آیا در مورد راه های پیشگیری از سرطان نگرانی دارید؟ نقش تغذیه سالم در پیشگیری از سرطان را نادیده نگیرید و با ایجاد برخی تغییرات ساده در رژیم غذایی و انجام غربالگری های منظم به پیشگیری از سرطان کمک کنید.

دروانا: 

 6 نکته برای پیشگیری از سرطان

ممکن است در اخبار علمی نکات متناقضی را در مورد راه های پیشگیری از سرطان شنیده باشید. برخی اوقات یکی از تحقیقات نکته ای را برای پیشگیری از سرطان پیشنهاد می دهد که ممکن است کمی بعد توسط تحقیق دیگری که انجام می شود نقض گردد.

با وجود نتایج متناقض، در بسیاری از حیطه های علمی تحقیق در مورد پیشگیری از سرطان همچنان ادامه دارد. راه های پیشگیری از سرطان چندان شناخته شده نیست اما با این حال نکات کلی و پذیرفته شده ای در بحث راه پیشگیری از سرطان وجود دارند که به راطبه میان سبک زندگی و سرطان اشاره دارند.

اگر در مورد پیشگیری از سرطان نگرانی هایی دارید باید بدانید با اعمال برخی تغییرات ساده در زندگی خود می توانید تفاوت های بزرگی را ایجاد کنید. در ادامه شش نکته کلیدی در پیشگیری از سرطان ارائه می گردد:

عدم استفاده از تنباکو

استفاده از تنباکو شما را در معرض سرطان قرار می دهد. سیگار کشیدن با افزایش احتمال بروز سرطان های مختلف ارتباط دارد. از جمله این سرطان ها می تواند به سرطان ریه، دهان، پانکراس، مثانه، سرویکس، دهانه رحم و کلیه اشاره کرد. جویدن تنباکو احتمال ابتلا به سرطان های حفره دهان و پانکراس را افزایش می دهد. حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز می تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

عدم استفاده از تنباکو و تصمیم برای کنار گذاشتن آن یکی از مهم ترین اقداماتی است که شما می توانید در راستای پیشگیری از سرطان بدان توجه داشته باشید.

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان

اگرچه داشتن انتخاب های غذایی سالم نمی تواند پیشگیری از سرطان را تضمین کند اما می تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش داده و به پیشگیری از سرطان کمک کند.

تغذیه سالم در پیشگیری از سرطان

برای پیشگیری از سرطان چه بخوریم؟

  • مصرف میوه ها و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات و غذاهای حاصل از منابع گیاهی مانند حبوبات می تواند بسیار موثر باشد.
  • اجتناب از چاقی: انتخاب های غذایی سبک تری داشته باشید و از مصرف غذاهای با کالری بالا، چربی حیوانی و یا قندهای فرآوری شده دوری کنید.
  • مصرف نوشیدنی های الکلی را محدود و یا متوقف کنید. پیشگیری از سرطان سینه، کولون، کلیه و کبد با افزایش مصرف الکل ارتباط دارد.
  • استفاده از گوشت های فراوری شده را کاهش دهید: افزایش مقدار مصرف گوشت های فراوری شده می تواند ریسک ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد؛ پس کاهش مصرف آن ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان خواهد داشت.

تحقیقات نشان داده است خانم هایی که رژیم غذایی مدیترانه ای به همراه روغن زیتون و مغزیجات را دنبال می کنند، احتمال ابتلا به سرطان سینه را در خود کاهش می دهند. رژیم غذایی مدیترانه ای عمدتا مبتنی بر غذاهایی با منبع گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات و مغزیجات می باشد. افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کنند عمدتا از چربی های سالمی مانند روغن زیتون و یا ماهی سفید به جای گوشت قرمز استفاده می کنند.

وزن خود را در محدوده سالمی نگاه دارید و به لحاظ فیزیکی فعالیت مناسبی داشته باشید

داشتن وزن سالم می تواند به پیشگیری از سرطان سینه، پروستات، ریه، کولون و کلیه کمک کند. داشتن فعالیت فیزیکی مناسب شما را در کنترل وزن یاری می دهد. داشتن حداقل 150 دقیقه ورزش آیروبیک متوسط و یا داشتن حداقل 75 دقیقه فعالیت آیروبیک شدید در هفته برای پیشگیری از سرطان به افراد توصیه می شود. شما می توانید ترکیبی از تمرین های آیروبیک متوسط تا شدید را انجام دهید. به طور کلی داشتن روزانه 30 دقیقه فعالیت فیزیکی در برنامه روتین زندگی می تواند به بهتر شدن شما کمک کند.

واکسیناسیون مناسب

محافظت از ابتلا به برخی ویروس ها می تواند شما را در پیشگیری از سرطان ها یاری کند. در مورد دریافت واکسن های زیر می توانید با پزشک خود مشورت کنید:

  • هپاتیت بی: هپاتیت بی ریسک ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد. واکسن هپاتیت بی در افراد بالغ مبتلا به بیماری های مقاربتی، افرادی که به لحاظ جنسی فعال هستند، افرادی که از مواد مخدر تزریقی استفاده می کنند و افرادی که ممکن است با فراورده ها یا مایعات خونی آلوده در تماس باشند توصیه می گردد.
  • ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی: ویروس اچ پی وی که از طریق تماس جنسی منتقل می گردد می تواند منجر به بروز سرطان دهانه رحم و یا سایر سرطان های ناحیه تناسلی شود. دریافت واکسن اچ پی وی به دختران و پسران 11 تا 12 ساله برای پیشگیری از سرطان های تناسلی توصیه می شود.
  • پرهیز از داشتن رفتارهای پر خطر

پرهیز از داشتن رفتارهای پرخطر برای پیشگیری از ابتلا به برخی عفونت ها می تواند گام موثری در پیشگیری از سرطان نیز باشد. برای مثال:

  • داشتن نزدیکی محافظت شده: تعداد شرکای جنسی خود را محدود نگاه دارید و برای داشتن نزدیکی حتما از کاندوم استفاده کنید. به این ترتیب ریسک ابتلا به عفونت هایی مانند اچ پی وی و یا اچ آی وی در شما کاهش خواهد یافت. افراد مبتلا به اچ آی وی یا ایدز در خطر ابتلا به انواع سرطان ها از جمله سرطان ریه و کبد قرار دارند. ابتلا به اچ پی وی ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. کاهش خطر ابتلا به این عفونت ها تاثیر ویژه ای در پیشگیری از سرطان دارد.
  • سوزن خود را به اشتراک نگذارید: افرادی که از مواد مخدر تزریقی استفاده می کنند نباید سوزن خود را به اشتراک بگذارند؛ زیرا احتمال انتقال اچ آی وی و هپاتیت بی و سی به این ترتیب وجود خواهد داشت.
  • دریافت مراقبت های پزشکی منظم

معاینات و غربالگری هایی که برای پیشگیری از سرطان های مختلف از جمله سرطان سینه و دهانه رحم وجود دارد احتمال تشخیص زودهنگام سرطان را افزایش می دهد به این ترتیب احتمال درمان موفقیت آمیز وجود خواهد داشت. در مورد برنامه و زمانبندی مناسب برای آغاز غربالگری سرطان پستان با پزشک خود مشورت کنید.

 

دکتر شیدا دلفان کریمی

دکتر شیدا دلفان کریمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر شیدا دلفان کریمی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند که بیش از 14 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند. همچنین خانم دکتر کریمی تحقیقات علمی در زمینه های بررسی میزان سیر پروگنوز کانسر تخمدان و کانسر آندومتر به انجام رسانده اند.
 
تایید شده توسط: دکتر شیدا دلفان کریمی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه