هشدارهای سرطان دهانه رحم با هدف یادآوری نکاتی که در پیشگیری از ابتلا سرطان دهانه رحم موثر می باشد، تهیه گردیده است. 

دروانا:

 5 نوع سرطان عمده در مسیر تناسلی خانم ها ممکن است روی دهد: سرطان دهانه رحم، رحم، تخمدان، واژن و ولوو. متخصصین زنان در انجام غربالگری های لازم به منظور پیشگیری از بروز این سرطان ها نقش عمده ای ایفا می کنند. هشدارهای سرطان دهانه رحم موضوعی است که در پاراگراف های بعدی به آن می پردازیم.

هشدارهای سرطان دهانه رحم: تعریف

سرطان به تقسیم و رشد بی رویه سلول ها اشاره دارد. سرطان دهانه رحم ابتدا در سلول های این ارگان ایجا شده و در صورت پیشرفت می تواند به سایر بخش های بدن نیز منتشر شود. دهانه رحم یا سرویکس در بخش انتهایی رحم قرار دارد. دهانه رحم واژن را به بخش بالایی رحم متصل می سازد. رحم فضایی است که به هنگام بارداری جنین در آن رشد می کند. سرطان دهانه رحم از جمله سرطان هایی می باشد که با انجام غربالگری منظم قابل پیشگیری و درمان است.

هشدارهای سرطان دهانه رحم: فاکتورهای خطر

همه خانم ها باید هشدارهای سرطان دهانه رحم را بشناسند. سرطان دهانه رحم اغلب در سنین بالای 30 سال روی می دهد. ویروس پاپیلومای انسانی به اختصار اچ پی وی نامیده می شود. ابتلا به اچ پی وی عمده ترین فاکتور خطر سرطان دهانه رحم می باشد. ویروس اچ پی وی از طریق تماس جنسی قادر به انتقال می باشد. اغلب افرادی که به لحاظ جنسی فعال هستند در بخشی از زندگی خود به این ویروس مبتلا می شوند، اما با این وجود تعداد اندکی از خانم ها به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند.

انواع مختلفی از ویروس اچ پی وی وجود دارد. ویروس اچ پی وی معمولا به طور خود به خود از بین می رود اما اگر چنین نشود در طول زمان احتمال بروز سرطان دهانه رحم را به دنبال دارد. علاوه بر ابتلا به ویروس اچ پی وی سایر هشدارهای سرطان دهانه رحم عبارت است از:

  •  هشدارهای سرطان دهانه رحم: سیگار
  •  هشدارهای سرطان دهانه رحم:ابتلا به اچ آی وی یا  تضعیف سیستم ایمنی
  •  هشدارهای سرطان دهانه رحم: استفاده از قرص های ضد بارداری  بیش از 5 سال
  •  هشدارهای سرطان دهانه رحم: زایمان بیش از 3 فرزند

هشدارهای سرطان دهانه رحم: علائم

سرطان دهانه رحم ممکن است علائم بالینی به دنبال نداشته باشد. سرطان دهانه رحم در صورت پیشرفت علائمی مانند خونریزی یا ترشح واژینال را به دنبال خواهد داشت (مانند خونریزی بعد از نزدیکی). اگر دچار چنین علائمی شدید به متخصص زنان خود مراجعه کنید. ممکن است علل دیگری غیر از سرطان دهانه رحم سبب ایجاد چنین علائمی شده باشد. تشخیص علت چنین علائمی به عهده متخصص زنان می باشد.

هشدارهای سرطان دهانه رحم: پیشگیری

در حال حاضر دو تست برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارد:

  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: پاپ اسمیر، روشی که برای بررسی تغییرات پیش سرطانی سلول های دهانه رحم انجام می شود. با استفاده از این تست سرطان دهانه رحم به طور زودهنگامی تشخیص داده می شود. انجام تست پاپ اسمیر به خانم هایی در بازه سنی 21 تا 65 سال توصیه می شود. تست پاپ اسمیر تنها برای غربالگری سرطان دهانه رحم موثر می باشد و در مورد سایر سرطان های جنیولوژیک نقشی ندارد. انجام تست پاپ اسمیر از 21 سالگی آغاز می گردد. اگر نتایج نرمال باشد، این تست سه سال دیگر تکرار خواهد شد.
  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: تست اچ پی وی به دنبال وجود ویروس اچ پی وی در نمونه سلول های دهانه رحم می باشد. این ویروس می تواند تغییرات پیش سرطانی را در دهانه رحم در پی داشته باشد. تست اچ پی وی می تواند همراه با پاپ اسمیر در سنین 30 سال به بالا انجام شود. اگر نتایج پاپ اسمیر و تست اچ پی وی نرمال باشد احتمال بروز سرطان دهانه رحم بسیار اندک می باشد بنابراین تکرار این تست ها به 5 سال آینده موکول خواهد شد.

به طور کلی انجام تست پاپ اسمیر بر اساس نظر متخصص زنان و در بازه سنی 21 تا 65 سال بسیار اهمیت دارد و این فارغ از داشتن نزدیکی جنسی می باشد. در شرایط زیر ممکن است متخصص زنان دیگر تکرار غربالگری سرطان دهانه رحم را توصیه نکند:

  • افراد بالای 65 سال که نتایج تست پاپ اسمیر آن ها در طول چند سال گذشته نرمال بوده است
  • افرادی که طی هیسترکتومی دهانه رحم خود را خارج کرده اند

نکات زیر در پیشگیری از هشدارهای سرطان دهانه رحم موثر می باشد:

  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: برای یافتن تغییرات پیش سرطانی مرتبط با سرطان دهانه رحم به طور مرتب به متخصص زنان خود مراجعه کنید و غربالگری پاپ اسمیر را به موقع انجام دهید.
  • هشدارهای سرطان دهانه رحم:در صورت یافتن نتایج غیر نرمال مطابق با توصیه های متخصص زنان خود عمل کنید.
  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: دریافت واکسن اچ پی وی شما را علیه این ویروس در امان می دارد. این واکسن محافظتی را علیه سرطان های ولوو و واژن نیز ایجا می کند. استفاده از واکسن اچ پی وی هم در ختران و هم در پسران 11 تا 12 ساله توصیه می شود، اما از آغاز 9 سالگی تا پایان 26 سالگی می توان از این واکسن استفاده نمود. واکسن اچ پی وی بسته به سن در دو یا سه شات استفاده می شود. همواره به خاطر داشته باشید واکسیناسیون علیه اچ پی وی شما را از انجام غربالگری پاپ اسمیر معاف نخواهد کرد.هشدارهای سرطان دهانه رحم: 

عدم مصرف سیگار، استفاده از کاندوم حین نزدیکی و عدم داشتن رفتارهای جنسی پر خطر شما را از ابتلا به سرطان دهانه رحم محافظت می کند. باید یادآور شد حتی با وجود کاندوم باز هم احتمال انتقال ویروس اچ پی وی وجود دارد زیرا کاندوم تمامی بخش ناحیه تناسلی را پوشش نمی دهد.

 

دکتر ژیلا علیزاده

دکتر ژیلا علیزاده

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر ژيلا عليزاده جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای بیش از 19 سال سابقه تخصصی پزشکی و تجارب ارزشمند در تخصص زنان و زایمان در مشهد می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ژیلا علیزاده
برگرفته از: وبسایت https://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه