تعریف ناباروری چیست؟ در این مقاله برای بررسی تعریف ناباروری به توضیح اجمالی دلایل ناباروری عمدتا در زنان می پردازیم.

دروانا: 

اغلب زوج ها (در حدود 85%) ظرف یک سال داشتن نزدیکی محافظت نشده می توانند باردار شوند. اگر بعد از 12 ماه تلاش برای باردار شدن چنین چیزی روی ندهد در آن صورت احتمال ناباروری مطرح می گردد. بنا بر تعریف ناباروری اگر در طول یک سال بعد از داشتن نزدیکی محافظت نشده موفق به بارداری نشدید باید با متخصص نازایی مشورت نمایید. در تعریف ناباروری علل مختلفی مطرح می گردد. که در ادامه برخی از آن علل را مرور می کنیم.

عدم وقوع پریودهای مکرر در تعریف ناباروری و علل آن نقش دارد. چرخه های قاعدگی به طور منظم هر 21 تا 35 روز به طول می انجامد. تخمک گذاری تقریبا 2 هفته قبل از شروع پریود بعدی انجام می شود. تخمک گذاری به موقع برای وقوع بارداری ضرورت دارد. عامل دیگری که در تعریف ناباروری نقش دارد سن افراد می باشد. به دلایل نامشخصی افزایش سن بر کاهش قدرت باروری خانم ها تاثیر می گذارد زیرا تعداد تخمک ها با افزایش سن رو به کاهش می گذارد. بنابراین اگر فردی بالای 35 سال قرار داشته و بعد از 6 ماه نزدیکی محافظت نشده باردار نشود باید به متخصص نازایی مراجعه کند.

سابقه ابتلا به بیماری های مقاربتی اعم از سوزاک یا کلامیدیا می تواند سبب التهاب یا اسکار در لوله های فالوپ گردد و همین امر احتمال رسیدن اسپرم به تخمک را کاهش می دهد. افرادی که سابقه عفونت لگنی دارند باید از این نظر فورا مورد معاینه قرار گیرند.

وجود ناهنجاری هایی مانند فیبروم یا پولیپ آندومتر نیز می تواند در تعریف ناباروری نقش داشته باشد. وجود چنین توده هایی سبب اختلال در وقوع بارداری می شود. خانم هایی که سابقه ابتلا به این اختلالات را دارند باید 6 ماه قبل از بارداری تحت نظر و درمان مناسب قرار گیرند. با استفاده از رویکردهایی مانند هیستروسکوپی می توان اقدام به برداشت این توده ها نمود. در هیستروسکوپی دوربینی مجهز به نور داخل حفره رحم قرار داده می شود تا تصویری از داخل حفره رحم به منظور برداشت ضایعات فراهم آید.

در تعریف ناباروری باید توجه داشت مردان نیز همانند زنان باید مورد معاینه قرار گیرند. بررسی احتمال وجود برخی ناهنجاری ها در مایع منی از مواردی است که عموما در مورد مردان انجام می گردد.

تست هایی که ما را در شناسایی علت ناباروری در زنان یاری می دهد عبارت است از:

  • معاینه لگن و انجام معاینه فیزیکی همچنین پاسخ به برخی پرسش ها
  • سونوگرافی ترانس واژینال
  • تست های آزمایشگاهی که به اندازه گیری هورمون هایی مانند استرادیول یا هورمون محرک فولیکول می پردازد
  • هیستروسالپینگوگرافی که در این روش احتمال انسداد لوله های فالوپ مورد بررسی قرار می گیرد

دکتر فریبا خواجه رحیمی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی عنوان می دارند افراد چاق، افرادی که دارای اختلال قاعدگی هستند و افرادی که علائم هورمون های مردانه دارند نیازی نیست به مدت یکسال بعد از ازدواج برای درمان صبر کنند و می توانند درمان را زودتر شروع کنند.

نازایی می تواند مربوط به مشکلات تخمدان، رحم و لوله های فالوپ باشد. در اولین ویزیت هر دو زوج بایستی با هم مشاوره شوند. آزمایش اسپرم جزء اولین آزمایشات مربوط به نازایی است.

دکتر فریبا خواجه رحیمی

دکتر فریبا خواجه رحیمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فریبا خواجه رحیمی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو انجمن زنان و زایمان شیراز و ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فریبا خواجه رحیمی
برگرفته از: وبسایت http://obgyn.ucla.edu

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه