سونوگرافی استفاده از امواج صوتی جهت تشکیل تصویر از اندام های داخلی بدن است. در این مقاله کاربرد سونوگرافی در بیماری های زنان و بارداری و انواع سونوگرافی های زنان بررسی شده است. 

دروانا: 

سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی استفاده از انرژی به شکل امواج صوتی است. حین انجام سونوگرافی یک مبدل، امواج صوتی را به داخل بدن می فرستد. امواج صوتی به بافت ها، مایعات بدن و استخوان ها برخورد می کند. سپس این امواج مانند پژواک منعکس شده و مجددا توسط مبدل دریافت شده و به تصاویر تبدیل می شوند. این تصاویر می توانند به شکل عکس در یک صفحه نمایش مشاهده شوند.

چگونه از سونوگرافی در بیماری های زنان استفاده می شود؟

از سونوگرافی برای نظارت بر بارداری یا تشخیص و نظارت بر شرایط پزشکی مختلف که ضرورتا به بارداری مرتبط نیستند استفاده می شود.

چگونه از سونوگرافی در بارداری استفاده می شود؟

سونوگرافی برای مشاهده جنین درون رحم استفاده می شود. این روش به پزشک متخصص زنان و زایمان اجازه می دهد سلامت و رشد جنین را بررسی کرده، بر فرآیند بارداری نظارت داشته و هر گونه نقص مادرزادی را ردیابی نمایند. سونوگرافی همچنین حین نمونه برداری از مژک های کوریونیک در آمنیوسنتز جهت کمک به هدایت فرآیند به کار برده می شود. سه نوع تست سونوگرافی در حین بارداری وجود دارد: استاندارد، محدود و تخصصی.

تست سونوگرافی استاندارد چیست؟

یک تست سونوگرافی استاندارد رشد فیزیکی جنین را بررسی کرده، نقص های مادرزادی عمده را غربالگری کرده و سن بارداری را تخمین می زند. تست سونوگرافی استاندارد همچنین می تواند اطلاعاتی درباره موارد زیر در اختیار پزشک قرار دهد:

  • موقعیت، حرکات، تنفس و ضربان قلب جنین
  • تخمین اندازه و وزن جنین
  • مقدار مایع آمنیوتیک در رحم
  • موقعیت جفت

اگر جنین در موقعیت مناسبی قرار گرفته باشد، سونوگرافی می تواند جنسیت جنین را نیز تعیین کند.

تست سونوگرافی محدود چیست؟

تست سونوگرافی محدود زمانی انجام می شود که پاسخ به پرسشی خاص مد نظر باشد. برای مثال در حین زایمان تست سونوگرافی محدود برای تعیین موقعیت جنین در رحم انجام می شود. در صورتی که به خونریزی رحم مبتلا باشید، از تست سونوگرافی محدود برای بررسی ضربان قلب جنین یا پایین آمدن جفت استفاده می شود.

تست سونوگرافی تخصصی چیست؟

تست سونوگرافی تخصصی زمانی انجام می شود که پزشک به وجود مشکلی بر اساس عوامل خطر یا سایر تست ها مشکوک شود. برای مثال، در صورتی که نشانه هایی مبنی بر عدم رشد مناسب جنین وجود داشته باشد، میزان رشد جنین در حین بارداری می تواند به وسیله تست سونوگرافی تخصصی دنبال شود. بر اساس اینکه مشکل احتمالی مربوط به چه اختلالی است تکنیک های تخصصی مانند سونوگرافی داپلر یا سونوگرافی سه بعدی انجام می گیرد. 

حین بارداری به انجام چند سونوگرافی نیاز است؟

حین بارداری به انجام حداقل یک تست سونوگرافی استاندارد نیاز است که طی هفته های 22-18 انجام می گیرد. برخی زنان ممکن است در سه ماهه اول بارداری نیز تست سونوگرافی انجام دهند. انجام تست سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری به دلایل زیر صورت می گیرد:

  • تخمین سن بارداری
  • کمک به جهت غربالگری مشکلات ژنتیکی
  • بررسی ضربان قلب جنین
  • بررسی بارداری اکتوپیک یا خارج رحمی
دکتر مژگان قدیری

دکتر مژگان قدیری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر مژگان قديري جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای مدرک تکمیلی سونوگرافی زنان و بارداری از دانشگاه بین المللی یان دونالد و عضو انجمن بین المللی سونوگرافی ISUOG می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مژگان قدیری
برگرفته از: وبسایت https://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه