عفونت اچ پی وی سلول های نواحی مختلف بدن را آلوده کرده و در صورت پرخطر بودن موجب بروز سرطان در این نواحی می گردد.

دروانا: 

عفونت اچ پی وی و سرطانهای ناشی از آن

عفونت اچ پی وی پایدار و پرخطر می تواند موجب سرطان در بخش هایی از بدن که سلول ها توسط ویروس اچ پی وی آلوده شده اند همچون دهانه رحم، اوروفارینکس (بخشی از گلو در پشت دهان که شامل کام نرم، پایه زبان و لوزه ها می باشد)، مقعد، رکتوم، آلت تناسلی مردان، واژن و ولوو، می گردد. عفونت اچ پی وی سلول های سنگفرشی را آلوده می کند که سطوح داخلی این اندام ها را پوشانده اند. به همین دلیل، بیشتر سرطان های ناشی از اچ پی وی نوعی سرطان هستند که کارسینوم سلول سنگفرشی نام می گیرند. برخی از سرطان های دهانه رحم در اثر وجود عفونت اچ پی وی در سلول های غده ای دهانه رحم ایجاد می شوند که آدنوکارسینوم نام دارند. سرطان های ناشی از عفونت اچ پی وی شامل موارد زیر هستند:

  • سرطان دهانه رحم (سرویکس). تقریبا تمام سرطان های دهانه رحم در اثر ویروس اچ پی وی ایجاد می شوند. غربالگری روتین می تواند از بروز سرطان دهانه رحم پیشگیری کند؛ زیرا این امکان را به پزشک می دهد که سلول های پیش سرطانی را قبل از تبدیل آن ها به سلول های سرطانی شناسایی کرده و بردارند. در نتیجه، میزان شیون سرطان دهانه رحم کاهش می یابد.
  • سرطان حلق و حنجره. در بیشتر موارد سرطان حلق و حنجره در اثر عفونت اچ پی وی ایجاد می شود. تعداد افرادی که سالانه به این سرطان مبتلا می شوند درحال افزایش است و در حال حاضر سرطان حلق و حنجره شایع ترین سرطان ناشی از اچ پی وی است.
  • سرطان مقعد. بیش از 90 درصد سرطان های مقعد در اثر عفونت اچ پی وی ایجاد می شود. تعداد مرگ های ناشی از سرطان مقعد سالانه در حال افزارش است.
  • سرطان آلت تناسلی. این نوع سرطان نیر در بیشتر موارد با آلودگی به ویروس اچ پی وی ایجاد می شود.
  • سرطان واژن و ولوو. سرطان های نادری که در 75 درصد موارد عفونت اچ پی وی عامل آن ها است.

در آمریکا، عفونت های اچ پی وی پر خطر عامل 3 درصد از تمام سرطان ها در زنان و 2 درصد از تمام سرطان ها در مردان هستند. در سراسر جهان، این میزان افزایش یافته و شامل 5 درصد از تمام سرطان ها در مردان و زنان است. سرطان دهانه رحم در میان شایع ترین سرطان های ناشی از عفونت اچ پی وی است و علت اصلی مرگ های ناشی از سرطان در کشورهای با سطح درآمد پایین و متوسط محسوب می شود؛ کشورهایی که تست های غربالگری و درمان تغییرات سلول های دهانه رحم در مراحل اولیه به اندازه کافی در دسترس نیستند.

عفونت اچ پی وی چگونه موجب بروز سرطان می شود؟

زمانی که عفونت اچ پی وی پرخطر سلول های را آلوده می کند، این ویروس با راه های ارتباطی این سلول ها با یکدیگر مقابله کرده و موجب تکثیر کنترل نشده سلول های عفونی می گردد. این سلول های آلوده به عفونت اچ پی وی عموما توسط سیستم ایمنی شناسایی شده و کنترل می شوند. با این حال، برخی مواقع سلول های آلوده باقی مانده و به رشد خود ادامه می دهند، در نهایت ناحیه ای از سلول های پیش سرطانی تشکیل می دهند که در صورت عدم درمان موجب بروز سرطان می گردند.تحقیقات نشان می دهند که تبدیل سلول های دهانه رحم آلوده به عفونت اچ پی وی به تومور سرطانی به 10 تا 20 سال زمان نیاز دارد. در میان خانم هایی که سلول های دهانه رحم آن ها به ویروس اچ پی وی پرخطر آلوده شده است، چندین عامل احتمال این که عفونت پایدار بوده و موجب ایجاد سلول های پیش سرطانی شود را بالا می برند. این عوامل شامل:

  • داشتن تعداد فرزند بیشتر
  • استفاده از قرص های ضد بارداری برای مدت طولانی
  • سیگار کشیدن

توصیه دکتر زهرا محسنیان متخصص زنان و زایمان: "خانم های عزیز از ارتباط جنسی با افراد مشکوک پرهیز داشته باشید و در صورت بروز حتما از کاندوم استفاده شود چون ریسک عفونت را پایین می آورد. اگر فردی دچار زگیل تناسلی شد دچار ناراحتی های روحی و افسردگی نشود چون تعداد زیادی از زگیل های تناسلی خوش خیم هستند و تعداد زیادی برگشت پذیر می باشند. ولی این اعلام خطری برای جلوگیری از روابط مشکوک می باشد. واکسیناسیون نیز می تواند در خانم هایی که روابط جنسی را آغاز نکرده اند بسیار موثر باشد و در خانم هایی که روابط جنسی نیز شروع شده است باز هم با درصد کمتری موثر خواهد بود".

دکتر زهرا محسنیان

دکتر زهرا محسنیان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر زهرا محسنیان جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای 20 سال سابقه طبابت و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی مشهد می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر زهرا محسنیان
برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه