انواع بیوپسی دهانه رحم به منظور تشخیص ضایعات پیش سرطانی و سرطانی انجام می گیرند که در ادامه با آن ها آشنا می شویم. 

دروانا: 

انواع بیوپسی دهانه رحم می توانند برای تشخیص وضعیت های پیش سرطانی و سرطانی در دهانه رحم انجام شوند. اگر بیوپسی به طور کامل تمام بافت غیر طبیعی را بردارد، این تنها درمان مورد نیاز خواهد بود. در حین انجام بیوپسی هیچگونه خطری برای بیمار ایجاد نمی شود.

بیوپسی کولپوسکوپیک

این تست در صورت مشکل داشتن تست پاپ اسیر برای بیمار تجویز می شود. برای این نوع از بیوپسی دهانه رحم، ابتدا سرویکس (دهانه رحم) به کمک کولپوسکوپ مورد معاینه قرار می گیرد تا نواحی غیر طبیعی شناسایی شوند. با استفاده از انبر نمونه برداری، بخش کوچکی از ناحیه غیر طبیعی در سطح دهانه رحم برداشته می شود. این روش نمونه برداری ممکن است موجب کرامپ خفیف (انقباض ناگهانی و دردناک)، درد کوتاه و اندکی خونریزی گردد. برخی مواقع بی حسی موضعی برای بی حس کردن دهانه رحم قبل از نمونه برداری انجام می شود. مواردی که بیشتر در نتایج پاپ اسمیر دیده می شود بدلیل وجود عفونت های ویروسی در فرد می باشد.

خراش دادن داخل دهانه رحم (کورتاژ داخل دهانه رحم)

برخی مواقع ناحیه دچار تغییر (ناحیه ای که در خطر عفونت اچ پی وی و وضعیت پیش سرطانی قرار دارد) با کولپوسکوپ قابل مشاهده نیست و روش دیگری برای مشاهده سرطان در ناحیه مورد نظر به کار می رود. این به معنی برداشت تراشی از فضای داخل دهانه رحم به کمک وارد کردن وسیله ای نازک به نام کورت به کانال اندوسرویکس (نزدیک ترین بخش دهانه رحم به رحم) است. کورت برای خراش دادن داخل کانال به منظور برداشت بافت مورد استفاده قرار می گیرد؛ این نمونه بافتی به آزمایشگاه ارسال می گردد. بعد از این نوع بیوپسی دهانه رحم، بیماران ممکن است احساس درد کرامپی داشته باشند و همچنین دچار خونریزی خفیف گردند.

بیوپسی مخروطی

در این نوع نمونه برداری از دهانه رحم، پزشک یک قطعه مخروطی شکل از بافت دهانه رحم را برمی دارد. پایه مخروط از بخش خارجی دهانه رحم تشکیل شده و نوک مخروط از کانال اندوسرویکس گرفته شده است. بافت برداشته شده به شکل مخروط شامل ناحیه دچار تغییر (حاشیه بین بخش خارجی و داخلی دهانه رحم جایی که عموما وضعیت های پیش سرطانی و سرطان ها ایجاد می شوند) است. بیوپسی مخروطی همچنین می تواند با برداشت کامل ضایعات پیش سرطانی و برخی سرطان ها در مراحل اولیه به عنوان یک روش درمانی به کار گرفته شود. در بیشتر موارد نمونه برداری مخروطی از بارداری در خانم ها پیشگیری نمی کند اما اگر میزان بافت زیادی برداشته شود، خانم ها در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارند. روش هایی که عموما برای نمونه برداری های مخروطی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • روش برش الکتریکی حلقوی. در این روش، بافت به کمک یک حلقه سیمی نازک که به کمک جریان برق گرم می شود و همانند یک چاقوی کوچک عمل می کند، برداشته می شود. در این روش نمونه برداری، بی حسی موضعی انجام می گیرد و در مطب پزشک قابل انجام است.
  • نمونه برداری مخروطی کلد نایف. این روش در بیمارستان انجام شده و از یک چاقوی جراحی یا لیزر برای برداشت بافت استفاده می شود. بیمار در طول این نمونه برداری تحت بیهوشی قرار می گیرد (بیهوشی عمومی که بیمار به خواب می رود و یا بی حسی نخاعی یا اپیدورال که تزریق به داخل فشای اطراف نخاع انجام می شود و اندام های کمر به پایین بی حس می گردند). هیچ یک از روش های بیوپسی مخروطی از بارداری پیشگیری نمی کنند اما اگر میزان بافت زیادی برداشته شود، خانم ها در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارند.

ضایعات پیش سرطانی دیده شده در بیوپسی نئوپلازی درون مخاطی دهانه رحم نام میگیرند (CIN). این شاخص براساس مقدار بافت غیر طبیعی دهانه رحم حین مشاهده با میکروسکوپ، از یک تا سه درجه بندی میشود.

مراقبت های لازم بعد از بیوپسی

دکتر ژیلا غفوریان ابدی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی عنوان می دارند در صورتی که بیمار در دوره قبل تست پاپ اسمیر انجام داده است و موردی منفی در آن دیده نشده است حتما در زمان مراجعه آزمایش را با خود همراه داشته باشد. با مشورت پزشک از استامینوفن و بروفن استفاده کنید تا میزان درد کرامپی کاهش یابد در صورتی که بعد از بیوپسی رحم ترشحات قهوه ای مشاهده کردید نگران نشوید؛ برای مدت 3 تا 5 روز طبیعی است. در صورتی که بعد از انجام بیوپسی دردی داشتید از مسکن استفاده کنید. بهتر است بعد از انجام بیوپسی رحم، رابطه جنسی در 24 ساعت اول نداشته باشید تا دچار خونریزی و لکه بینی نشوید.

دکتر ژیلا غفوریان

دکتر ژیلا غفوریان ابدی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ژيلا غفوريان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، پزشک نمونه از طرف بیمه سلامت و عضو جامعه جراحان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ژیلا غفوریان ابدی
برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه