تماس جنسی مهم ترین راه انتقال اچ پی وی است. در ادامه با پیشگیری از اچ پی وی نیز آشنا می شویم.

دروانا: 

انتقال اچ پی وی

انتقال اچ پی وی میان افراد از طریق تماس پوست با پوست همانند حالتی که در تماس جنسی اتفاق می افتد، انجام می گیرد. اصلی ترین راه انتقال اچ پی وی تماس جنسی شامل تماس جنسی واژینال، مقعدی و دهانی می باشد. انتقال اچ پی وی حتی در مواقعی که فرد مبتلا نشانه ها یا علائمی را ظاهر نمی سازد، رخ می دهد. ویروس اچ پی وی همچنین از طریق تماس نواحی تناسلی بدون تماس جنسی انتقال می یابد که البته احتمال کمی دارد. عفونت اچ پی وی بسیار شایع است. بیشتر خانم ها و آقایان که فعالیت جنسی دارند حداقل به یکی از انواع اچ پی وی تناسلی در دوره ای از زندگی خود دچار می شوند. هر فردی که رابطه جنسی دارد می تواند در معرض این عفونت قرار گیرد حتی اگر این رابطه تنها با یک فرد باشد اما احتمال انتقال اچ پی وی در افرادی که چندین شریک جنسی دارند بالاتر است. اگر فرد فعالیت جنسی خود را در زمان ازدواج آغاز کند و تنها یک شریک جنسی داشته باشد، در صورت آلوده بودن شریک جنسی احتمال ابتلا به عفونت اچ پی وی وجود دارد. احتمال انتقال اچ پی وی به طرق زیر وجود ندارد:

  • صندلی های توالت
  • در آغوش گرفتن یا دست دادن
  • استخر یا وان حمام گرم
  • به اشتراک گذاشتن غذا یا وسایل غذا خوردن

پیشگیری از اچ پی وی

سازمان سلامت جهانی رویکردی را برای کنترل و پیشگیری از اچ پی وی و سرطان های ناشی از آن توصیه می کند. این توصیه شامل اقداماتی در سراسر طول عمر است.

پیشگیری اول

پیشگیری دوم

پیشگیری سوم

نوجوانان 9 تا 14 ساله:

-واکسیناسیون اچ پی وی

دختران و پسران

-آموزش جنسی بسته به سن و فرهنگ

-استفاده از کاندوم برای آن هایی که فعالیت جنسی دارند

خانم های 30 ساله و بالاتر:

-غربالگری و درمان

-تست سریع اچ پی وی برای گونه های پرخطر

-درمان فوری

در صورت لزوم تمام خانم ها:

درمان سرطان تهاجمی در هر سن و مراقبت تسکین دهنده

-جراحی

-رادیودرمانی

-شیمی درمانی

-مراقبت تسکین دهنده

پیشگیری اولیه با واکسیناسیون اچ پی وی در دختران از سنین 9 تا 14 سالگی آغاز می شود؛ قبل از این که آن ها فعالیت جنسی داشته باشند. سایر اقدامات پیشگیرانه توصیه شده برای دختران و پسران شامل:

  • آموزش پیرامون اقدامات جنسی ایمن شامل تاخیر در آغاز فعالیت جنسی
  • استفاده از کاندوم برای آن هایی که تاکنون فعالیت جنسی داشته اند.
  • هشدارهایی پیرامون استفاده از تنباکو که اغلب در دوره نوجوانی آغاز می شود و فاکتور خطر مهمی برای سرطان دهانه رحم و سایر سرطان ها می باشد.
  • ختنه مردان

خانم هایی که فعالیت جنسی دارند باید برای بررسی سلول های غیر طبیعی دهانه رحم و ضایعات پیش سرطانی از سن 30 سالگی غربالگری را آغاز کنند. در صورت نیاز به درمان و برداشت ضایعات و سلول های پیش سرطانی، کرایوتراپی _تخریب بافت غیر طبیعی دهانه رحم با فریز کردن آن) توصیه می شود. اگر نشانه های سرطان دهانه رحم مشاهده شود، گزینه های درمان برای سرطان بدخیم شامل جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی هستند. 

از روش های برطرف کننده ضایعات پوستی (زگیل های تناسلی) HPV شامل پودوفیلین TCA (اسید) و کرایوتراپی و لیزر می باشد. استفاده از لیزر در برداشتن کامل ضایعه با حاشیه سالم جهت ارسال به پاتولوژی و حداقل اسکار به جا مانده و حداقل آسیب به بافت های اطراف ضایعه ارجح است.

دکتر هما اصغری فرد

دکتر هما اصغری فرد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر هما اصغري فرد جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دارای بورد تخصصی و پزشک نمونه درفول در سال 1394 می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر هما اصغری فرد
برگرفته از: وبسایت https://www.who.int

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه