علل زگیل تناسلی ویروس های پاپیلومای انسانی هستند. در این مقاله علل و تشخیص زگیل تناسلی مورد مطالعه قرار می گیرد. 

دروانا: 

ویروسی که موجب ایجاد زگیل تناسلی می شود ویروس پاپیلومای انسانی نام دارد. عفونت ناشی از این ویروس (عفونت اچ پی وی) شایع ترین عفونت مقاربتی محسوب می شود. امروزه بیش از 180 نوع ویروس اچ پی وی شناسایی شده اند که بسیاری از آن ها مشکلاتی را سبب نمی شوند. برخی از انواع این ویروس موجب بروز زگیل در نواحی به غیر ناحیه تناسلی در بدن می گردند. نوع 6 و 11 ویروس پاپیلومای انسانی عموما از علل زگیل تناسلی محسوب می شوند. برخی از انواع این ویروس موجب تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم و یا سرطان دهانه رحم می گردند. این ها انواع پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی نام می گیرند و می توانند عامل سرطان واژن یا دهانه رحم، سرطان مقعد و سرطان گلو یا دهان باشند. واقعیت هایی پیرامون اچ پی وی:

  • عفونت اچ پی وی از طریق تماس جنسی در مقعد، واژن یا دهان از یک فرد به فرد دیگری منتقل می شود. ویروس حتی در مواقعی که بیمار دچار زگیل تناسلی نشده است نیز قابلیت انتقال دارد.
  • همه افرادی که در تماس با ویروس اچ پی وی و زگیل های تناسلی قرار می گیرند به آن ها دچار نمی شوند.
  • زگیل تناسلی ممکن شش هفته تا شش ماه بعد از آلوده شدن ظاهر شود. فرد ممکن است برای سال ها متوجه وجود آن نشود.

شرایط زیر امکان ابتلا و انتشار زگیل های تناسلی را افزایش می دهند:

  • داشتن چندین شریک جنسی
  • آغاز فعالیت جنسی از سنین پایین
  • مصرف تنباکو یا الکل
  • داشتن یک عفونت ویروسی همانند هرپس و ابتلا به هر دو به طور هم زمان
  • بارداری
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف به علت شرایطی چون دیابت، بارداری، اچ آی وی/ ایدز و یا مصرف برخی داروها

تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص زگیل تناسلی، پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. در خانم ها این معاینه شامل معاینه لگن می باشد. روشی به نام کولپوسکوپی برای یافتن زگیل هایی که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند، به کار گرفته می شود. در این روش از نور و میکروسکوپ کم قدرت برای کمک به پزشک به منظور یافتن و سپس برداشتن نمونه هایی از نواحی غیر طبیعی در دهانه رحم بیمار استفاده می شود. کولپوسکوپی بعد از نتیجه غیر طبیعی تست پاپ اسمیر انجام می گیرد. ویروسی که موجب بروز زگیل تناسلی می شود می تواند عامل نتایج غیر طبیعی در تست پاپ اسمیر باشد. اگر فرد دچار این تغییرات شود باید کولپوسکوپی یا تست پاپ اسمیر را در دفعات بیشتری انجام دهد. تست دی ان ای ویروس پاپیلومای انسانی می تواند پرخطر بودن ویروس که عامل سرطان دهانه رحم است را مشخص کند. این تست در موارد زیر انجام می شود:

  • فرد زگیل تناسلی داشته باشد.
  • تست غربالگری برای خانم های بالای 30 سال
  • برای خانم هایی در سنین مختلف که نتیجه تست پاپ اسمیر در آن ها اندکی غیر طبیعی است.

در صورت تشخیص زگیل تناسلی، فرد باید برای سرطان دهانه رحم، واژن، ولوو یا مقعد غربالگری شود. زگیل های تناسلی ممکن است بزرگ شده و تعدادشان افزایش یابد که به درمان جدی نیاز دارند.

دکتر پگاه روانفر

دکتر پگاه روانفر

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پگاه روانفر جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای بورد تخصصی و عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر پگاه روانفر
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه