ویروس پاپیلومای انسانی همان ویروس اچ پی وی است که انواع گوناگونی دارد. برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی (انواع کم خطر یا Low Risk) عامل زگیل های تناسلی و برخی دیگر (انواع پر خطر یا High Risk) عامل تغییرات سلولی دهانه رحم هستند. در ادامه با نحوه انتقال و ارتباط ویروس پاپیلومای انسانی با سرطان آشنا می شویم.

دروانا: 

ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی شامل گروهی از بیش از 150 ویروس است. هر ویروس پاپیلومای انسانی در این گروه بزرگ دارای شماره ای است که نوع آن را مشخص می کند. ویروس پاپیلومای انسانی بر اساس زگیل هایی که برخی از این ویروس موجب بروزشان می شوند نام گذاری می گردند. برخی دیگر از انواع ویروس پاپیلومای انسانی موجب بروز سرطان می شوند. خانم ها و آقایان ممکن است در اثر عفونت ویروس پاپیلومای انسانی به سرطان دهان/گلو و مقعد/رکتوم دچار شوند. آقایان همچنین دچار سرطان آلت تناسلی می گردند. در خانم ها، عفونت ویروس پاپیلومای انسانی همچنین می تواند موجب تغییرات سلولی دهانه رحم و در طولانی مدت بافت سرطان دهانه رحم شوند. واکسن های موجود از ابتلا به عفونت ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی که موجب سرطان می شوند پیشگیری می کند.

ویروس پاپیلومای انسانی: نحوه انتقال

انتقال ویروس پاپیلومای انسانی از طریق تماس نزدیک پوست با پوست رخ می دهد. شما در اثر تماس جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فرد مبتلا به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی دچار می شوید. در بیشتر موارد ویروس پاپیلومای انسانی از طریق تماس جنسی واژینال یا مقعدی انتقال می یابد. این عفونت بسیار شایع است و بیشتر زنان و مردان در دوره ای از زندگی خود به آن دچار می شوند. عفونت ویروس پاپیلومای انسانی حتی در مواردی که فرد علائمی را ظاهر نساخته است نیز منتقل می شود. شما ممکن است علائم ویروس پاپیلومای انسانی را سال ها بعد از ابتلا ظاهر سازید؛ به همین دلیل تشخیص زمانی که برای اولین بار مبتلا شده اید دشوار است. فرد ممکن است سال ها بعد از تماس جنسی با فرد آلوده به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی دچار شود و از این عفونت مطلع نباشند. در مواردی فرد ممکن است به بیش از یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا گردد.

در موارد اندکی خانم های باردار مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است در طول زایمان آن را به کودک خود منتقل کنند. در این صورت کودک ممکن است دچار پاپیلوماتوز تنفسی برگشت پذیر شود؛ یک وضعیت نادر اما خطرناک که در آن زگیل های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی در گلو ایجاد می شوند. فرد ممکن است در اثر استفاده از وسایلی آلوده به ویروس حین فعالیت جنسی به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی دچار گردد.  

ویروس پاپیلومای انسانی: مشکلات ناشی از عفونت

در بیشتر موارد ویروس پاپیلومای انسانی به خودی خود برطرف شده و موجب بروز مشکلات نمی شود. بیشتر عفونت ها (9 مورد از 10 مورد) به خودی خود درمان می شوند. اما زمانی که عفونت ویروس پاپیلومای انسانی از بین نمی رود، موجب بروز مشکلاتی چون زگیل های تناسلی و تغییرات سلولی دهانه رحم و در طولانی مدت سرطان دهانه رحم می شود. عفونت ویروس پاپیلومای انسانی مشکلات زیر را سبب می گردد:

  • سرطان های دهانه رحم
  • سرطان آلت تناسلی در مردان
  • سرطان های مقعد و پشت حلق شامل پایه زبان و لوزه ها در خانم ها و آقایان

ویروس پاپیلومای انسانی: ارتباط اچ پی وی با سرطان

سرطان اغلب سال ها یا دهه ها بعد از ابتلا به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی بروز می کند. انواعی از ویروس پاپیلومای انسانی که موجب زگیل تناسلی می گردند عامل بروز سرطان های ناشی از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی نیستند. راهی برای تشخیص این که افراد مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی به سرطان یا سایر مشکلات دچار می شوند وجود ندارد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (افراد مبتلا به ایدز) توانایی کمتری برای مقابله با عفونت ویروس پاپیلومای انسانی دارند و بیشتر دچار مشکلات ناشی از آن می شوند.

سرطان های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی شامل سرطان دهانه رحم، ولوو، واژن، آلت تناسلی یا مقعد می باشد. عفونت ویروس پاپیلومای انسانی همچنین می تواند موجب سرطان در پشت گلو (پایه زبان و لوزه ها) گردد. سرطان ناشی از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی اغلب تا زمانی که کاملا پیشرفت نکرده است علائمی ظاهر نمی کند. این مسئله درمان را با مشکل روبه رو می کند. به همین دلیل انجام مرتب غربالگری سرطان دهانه رحم به خانم ها توصیه می شود. غربالگری سرطان دهانه رحم علائم اولیه بیماری را آشکار می سازد؛ به گونه ای که این مشکل ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی به سرعت درمان شود قبل از این که به سرطان تبدیل گردد.

از آن جایی که برای سایر سرطان های ناشی از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی غربالگری وجود ندارد، پیشگیری از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی به کمک واکسیناسیون بسیار اهمیت دارد.

دکتر رویا کوکبی

دکتر رویا کوکبی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر رويا كوكبي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در شیراز، دکتر رویا کوکبی دارای فلوشیپ نازایی و IVF و بیش از 21 سال سابقه تخصصی پزشکی و تجارب ارزشمند در تخصص زنان، زایمان و نازایی می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر رویا کوکبی
برگرفته از: وبسایت https://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه