فریز تخمک یکی از گزینه هایی است که احتمال بارداری در آینده را تقویت می کند. در مقاله پیش رو به عوارض فریز تخمک و تاثیر فاکتورهایی مانند سن فریز تخمک می پردازیم. 

دروانا: 

دکتر محمدرضا چادرباف جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی بیان می دارند فریز تخمک در سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده که در مراکز نازایی روش های زیر را انجام می دهیم.

فریز تخمک روشی برای حفظ باروری در خانم ها می باشد. تخمک های برداشت شده از تخمدان ها فریز شده و برای مصارف آینده ذخیره می شود. تخمک فریز شده در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم ترکیب شده و با استفاده از آی وی اف لانه گزینی انجام می شود. پزشک فوق تخصص نازایی شما را در درک فرایند فریز تخمک و عوارض فریز تخمک یاری خواهد کرد.

فریز تخمک چرا انجام می شود؟

فریز تخمک زمانی به عنوان یک گزینه مطرح می شود که فرد برای باردار شدن آمادگی نداشته باشد. در موارد زیر فریز تخمک را می توان به عنوان یک گزینه در نظر داشت:

  • زمانی که فرد در حال درمان سرطان یا سایر بیماری هایی می باشد که بر قدرت باروری او در آینده تاثیر خواهد داشت: برخی درمان ها مانند شیمی درمانی یا رادیوتراپی بر قدرت باروری تاثیر می گذارد. فریز تخمک در این شرایط احتمال داشتن فرزند بیولوژیک را در آینده تقویت می کند.
  • انجام ای وی اف: اگر همسر شما قادر به تولید اسپرم کافی در مرحله تخمک کشی نباشد ممکن است انجام فریز تخمک ضرورت یابد. به هنگام انجام آی وی اف برخی افراد به دلایل مذهبی و اخلاقی فریز تخمک را نسبت به فریز رویان ترجیح می دهند.
  • حفظ تخمک های جوان تر برای استفاده در آینده: فریز تخمک در سنین جوانی امکان استفاده از آن ها را در آینده تقویت می کند (سن فریز تخمک).

شما می توانید با استفاده از فریز تخمک و اسپرم همسر یا اسپرم اهدایی باردار شوید. همچنین رویان حاصل شده می تواند در رحم فرد دیگری قرار داده شود.

عوارض فریز تخمک

فریز تخمک خطراتی را به دنبال دارد. عوارض فریز تخمک عبارت است از:

  • عوارض مربوط به داروهای باروری (عوارض فریز تخمک): به ندرت استفاده از داروهای باروری تزریقی مانند هورمون محرک فولیکول یا هورمون جسم زرد برای القای تخمک گذاری ممکن است عارضه ای به نام هایپراستیمولاسیون تخمدان را به دنبال داشته باشد که طی آن تخمدان ها بعد از تخمک گذاری متورم و دردناک می شود. علائم این عارضه عبارت است از دردهای شکمی، نفخ، تهوع، استفراغ و اسهال. در موارد بسیار نادر نیز ممکن است فرم شدید عارضه سندرم هایپراستیمولاسیون تخمدان سبب تجمع مایعات در شکم و تنگی نفس می گردد.
  • عوارض ناشی از تخمک کشی (عوارض فریز تخمک): در فرایند فریز تخمک به ندرت استفاده از سوزن برای تخمک کشی منجر به خونریزی، عفونت یا آسیب به روده، مثانه و عروق خونی می شود. عوارض ناشی از بیهوشی نیز به عنوان یک نگرانی مطرح می باشد.
  • خطرات عاطفی (عوارض فریز تخمک): فریز تخمک می تواند امید کاذبی را به دنبال داشته باشد. تصمیم گیری برای فریز تخمک می تواند امیدواری قوی را در افراد ایجاد کند حال آنکه تضمینی برای موفقیت وجود ندارد.

اگر شما از فریز تخمک برای داشتن فرزند بیولوژیک استفاده کنید ریسک سقط بر اساس سن مادر در زمان فریز تخمک در نظر گرفته می شود (سن فریز تخمک). تحقیقات تا به امروز نشان نداده است نوزادانی که از فریز تخمک حاصل می شوند در خطر نواقص مادرزادی قرار داشته باشند. اما برای تایید بی خطر بودن فریز تخمک به انجام تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

آمادگی برای فریز تخمک

قبل از فریز تخمک انجام برخی غربالگری های خونی ضروری خواهد بود. از جمله این تست ها عبارت است از:

  • تست ذخیره تخمدان: برای تعیین کیفیت و مقدار تخمک ها مقدار هورمون محرک فولیکول و استرادیول در خون در بازه خاصی از چرخه قاعدگی اندازه گیری می شود. نتایج به دست آمده به پیش بینی پاسخ درمانی به داروهای کمک باروری می انجامد. انجام سایر تست های خونی و سونوگرافی از تخمدان نیز توصیه می شود تا ارزیابی کاملی از عملکرد تخمدان به دست آید.
  • غربالگری بیماری های عفونی: احتمال ابتلا به برخی بیماری ها مانند اچ آی وی قبل از فریز تخمک بررسی می شود. تخمک هایی که احتمال عفونت در مورد آن ها وجود دارد جدا از سایر تخمک ها فریز می شود.

قبل از فریز تخمک پاسخ برخی پرسش ها را باید در نظر داشته باشید:

  • چه زمان قصد بارداری خواهید داشت؟
  • تمایل دارید چه تعداد از تخمک های شما فریز شود؟ اغلب متخصصین فریز کردن 20 تا 30 تخمک را توصیه می کنند. در هر تلاش برای بارداری شش تا هشت تخمک مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه ممکن است استفاده از داروهای محرک تخمدان ضرورت یابد.
  • با تخمک های فریز شده ای که استفاده نمی شود چه باید کرد؟ شما می توانید تخمک های فریز شده خود را به زوج های دیگر یا به منظور انجام تحقیقات باروری اهدا کنید. همچنین می توانید تخمک های استفاده نشده را دور بیاندازید.
دکتر محمدرضا چادرباف

دکتر محمدرضا چادرباف

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر محمدرضا چادرباف جراح و متخصص زنان و زایمان در تهران، دکتر محمدرضا چادرباف دارای فلوشیپ نازایی و فعالیت آکادمیک تدریس و تحقیق در دانشگاه UCI آمریکا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمدرضا چادرباف
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه