شرایط انجام تست پاپ اسمیر بر حسب سن افراد متفاوت می باشد. در این مقاله مروری بر شرایط انجام تست پاپ اسمیر خواهیم داشت. 

دروانا: 

تست پاپ اسمیر نوعی غربالگری سرطان دهانه رحم می باشد. دهانه رحم یا سرویکس بخشی از رحم را تشکیل می دهد که در تماس با واژن قرار دارد. به عبارتی دهانه رحم در انتهای این ارگان قرار دارد. به منظور انجام تست پاپ اسمیر متخصص زنان با ابزاری به نام اسپکولوم دیواره واژن را باز می کند. سپس ابزاری را به آرامی وارد رحم کرده و برای نمونه برداری خراش بسیار ملایمی ایجاد می کند. تست پاپ اسمیر اگر چه کمی ناخوشایند به نظر می رسد اما معمولا آسیبی ایجاد نمی کند. نمونه به دست آمده با استفاده از میکروسکوپ و به منظور بررسی برخی ناهنجاری ها مطالعه می شود. با استفاده از انجام تست پاپ اسمیر می توان تغییرات غیر نرمال و پیش سرطانی در دهانه رحم را تشخیص داد. همچنین با استفاده از تست پاپ اسمیر می توان سرطان دهانه رحم را در مراحل اولیه تشخیص داد که در این شرایط احتمال موفقیت آمیز بودن درمان نیز بیشتر خواهد بود. و اما شرایط انجام تست پاپ اسمیر چیست؟ در شرایط انجام تست پاپ اسمیر باید توجه داشت انجام این غربالگری از سن 21 سالگی آغاز می شود. لزومی به داشتن فعالیت جنسی قبل از شروع تست پاپ اسمیر نیست. با رسیدن به 30 سالگی در شرایط انجام تست پاپ اسمیر تغییراتی ایجاد می شود زیرا از این زمان به بعد علاوه بر پاپ اسمیر تست اچ پی وی نیز انجام می گیرد. در تست اچ پی وی به دنبال تغییرات سلولی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی خواهیم بود. ابتلا به برخی سویه های این ویروس فاکتور خطر مهمی در ایجاد سرطان دهانه رحم محسوب می گردد (شرایط انجام تست پاپ اسمیر).

در شرایط انجام تست پاپ اسمیر باید یادآور شویم انجام این تست به آمادگی قبلی نیاز نخواهد داشت. تست پاپ اسمیر در زمان پریود قاعدگی نیز قابل انجام است. بنابراین اگر در تاریخ انجام پاپ اسمیر دچار خونریزی قاعدگی شدید نگران نباشید. ممکن است توصیه شود قبل از انجام تست پاپ اسمیر نزدیکی نداشته و از مصرف محصولات واژینال اجتناب کنید. لازم به ذکر است رعایت این موارد در شرایط انجام تست پاپ اسمیر چندان ضرورتی ندارد و تست پاپ اسمیر با وجود داشتن نزدیکی و یا مصرف لوبریکانت ها در تاریخ نزدیک به انجام تست، قابل انجام می باشد. شرایط انجام تست پاپ اسمیر به لحاظ دفعات تکرار آن به نتایج پاپ اسمیر بستگی دارد اما موارد زیر به طور کلی توصیه می گردد:

  • شرایط انجام تست پاپ اسمیر: خانم های21 تا 29 ساله تست پاپ اسمیر را هر 3 سال یک بار باید انجام دهند.
  • شرایط انجام تست پاپ اسمیر: خانم های بالای 30 سال باید تست پاپ اسمیر را 3 سال یک بار ادامه داده و یا پاپ اسمیر همراه با تست اچ پی وی را هر 5 سال یک بار انجام دهند.
  • شرایط انجام تست پاپ اسمیر: خانم های 65 سال به بالا در صورت داشتن شرایط زیر باید انجام پاپ اسمیر را متوقف کنند:
  • عدم مصرف سیگار
  • عدم داشتن شریک جنسی جدید بعد از دریافت آخرین نتایج پاپ اسمیر
  • تکرار غربالگری ها به طور منظم تا قبل از 65 سالگی
  • دریافت 3 نتیجه نرمال پاپ اسمیر به طور متوالی

در صورت وجود برخی علائم اعم از خونریزی واژینال انجام تست پاپ اسمیر ضرورت خواهد یافت. در توضیح شرایط انجام تست پاپ اسمیر باید توجه داشته باشید افرادی که هیسترکتومی انجام داده اند در صورت عدم داشتن دهانه رحم دیگر نیازی به انجام پاپ اسمیر ندارند. همچنین در توضیح شرایط انجام تست پاپ اسمیر باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که دریافت واکسن اچ پی وی به معنی عدم نیاز به انجام غربالگری نخواهد بود. دریافت واکسن احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد اما محافظت صددرصدی در برابر ابتلا به سرطان دهانه رحم نخواهد بود.

برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه