کولپوسکوپی، نتیجه جواب کولپوسکوپی با هدف ارتقا دانش بیماران در مورد کاربرد کولپوسکوپی، نحوه انجام کولپوسکوپی و تفسیر نتیجه کولپوسکوپی فراهم گردیده است.

دروانا: 

 کولپوسکوپی، نتیجه جواب کولپوسکوپی

کولپوسکوپی روشی ساده برای مشاهده دهانه سرویکس می باشد. سرویکس در بخش پایینی رحم و در بالای واژن قرار دارد. کولپوسکوپی معمولا به منظور غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می شود. در برخی موارد ممکن است تغییرات سلولی در دهانه رحم روی دهد. این تغییرات در طول زمان از بین می روند اما در نهایت ممکن است احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را در پی داشته باشند. با انجام کولپوسکوپی مشخص می شود آیا سلول های دهانه رحم غیر نرمال می باشند یا خیر، همچنین بررسی می شود آیا نیازی به درمان این تغییرات سلولی وجود دارد.

در موارد زیر انجام کولپوسکوپی در نظر گرفته می شود:

  • برخی سلول های موجود در نمونه غربالگری سرطان دهانه رحم غیر نرمال باشد
  • بعد از انجام چندین تست غربالگری نتایج مشخصی به دست نیامده باشد

کولپوسکوپی همچنین می تواند به منظور درمان خونریزی غیر معمول واژن انجام شود (برای مثال خونریزی بعد از نزدیکی). به خاطر داشته باشید انجام کولپوسکوپی به معنی ابتلا به سرطان نمی باشد زیرا همه تغییرات سلولی لزوما به سرطان تبدیل نمی شوند.

کولپوسکوپی در بیمارستان یا مطب متخصص زنان انجام می شود. انجام کولپوسکوپی حدود 15 تا 20 دقیقه زمان می برد و شما همان روز می توانید به منزل بازگردید. در طول انجام کولپوسکوپی باید از کمر به پایین برهنه شوید، اگر دامن به تن داشته باشید نیازی به خارج کردن آن وجود ندارد. دستگاهی به نام اسپکولوم وارد واژن می شود و به آرامی سبب باز شدن دهانه می گردد. با استفاده از میکروسکوپی مجهز به نور داخل دهانه رحم بررسی می شود. این دستگاه وارد بدن نمی شود. برخی مایعات وارد دهانه واژن می شود تا نواحی غیر نرمال مشخص گردد. در برخی موارد برای بررسی بیشتر بخشی از بافت نمونه برداری می شود. نمونه برداری ممکن است کمی ناراحت کننده باشد. اگر سلول های غیر نرمال در دهانه رحم مشخص گردد ممکن است درمان به برداشت سلول های غیرنرمال محدود گردد. اگر نتیجه جواب کولپوسکوپی چندان مشخص نباشد در آن صورت باید تا حاضر شدن نتایج نمونه برداری منتظر ماند.

حداقل 24 ساعت قبل از انجام کولپوسکوپی باید از داشتن نزدیکی و استفاده از داروهای واژینال، لوبریکانت ها، کرم و تامپون اجتناب کنید. قبل و بعد از انجام کولپوسکوپی نیازی به محدودیت در خوردن و نوشیدن وجود ندارد. اگر فکر می کنید که زمان انجام کولپوسکوپی با پریود تداخلی دارد با متخصص زنان خود مشورت کنید. در برخی موارد بر اساس نظر متخصص می توانید انجام کولپوسکوپی را به بعد از زمان پریود موکول کنید.

انجام کولپوسکوپی در بارداری بی خطر می باشد اما نمونه برداری و انجام هر گونه درمانی باید به چند ماه بعد از زایمان موکول شود.

عوارض کولپوسکوپی

وجود ترشحات قهوه ای رنگ واژن یا ترشحات خونی سبک بعد از کولپوسکوپی نرمال می باشد و معمولا بعد از سه تا پنج روز از بین می رود. ترشحات قهوه ای رنگ به دلیل مایعی ایجاد می شود که در طول انجام کولپوسکوپی به منظور مشخص تر کردن ناهنجاری ها استفاده می شود. خونریزی سبک نیز به دنبال نمونه برداری همراه با کولپوسکوپی روی می دهد. اگر خونریزی مدت زمان بیشتری ادامه داشته و یا خونریزی سنگین تر از پریودهای معمولی باشد در آن صورت فورا با متخصص زنان خود مشورت کنید. پس از انجام کولپوسکوپی بهتر است تا متوقف شدن خونریزی از داشتن نزدیکی، استفاده از داروهای واژینال، لوبریکانت و کرم اجتناب کنید.

نتیجه جواب کولپوسکوپی

نتیجه جواب کولپوسکوپی در 4 مورد از هر 10 بیمار نرمال می باشد. این افراد باید غربالگری سرطان دهانه رحم را بر اساس توصیه متخصص زنان خود ادامه دهند. نتیجه جواب کولپوسکوپی در 6 مورد از هر 10 بیمار ناهنجاری هایی را نشان می دهند و ممکن است برای درمان این ناهنجاری ها به اقدامات بیشتری نیاز داشته باشند. متخصص زنان به هنگام تفسیر نتیجه جواب کولپوسکوپی و بیوپسی ممکن است از اصطلاح CIN (نئوپلازی اینترا اپیتلیال) یا CGIN (نئوپلازی اینترا اپیتلیال گلاندولار سرویکس) استفاده کند. این اصطلاحات با اعدادی همراه خواهد بود و نشان می دهد که احتمال سرطانی شدن این تغییرات سلولی چقدر است. افزایش عدد حاکی از آن می باشد که احتمال سرطانی شدن وجود دارد:

  • CIN1: این ناهنجاری های سلولی احتمالا به سرطان تبدیل نمی شوند و در طول زمان از بین می روند. اما غربالگری سرطان دهانه رحم باید هر 12 ماه یک بار تا محو شدن این ضایعات ادامه پیدا کند.
  • CIN2: احتمال متوسطی برای تبدیل این سلول ها به سرطان وجود دارد. در این مورد برداشت سلول های غیر نرمال معمولا توصیه می شود.
  • CIN3: این دسته از سلول ها شانس بالایی برای سرطانی شدن دارند. در این مورد نیز برداشت سلول های غیر نرمال معمولا توصیه می شود.
  • CGIN: این تغییرات سلولی سرطانی خواهند شد و درمان آن ها ضروری می باشد.

احتمالا سلول های غیر نرمال به منظور درمان خارج می شوند زیرا شانس سرطانی شدن آن ها در صورت عدم درمان بالا می باشد. چندین درمان ساده و موثر برای برداشت سلول های غیر نرمال در دست می باشد:

  • استفاده از حلقه سیمی به منظور برداشت سلول های غیر نرمال، روشی که LLETZ شناخته می شود. به هنگام انجام این روش بیمار هوشیار می باشد اما دهانه رحم بی حس می گردد.
  • نمونه برداری مخروطی که طی آن بخشی از بافت حاوی سلول های سرطانی به صورت مخروط از دهانه رحم خارج می گردد. این روش معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. در این حالت بیمار خواب می باشد.
دکتر شروین مهدی زاده تهرانی

دکتر شروین مهدی زاده تهرانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر شروين مهدي زاده تهراني دارای مدرک تخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشند. دکتر شروین مهدی زاده تهرانی در حال حاضر در شهر شهریار تهران به فعالیت پزشکی مشغول هستند.
 
تایید شده: توسط دکتر شروین مهدی زاده تهرانی
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه