تبخال تناسلی یک بیماری منتقله جنسی شایع است که اغلب در افراد فعال جنسی دیده می شود. بیشتر افراد مبتلا به ویروس تبخال تناسلی علائمی ندارند. حتی در صورت عدم وجود علامت، این ویروس می تواند به شریک جنسی فرد بیمار منتقل شود. تبخال تناسلی تویط دو ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک و دو ایجاد می شود. دکتر فرشته معاون متخصص زنان زایمان و نازایی به سوالاتی در این باره پاسخ می دهند.

دروانا: 

 تبخال تناسلی (هرپس سیمپلکس)

تبخال تناسلی در اثر چه عاملی ایجاد می شود؟ آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟

عامل تبخال تناسلی ویروس هرپس سیمپلکس نوع دو است. این ویروس تمایل به زندگی و باقی ماندن در بافت های عصبی پوست یا مخاط درگیر شده را دارد. یعنی بعد از اولین انتقال می تواند تا مدت ها و شاهد برای همیشه در محل باقی بماند و هر از گاهی عود کند. عوامل تسهیل کننده ویروس تبخال تناسلی عوامل کاهش پاسخ ایمنی می باشند همچون ترومای حرارتی مثل لیزر موضعی در پوست منطقه آلوده. بنابراین توصیه می شود قبل از لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی یا هر گونه جراحی یا دستکاری در این ناحیه پزشک را در جریان بگذارید و یک دوره درمان پیشگیری انجام دهید تا عود ویروس تبخال تناسلی انجام نگیرد.

آقایان بیشتر حامل ویروس تبخال تناسلی هستند و کمتر دچار ضایعه می شوند.

راه های انتقال تبخال تناسلی کدام است؟

اساسا انتقال ویروس تبخال تناسلی از طریق مقاربت و تماس پوست با پوست صورت می گیرد حتی شخص ناقل ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. بنابراین استفاده از کاندوم در مواردی که از سلامت شخص مطمئن نیستند ضروری است.

ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک عامل تبخال هاب دهان و لب ها می باشد. در صورت سکس دهانی قابل انتقال به ناحیه تناسلی است و فرم خفیف تری از تبخال تناسلی را ایجاد می کند. در صورت انتقال ویروس نوع دو حین سکس دهانی، تبخال دهانی معمول به فرم بسیار وسیع و دردناک در حلق و دهان تبدیل می شود.

تبخال تناسلی خطرناک نیست و از راه توالت فرنگی، وان و استتخر منتقل نمی شود. پس ابتلای به آن بدین معنی است که فرد در معرض میکروب های دیگر نیز قرار گرفته است بنابراین باید غربالگری بیماری های منتقله جنسی (STDs) انجام شود.

آیا برای پیشگیری از ابتلا واکسن تبخال تناسلی وجود دارد؟

متاسفانه هنوز واکسن تبخال تناسلی در دسترس نیست و رعایت بهداشت و استفاده از کاندوم و پرهیز از رفتارهای جنسی خطرناک شرط اول پیشگیری از تبخال تناسلی است.

شکل ظاهری تبخال تناسلی دارای چه مشخصاتی می باشد؟

شکل ظاهری تبخال تناسلی در اولین ابتلا بسته به میزان بار ویروسی از ضایعات تاولی ریز گروهی دردناک همراه با سوزش تا ضایعات تاولی وسیع در کل ناحیه تناسلی و اطراف مجرای ادراری و واژن به صورت سوزش ادرار شدید و درد و بزرگ شدن غدد لنفاوی و تب و لرز و به دنبال آن چرکی شدن ضایعات تاولی همراه با ترشحات چرکی می باشد. عودهای بعدی ضایعات تبخال تناسلی محدود تر و با درد کمتر خواهد بود.

مسئله مهم درمان کامل بیماری در اولین بار ابتلا است به گونه ای که تعداد ویروس ها به حداقل ممکن برسد. رعایت بهداشت نیز از قرار گرفتن عفونت های پوستی دیگر بر روی ضایعه تبخال تناسلی جلوگیری می کند. عوامل عود این عفونت استرس های روانی، ضربه به خصوص تروماهای حرارتی، سیگل قاعدگی، مصرف کورتون و داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی می باشند.

تبخال تناسلی و زگیل تناسلی چه تفاوتی با هم دارند؟

تبخال تناسلی به صورت ضایعات تاولی گروهی و دردناک است در صورتی که زگیل تناسلی یک ضایعه برجسته یا بدوو نرجستگی پراکنده و بدون درد است. این ضایعه رو به ازدیاد بوده و یا گاهی با تعداد بسیار کم در حدود ناحیه تناسلی، مقعد و کشاله ران ها می باشد و در اثر ویروس اچ پی وی ایجاد می شود. این ویروس هم مقاربتی است و در صورت ابتلا به زگیل تناسلی باید غربالگری اچ پی وی پر خطر برای جلوگیری از کانسر سرویکس، دهان، مقعد و مثانه انجام شود.

 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه