مروری بر ویروس hpv با هدف ارتقا دانش بیماران پیرامون راه های انتقال و پیشگیری از ابتلا به ویروس hpv تهیه شده است.

دروانا: 

 آلودگی با ویروس زگیل تناسلی  یا ویروس hpv شایع ترین عفونت جنسی در سراسر دنیاست که از طریق انواع رابطه جنسی (واژینال، آنال و دهانی) منتقل می شود. شخص آلوده به ویروس hpv ممکن است هیچ آثار و علائمی از عفونت نداشته باشد. آلودگی با ویروسhpv  درمان ندارد. اکثر افراد با سیستم ایمنی خود از شر ویروس hpv خلاص می شوند. مصرف دخانیات (سیگار و قلیان) را بایستی برای بهبود سیستم ایمنی قطع کرد . فرد آلوده با غذای مناسب، استراحت کافی و ورزش به سیستم ایمنی خود جهت خلاص شدن از ویروس hpv کمک می کند. خوشبختانه زگیل، ضایعات پیش سرطانی و سرطان های ناشی از این ویروس hpv امکان مداوا دارند. آیا ویروس hpv خطرناک است؟ اکثر آلودگی‌های جنسی با ویروس hpv خودبه خود پاک شده و از بین می رود، ولی بعضی از تیپ‌های ویروس hpv که پرخطر نام دارند می توانند سرطانزا باشند. انواعی از ویروس‌های پرخطر آن در سرویکس (دهانه رحم) واژن، و ولو (قسمت بیرونی دستگاه تناسلی زنانه)، حلق، آلت تناسلی مردانه و مقعد سرطانزا می‌باشند.

راه انتقال ویروس hpv

ویروس hpv از طریق مایعات بدن منتقل می شود(بزاق، خون و در هنگام رابطه ی جنسی). در حدود ۷۰ درصد از افراد مبتلا به ویروس hpv بی علامت هستند و در یک تا دو سال بهبودی خودبخودی دارند. اگر ویروس hpv تشخیص داده نشده و درمان مناسب انجام نشود می تواند منجر به سرطان شود. این سرطان ها اغلب در ناحیه تناسلی رخ می دهد.

افراد زیر بیشتر مستعد ابتلا به ویروس ویروس hpv هستند:

  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند
  • در سنین جوانی که روابط جنسی بیشتر است
  • در اولین حاملگی
  • همراه با دیگر عفونت های مقاربتی
  • در سیگاری ها

به خاطر داشته باشید ابتلا به ویروس در آزمایش ویروس شناسی به معنی ابتلا حتمی به سرطان نخواهد بود.
همچنین گزارش ابتلا به نوع پرخطر که در خانم ها با انجام تست پاپ اسمیر و به روش محیط مایع انجام می شود، به معنی ابتلای حتمی به بیماری نیست. مطالعات نشان داده که برای ماندگاری ویروس در بدن وجود ویروس به تنهایی کافی نیست بلکه باید ژنوم ویروس وارد ژنوم سلول های میزبان شده و تکثیر پیدا کند.
ویروس hpv تا ۹۰‌درصد بعد از ۶ تا ۲۴ ماه از بدن پاک می شود ولی در 10 درصد موارد در بازه ده سال احتمال ابتلا به سرطان وجود دارد.
اکثر افرادی که به ویروس hpv آلوده می شوند با وجود سیستم ایمنی سالم ظرف 1 تا 2 سال از آن رهایی می یابند.  اما چگونه باید از الوده شدن به ویروس hpv جلوگیری کرد:
-واکسیناسیون در زمان مناسب
-استفاده از کاندوم
-ارتباط با یک نفر که او هم وفاداری خود را در ارتباط متقابل حفظ کند

واکسن گارداسیل که برعلیه ۴ تیپ رایج و خطرناک ویروس hpv موجود است در زمان مناسب یعنی قبل از اولین ارتباطات جنسی توصیه می شود. تزریق گارداسیل تا ۲۶ سالگی دخترها و ۲۱ سالگی پسرها تاثیر بالایی دارد. معمولا در سنین ابتدای بلوغ تزریق واکسن ویروس hpv پیشنهاد می شود.

امروزه روش تشخیصی ویروس hpv امکان پذیر است. همزمان با انجام پاپ اسمیر روی محیط مایع، آزمایشگاه می تواند روی همان نمونه وجود ویروس hpv و نوع آن را ارزیابی کند. لطفا دقت داشته باشید که هدف از تشخیص ویروس hpv ارزیابی دقیق تر و پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم است. بنابراین آزمایش سالیانه پاپ اسمیر را انجام دهید ،خانم های جوان برای تزریق واکسن گارداسیل و پیشگیری از بیماری همت کنید و پیگیر سلامتی خود باشید.

مردان به عنوان حامل یا ناقل ویروس hpv ‏عمل می کنند، بنابراین ‏غربالگری مردان می تواند نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای زنان به سرطان دهانه رحم داشته باشد.‏ در صورت عدم وجود ضایعه کلینیکی، مهم ترین استراتژی قابل اعتماد برای تشخیص ناقل بودن ‏مردان انجام ‏HPV DNA testing‏ می باشد.‏ نرخ شیوع عفونت ‏ ویروس hpv ‏ در مردان از 1 تا 82.9% در جوامع مختلف گزارش شده است، که این تفاوت ‏بستگی به روش آزمایش و منابع بالینی مورد استفاده برای انجام تست دارد.‏

شیوع عفونت ‏ ویروس hpv در مردان آمریکایی بین سال های 2013 تا 2014 ، 45.3% گزارش شده است که از ‏این میان 30.5% مربوط به گروه پر خطر (تقریباً یک سوم مردان آمریکایی مبتلا به عفونت با انواع پر ‏خطر ویروس hpv هستند) و 14.8% مربوط به گروه کم خطر ویروس hpv بوده اند. بر خلاف زنان، با ‏افزایش سن مردان شیوع ‏ویروس hpv در آن ها نیز افزایش می یابد . بطور کلی ویروس hpv در مردان ‏بیشتر از زنان می باشد. آلودگی با چندین ژنوتایپ ویروس hpv در 57.1% مردان دیده شده است. هرچه تعداد شرکای جنسی یک مرد بیشتر باشد، تعداد کپی های ویروس hpv در بدن آن فرد بیشتر بوده و در ‏نتیجه زمان پاکسازی ویروس هم در این مردان طولانی تر خواهد بود .

ویروس hpv ،‏ حداقل در 72% مردانی که شریک جنسی شان‏ مثبت است، وجود دارد، اما فقط در 8.3% ‏از این مردان زگیل تناسلی مشاهده می شود، به عبارتی اکثر آن ها یک عفونت تحت بالینی دارند .

واکسن ویروس hpv

درحال حاضر واکسن گارداسیل که برعلیه سوش‌های ۶و ۸ ( رایج‌ترین و بی خطر) و ۱۶و ۱۸ ( پرخطرترین) می‌باشد  در سه نوبت تزریق می شود که دوز دوم دو ماه بعد و دوز سوم شش ماه بعد از دوز اول تزریق می گردد. در آینده واکسن هایی به بازار خواهند آمد که بر علیه تعداد بیشتری ویروس hpv ایمنی ایجاد خواهند کرد. واکسن ویروس hpv عوارضی ندارد و ممکن است فرد در محل تزریق کمی درد پیدا کند و بندرت ممکن است فرد تب کند.
تزریق واکسن ویروس hpv امروزه توسط سازمان بهداشت جهانی به کشورها توصیه می شود ولی حتا با مصرف واکسن خانم ها باز هم نیازمند انجام تست پاپ اسمیر هستند.

دکتر زهرا شاطری

دکتر زهرا شاطری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر زهرا شاطري، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و پزشک نمونه استان البرز در سال 1393 می باشند.
 
تهیه شده: توسط دکتر زهرا شاطری

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه