علت ترشحات واژن ما را در تعیین درمان یاری می کند. در این مقاله مروری بر علت ترشحات واژن خواهیم داشت.

دروانا: 

ترشحات واژن به مایعات یا مخاطی اطلاق می گردد که از واژن خارج می شود. ترشحات واژن مشکلی شایع در بین زنان می باشد و یکی از علل مراجعه به متخصص زنان بررسی علت ترشحات واژن است. در اغلب موارد ترشحات واژن نرمال می باشد اما اگر ترشحات واژن با مواردی مانند خارش، سوزش و یا سایر علائم آزار دهنده همراه شود در آن صورت باید به دنبال علت ترشحات واژن بود. برای تعیین علت ترشحات واژن به معاینه نیاز داریم زیرا بسیاری از مشکلات و بیماری های مربوط به زنان ممکن است منجر به ترشحات واژن گردد. ترشحات واژن توسط سلول های مخاطی موجود در واژن و دهانه رحم ایجاد می شود. خانم هایی که به طور نرمال وارد دوران یائسگی می شوند در نتیجه کاهش مقدار استروژن دچار کاهش ترشحات واژن می باشند. در خانم هایی که در دوران قبل از یائسگی قرار دارند حدود 2 تا 5 میلی لیتر ترشحات واژن سفید یا شفاف، غلیظ و یا حالت مخاطی و بدون بو به طور روزانه نرمال در نظر گرفته می شود. اما باید توجه داشت که مقدار و قوام این ترشحات ممکن است از فردی به فرد دیگر متغیر باشد. همچنین مقدار ترشحات واژن در دوران مختلف چرخه قاعدگی نیز متفاوت می باشد. در برخی دوران ها نیز ترشحات واژن مشخص تر می باشد، برای مثال در دوران بارداری، هنگام استفاده از محصولات ضد بارداری، در نزدیکی تخمک گذاری و در هفته قبل از وقوع پریود. به طور معمول ترشحات واژن حاوی سلول های پوستی، باکتری و مخاطی می باشد که توسط واژن و دهانه رحم تولید شده است. ترشحات نرمال اغلب بدون بو بوده و در برخی موارد ممکن است کمی سبب تحریک ولو شود. ترشحات واژن در شرایط نرمال سبب می شود مسیر واژن و ادرار علیه عفونت ها محافظت شده و بافت واژن به طور مناسبی رطوبت رسانی شود. ترشحات واژن در صورت بروز هر یک از علائم زیر طبیعی نمی باشد و باید علت ترشحات واژن توسط متخصص زنان ارزیابی گردد:

  • ترشحات واژن همراه با خارش ناحیه ولو، دهانه واژن و لابیا
  • ترشحات واژن همراه با قرمزی، سوزش و یا تورم در دیواره ولو
  • وجود ترشحاتی به رنگ زرد متمایل به سبز یا کف آلود
  • بوی بد ترشحات واژن
  • ترشحاتی خونی رنگ
  • درد لگن و یا شکمی توام با ترشحات واژن

علت ترشحات واژن

و اما علت ترشحات واژن چیست؟ در توضیح علت ترشحات واژن می توان گفت متداول ترین مواردی که در علت ترشحات واژن مطرح است عبارت است از:

  • عفونت واژن ناشی از باکتری، مخمر یا تریکوموناس
  • واکنش بدن به یک جسم خارجی مانند تامپون یا کاندوم و یا ترکیباتی مانند اسپرم کش ها و صابون
  • تغییراتی که بعد از یائسگی روی می دهد

برای تشخیص علت ترشحات واژن به معاینه فیزیکی و گاه تست نمونه ترشحات واژن نیاز خواهیم داشت. قبل از معاینه به منظور درک علت ترشحات واژن، متخصص ممکن است سوالاتی از شما بپرسد. برای مثال آیا در کمر، شکم و لگن خود احساس درد می کنید؟ آیا شریک جنسی جدیدی داشته اید؟ تاریخ آخرین پریود شما چه زمانی بوده است؟ آیا دارویی خاص مصرف می کنید؟ آیا اخیرا از پد، تامپون، لوبریکانت و یا دوش واژینال استفاده کرده اید؟ در طول معاینه برای درک علت ترشحات واژن بخش بیرونی ناحیه تناسلی معاینه شده سپس قسمت داخلی معاینه می گردد. ممکن است نمونه ای از ترشحات واژن برای بررسی احتمال عفونت برداشته شود و یا مقدار اسیدی بودن ترشحات نیز اندازه گیری شود زیرا عاملی مانند تریکوموناس سبب تغییر  pHبه سمت حالت بازی می شود. بعد از مشخص شدن علت ترشحات واژن درمان فورا آغاز می شود. اگر علت ترشحات واژن عفونی باشد ممکن است شریک جنسی شما نیز به لحاظ ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک و یا تریکوموناس مورد آزمایش و یا درمان قرار گیرد. برخی از خانم ها ممکن است ترجیح دهند خود درمانی کرده و به متخصص مراجعه نکنند. به خاطر داشته باشید خود درمانی تشخیص صحیح علت ترشحات واژن را به تاخیر انداخته و نتیجه آن پر هزینه بودن درمان های بعدی خواهد بود. به خاطر داشته باشید استفاده از دوش واژینال روشی برای خلاص شدن از ترشحات واژن نخواهد بود زیرا دوش واژینال سبب تشدید ترشحات ناشی از عفونت می شود.

دکتر فاطمه فیروزی

دکتر فاطمه فیروزی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر فاطمه فیروزي دارای مدرک تخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و دارای بورد تخصصی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فاطمه فیروزی
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه