ویروس HPV عامل بوجود آورده زگیل تناسلی در زنان و مردان می باشد، حدود 42 % افراد 18 تا 69 سال به ویروس HPV مبتلا هستند. درمان قطعی برای زگیل تناسلی وجود ندارد و راه های درمانی نهایتا تا 95% شرایط فرد را بهبود میدهند، از جمله راه های درمانی زگیل تناسلی کرایوتراپی، لیزر، کوتر و استفاده از داروهای موضعی می باشد.

زگیل تناسلی

عامل به وجود آورنده زگیل تناسلی ویروسی است به نام پاپیلوما ویروس انسانی (HPV)

حدود 42% افراد 18 تا 69 سال در دنیا به  ویروس HPV مبتلا هستند. بیشتر مردم به ویروس HPV میتلا می شوند اما متوجه نمی شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با  ویروس پاپیلومای انسانی به مطلب زیر مراجعه نمایید:

انواع ویروس HPV

  1. نوع کم خطر: غیرانکوژن (غیرسرطان زا) و شایعترین انها انواع 6 و 11 هستند.
  2. نوع پر خطر: انکوژن بوده و شایعترین آنها انواع 16 و 18 هستند.

نوع کم خطر ویروس HPV مسئول پیدایش اکثر زگیل های خارجی هستند و با شیوع کمتر در سرویکس (دهانه رحم) یافت می شوند و باعث ایجاد سرطان دهانه رحم نمی شوند.

زگیل های تناسلی خارجی بسیار مسری هستند و از طریق تماس پوستی جنسی و دهانی منتقل می شوند. بیش از 75 درصد شرکای جنسی در صورت تماس با شریک آلوده به زگیل های تناسلی میتلا می شوند.

عوارض زگیل تناسلی

خطر ایجاد تغییرات سلولی در سرویکس و دهان و پیشرفت این تغییرات به سمت سرطان سرویکس و دهان در این بیماری وجود دارد. این تغییرات سلولی در اثر HPV نوع پرخطر (مخصوصا نوع 16) رخ می دهد. بیش از 90% تغییرات سلولی رویت شده در آزمایش های پاتولوژی در اثر ابتلا به این عفونت می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تست HPV و سرطان دهانه رحم به مطلب زیر مراجعه نمایید:

راهای پیشگیری از زگیل تناسلی

یکی از راه های پیشگیری از زگیل های تناسلی استفاده از واکسن Gardacil می باشد

استفاده از کاندوم برای پیشگری از زگیل تناسلی چندان موثر نیست.

آخرین مطالعات نشان داده اند که خانم هایی که تا پایان 26 سالگی و آقایانی که تا 21 سالگی واکسن دریافت نکرده اند باید 3 دوز واکسن دریافت کنند. آقایان تا 26 سالگی نیز می توانند با 3 دوز واکسن ایمن شوند. واکسن گارداسین برای پیشگیری از زگیل تناسلی در داروخانه های هلال احمر سراسر کشور ارائه می شوند.

درمان زگیل تناسلی

هدف از درمان از بین بردن زگیل ها می باشد. ریشه کن کردن ویروس امکان پذیر نمی باشد. تاکنون مشخص نشده است که آیا درمان زگیل های تناسلی خارجی خطر انتقال بیماری را کاهش میدهند یا خیر؟.

درمان های پیشنهادی برای از بین بردن زگیل های تناسلی شامل کرایوتراپی، لیزر، کوتر و استفاده از داروهای موضعی می باشند.

کارایی درمان ها از 33 تا 95 درصد متغیر می باشد. امکان عود در تمام روش های درمانی وجود دارد. عود بیشتر بر اثر فعال شدن مجدد عفونت  قبلی می باشد و نه ابتلای مجدد به بیماری.

تشخیص تغییرات سلولی

آزمایش پاپ اسمیر روشی است که برای بررسی تغییرات سلولی استفاده می شود. بر حسب جواب پاپ اسمیر، نوع درمان متفاوت خواهد بود. در برخی موارد بیمار نیازمند روش تشخیصی پیشرفته تری به نام کولپوسکوپی می باشد. در این روش توسط دستگاه کولپوسکوپ ضایعات دهانه رحم بررسی و نمونه برداری می شوند و برحسب جواب پاتولوژی، درمان لازم صورت می گیرد.


دکتر فریبا بهنام

دکتر فریبا بهنام

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سیده فریبا بهنام دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه تهران هستند و بیش از 23 سال سابقه طبابت و فعالیت در این حوزه را دارند. مطب خانم دکتر فریبا بهنام مجهز به دستگاه NST، سونوگرافی، کرایو و کولپوسکوپی می باشد.
 

تهیه شده: توسط دکتر فریبا بهنام

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه