نازایی در زنان به دلایل مختلفی روی می دهد.در این مقاله مروری بر علل نازایی در زنان همچنین تست های تشخیصی و گزینه های درمان نازایی در زنان خواهیم پرداخت.

دروانا: 

برخی از متداول ترین عواملی که در توضیح علل نازایی در زنان مطرح می باشد عبارت است از:

  • تخمک گذاری به زمانی در چرخه قاعدگی اطلاق می گردد که تخمک از تخمدان ها به لوله های فالوپ رها می شود. هورمون ها روند تخمک گذاری را کنترل می کنند. اگر اسپرم بتواند تخمک را در لوله فالوپ بارور سازد بارداری رخ می دهد. بنابراین شانس بارداری در 1 تا 2 روز قبل از تخمک گذاری یا روز تخمک گذاری افزایش می یابد. در برخی افراد تخمک گذاری به طور نرمال رخ نمی دهد و موجبات نازایی در زنان را ایجاد می کند.
  • مشکلات موجود در رحم یا لوله های فالوپ نیز می تواند منجر به نازایی در زنان شود. برای مثال وجود بافت اسکار در لوله های فالوپ که به دنبال عفونت های قبلی و یا جراحی رخ می دهد سبب انسداد لوله های فالوپ و کاهش احتمال وقوع بارداری می گردد.
  • آندومتریوز یکی دیگر از عوامل دخیل در نازایی زنان می باشد. آندومتریوز بیماری است که منجر به ایجاد درد شدید در بخش پایینی شکم می گردد. انتشار لایه آندومتر در فضای خارج از رحم سبب بروز آندومتریوز می شود.
  • افزایش سن عامل دیگری است که در ایجاد نازایی در زنان نقش دارد. با افزایش سن، باردار شدن در زنان دشوار می گردد.

در تشخیص علل نازایی در زنان ابتدا متخصص سوالاتی را در مورد وضعیت سلامت، پریودهای ماهانه و سابقه فعالیت جنسی خواهد پرسید سپس معاینات و تست هایی انجام خواهد شد. برخی تست ها که در تشخیص نازایی در زنان کمک کننده است عبارت است از:

  • آزمایش خون: در آزمایش خون مقدار هورمون ها اندازه گیری می شود. مقدار غیر نرمال هورمون ها باردار شدن را دشوار می سازد. همچنین انجام آزمایش خون، ما را در بررسی احتمال مشکلات ژنتیکی دخیل در نازایی زنان یاری خواهد داد.
  • تست تخمک گذاری: تست های مختلفی انجام می شود که مشخص گردد آیا تخمک گذاری انجام می شود یا خیر.
  • تست هایی برای بررسی عملکرد لوله های فالوپ و رحم: سونوگرافی یا سایر تست های تصویر برداری به ایجاد تصاویری از ارگان های داخلی مانند رحم و لوله های فالوپ کمک می کند، بنابراین می توان با استفاده از نتایج حاصل از تصویربرداری احتمال انسداد یا سایر مشکلات را ارزیابی کرد. همچنین می توان با استفاده از لوله کوچکی که مجهز به نور و دوربین می باشد داخل ارگان رحم را به منظور مشخص شدن علل نازایی در زنان بررسی نمود.

گزینه هایی که در درمان نازایی در زنان دخالت دارد نیز بسته به علل نازایی تعیین می گردد. متداول ترین گزینه ها در درمان نازایی در زنان عبارت است از:

  • استفاده از دارویی به نام کلومیفن می تواند به تقویت روند تخمک گذاری کمک کند. این دارو در خیلی از موارد در خط اول درمان قرار دارد. زمان استفاده و زمان داشتن نزدیکی بعد استفاده از این قرص به بیمار توضیح داده می شود. اگر این دارو در تنظیم و تقویت تخمک گذاری موثر واقع نشود متخصص از داروهای دیگری استفاده خواهد کرد.
  • تزریق های هورمونی اغلب در موارد نازایی در زنانی نسخه می شود که با مصرف کلومیفن موفق به بارداری نشده اند. استفاده از این هورمون ها نیز روند تخمک گذاری را تقویت می کند.
  • تلقیح درون رحمی روشی برای درمان نازایی در زنان می باشد. در این روش با استفاده از لوله ای اسپرم به طور مستقیم وارد رحم می گردد. این روش درست قبل از تخمک گذاری انجام می شود. در برخی موارد برای افزایش شانس درمان نازایی در زنان استفاده از این روش با مصرف کلومیفن و هورمون ها توام خواهد شد.
  • آی وی اف روش دیگری است که در درمان نازایی در زنان نقش دارد. اگر سایر گزینه ها در درمان نازایی در زنان موثر واقع نشود استفاده از این گزینه مورد توجه قرار می گیرد. پیش از شروع آی وی اف برای درمان نازایی در زنان، به مدت چند هفته از داروهای هورمونی استفاده می گردد. این داروها تخمدان را برای تخمک گذاری آماده می کند. درست قبل از تخمک گذاری با استفاده از سوزنی بسیار نازک مقداری تخمک از تخمدان ها خارج می گردد. سوزن از طریق واژن وارد بدن می شود. در نهایت تخمک ها در آزمایشگاه در تماس با اسپرم قرار گرفته و بارور می شوند. بعد از 2 تا 5 روز تخمک بارور شده در رحم قرار می گیرد با این امید که لانه گزینی انجام شده و تخمک به دیواره رحم متصل شود. در موارد زیر انجام آی وی اف به عنوان گزینه ای در درمان نازایی در زنان مطرح می شود:
  • در صورت انسداد و از دست رفتن لوله های فالوپ
  • در صورتی که شریک جنسی مرد تعداد اسپرم اندکی داشته باشد
  • در صورتی که سایر درمان ها در بهبود نازایی در زنان موثر واقع نشود
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه