استروژن از مهم ترین هورمون های جنسی خانم ها است که نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن آن ها ایفا می کند. عوامل مختلفی موجب افزایش سطح این هورمون در بدن می گردند که علائمی ظاهر می سازد و دارو، جراحی و تغییر در رژیم غذایی به درمان آن کمک می کنند.

دروانا: 

سطح استروژن بالا؛ علائم و درمان

استروژن در خانم ها به تکامل جنسی کمک می کند. استروژن به همراه دیگر هورمون جنسی زنانه به نام پروژسترون چرخه قاعدگی زنان را تنظیم می کند و به طور کلی بر روی سیستم تناسلی اثر می گذارد. در خانم هایی که یائسه نشده اند، سطح استروژن و پروژسترون در مراحل مختلف چرخه قاعدگی متفاوت است.

علائم سطح استروژن بالا

هنگامی که میزان هورمون های استروژن و پروژسترون متعادل نیست، فرد دچار علائمی می گردد. در خانم ها، علائم سطح استروژن بالا شامل نفخ، تورم و حساسیت به درد در سینه ها، توده های فیبروکیستیک در سینه ها، افت میل جنسی، بی نظمی چرخه قاعدگی، افزایش علائم سندرم پیش از قاعدگی، نوسانات خلقی، سردرد، اضطراب و حملات پانیک، افزایش وزن، ریزش مو، سردی دست ها یا پاها، مشکل خواب، خواب آلودگی یا خستگی و مشکلات حافظه است.

علل سطح استروژن بالا

سطح بالای استروژن ممکن است طبیعی باشد اما استروژن بسیار بالا ممکن است در اثر مصرف برخی داروها بروز کند. برای مثال، هورمون درمانی جایگزین با استروژن یک روش درمانی رایج برای علائم یائسگی است که موجب بالا رفتن بیش از حد میزان استروژن می گردد. بدن ممکن است دچار افت تستوسترون یا پروژسترون گردد که عاملی برای عدم تعادل هورمونی هستند. اگر سطح استروژن به نسبت پروژسترون به طور غیر طبیعی بالا باشد، این وضعیت غلبه استروژن نام می گیرد.

درمان سطح استروژن بالا

برای کنترل سطح استروژن بالا یا غلبه استروژن، پزشک ممکن است دارو تجویز کند، جراحی انجام دهد یا رژیم غذایی مناسبی را برای بیمار تجویز نماید.

دارو

 اگر هورمون درمانی سطح استروژن بدن را بالا ببرد، پزشک برنامه هورمون درمانی او را تغییر می دهد؛ بدین ترتیب بدن به تعادل هورمونی بهتری می رسد. اگر فرد به سرطانی مبتلا باشد که به استروژن حساس است، سطح بالای استروژن سرطان را بدتر می کند. پزشک داروهایی را برای پیشگیری از اتصال سلول های سرطانی به استروژن تجویز می نماید. تاموکسیفن از جمله این داروها است. در مواردی پزشک ممکن است یک داروی مهار کننده آروماتاز را تجویز کند؛ این دارو با مهار آروماتاز از تبدیل آندروژن ها به استروژن پیشگیری می کند. آناستروزول، اگزمستان و لتروزول از جمله داروهای این دسته هستند. در موارد دیگر، دارویی برای متوقف ساختن تولید استروژن از تخمدان ها تجویز می گردد. گوسرلین و لوپرولید از جمله این داروها هستند. 

جراحی

اگر فرد به سرطان حساس به استروژن مبتلا باشد، پزشک جراحی اووفروکتومی را توصیه می کند. در این نوع جراحی تخمدان ها برداشته می شوند. از آن جایی که تخمدان ها مقدار زیادی استروژن تولید می کنند، برداشتن آن ها سطح هورمون را تا حد زیادی پایین می آورد. این جراحی موجب بروز یائسگی می شود. اگر فرد در معرض خطر سرطان سینه یا تخمدان قرار داشته باشد، پزشک اووفروکتومی را توصیه می کند. در موارد زیر فرد در معرض خطر ابتلا به این سرطان ها است:

  • سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه یا سرطان تخمدان داشته باشد.
  • تست بررسی جهش در ژن های BRCA1,2 مثبت است.
  • تست بررسی سایر جهش های اختصاصی در ژن هایی که خطر سرطان را بیشتر می کنند، مثبت است.

طبق نظر موسسه ملی سرطان، برداشتن هر دو تخمدان ها خطر ابتلا به سرطان سینه در افراد پرخطر را تا 50 درصد کاهش می دهد. پزشک ممکن است به کمک پرتو درمانی تخمدان ها را غیر فعال کند.

رژیم غذایی

برای کاهش سطح بالای استروژن، پزشک تغییراتی را در عادات غذایی توصیه می کند. برای مثال، بیماران باید رژیم غذایی با چربی کم و فیبر زیاد داشته باشند. پزشک بیمار را به کاهش وزن اضافی توصیه می کند.

برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه