفقیت بیشتری در انجام عمل ivf دارند و موفقیت روش ivf در افراد بالای 42 سال کمتر است. لازم به ذکر است انجام روش ivf همیشه منجر به بروز بارداری نمی شود بنابراین می تواند آسیب روانی و فیزیکی را به همراه داشته باشد. احتمال بروز عوارض جانبی داروهایی که در روش ivf استفاده می شود را باید در نظر داشت (عوارضی مانند گر گرفتگی و سردرد). احتمال چند قلو شدن در روش ivf وجود دارد. چند قلو بودن می تواند برای مادر بارداری دشواری را به همراه داشته باشد. ممکن است بارداری خارج از رحم به دنبال انجام روش ivf روی دهد. در بارداری خارج از رحم ممکن است لانه گزینی در لوله های فالوپ روی دهد. سندرم هایپراستیمولاسیون تخمدان نیز یکی دیگر از عوارض روش ivf می باشد که منجر به تولید تخمک های زیادی شده و تورم تخمدان، تهوع و یا مشکلات تنفسی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر فاطمه محرابی

دکتر فاطمه محرابی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر فاطمه محرابي، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای فلوشیپ نازایی و IVF از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فاطمه محرابی
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه