نفریت لوپوسی نوعی بیماری کلیوی ناشی از اختلال خودایمنی لوپوس است که در این مقاله روش های تشخیص و درمان آن را مورد مطالعه قرار می دهیم.

دروانا:

تشخیص و درمان نفریت لوپوسی

نفریت لوپوسی یک بیماری کلیوی است که در اثر لوپوس اریتماتوز سیستمیک ایجاد می شود. لوپوس یک بیماری خودایمنی (اختلالی که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول ها و اندام های خود بدن حمله می کند) است. بیماری کلیوی ناشی از لوپوس ممکن است در طول زمان تشدید شود و موجب نارسایی کلیه گردد. اگر کلیه نارسا شود، بیمار برای حفظ سلامتی خود به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز دارد. آسیب کلیوی یکی از شایع ترین مشکلات ناشی از بیماری لوپوس است.

راه های تشخیص نفریت لوپوسی

1.آزمایش ادرار

پزشک از نمونه ادرار بیمار برای بررسی وجود خون و پروتئین در ادرار استفاده می کند. بیمار نمونه ادرار خود را در ظرف مخصوصی جمع آوری کرده و به آزمایشگاه می برد. برای انجام تست، تکنسین آزمایشگاه نواری از کاغذ با ماهیت شیمیایی به نام دیپ استیک را در داخل ادرار قرار می دهد. در صورت وجود خون یا پروتئین در ادرار، نواحی از دیپ استیک دچار تغییر رنگ می شوند. سطح بالای پروتئین یا تعداد بالای گلبول های قرمز خون در نمونه ادرار نشان دهنده آسیب کلیوی است. ادرار همچنین برای مشاهده سلول های کلیوی در زیر میکروسکوپ مشاهده می شود.

2.آزمایش خون

پزشک از آزمایش خون برای بررسی عملکرد کلیه استفاده می کند. آزمایش خون میزان کراتینین (یک ماده دفعی در بدن) را اندازه گیری می کند. کلیه ها کراتینین را از خون برمی دارند. پزشک از میزان کراتینین موجود در خون بیمار برای تخمین سرعت فیلتراسیون گلومرولی استفاده می کند. همچنان که بیماری کلیوی تشدید می شود، سطح کراتینین خون نیز افزایش می یابد.

3.بیوپسی کلیه ( نمونه برداری از کلیه)

نمونه برداری از کلیه روشی است که در آن اندکی از بافت کلیه برای بررسی در زیر میکروسکوپ برداشته می شود. پزشک بیوپسی را در بیمارستان و به کمک تکنیک های تصویربرداری همانند سونوگرافی یا سی تی اسکن به منظور هدایت سوزن نمونه برداری به سمت کلیه، انجام می دهد. پزشک ناحیه مورد نظر را بی حس می کند تا درد کمتری برای بیمار داشته باشد؛ بیمار همچنین داروی آرام بخش ضعیف دریافت می کند تا به آرامش او در طول نمونه برداری از کلیه کمک کند. نمونه برداری از کلیه می تواند تشخیص نفریت لوپوسی را تایید کند، میزان پیشروی بیماری را مشخص نماید و راهنمایی برای درمان مناسب باشد. کالج روماتولوژی آمریکا نمونه برداری را برای افرادی با نشانه های نفریت لوپوسی فعال که تحت درمان قرار نگرفته اند، توصیه می کند. تشخیص سریع و درمان نفریت لوپوسی نقش مهمی در محافظت از کلیه ها دارند.

درمان نفریت لوپوسی

پزشک درمان نفریت لوپوسی را به کمک داروهایی که سیستم ایمنی را مهار کنند انجام می دهد بنابراین حمله و آسیب به کلیه ها متوقف می شود. هدف از درمان نفریت لوپوسی کاهش التهاب کلیه های بیمار، کاهش فعالیت سیستم ایمنی و مهار حمله مستقیم سلول های سیستم ایمنی به کلیه ها یا تولید آنتی بادی هایی که به کلیه ها حمله می کنند، است. پزشک کورتیکواستروئیدهایی چون پردنیزولون و داروهای مهار کننده سیستم ایمنی همانند سیکلوفسفامید، میکوفنولات، موفتیل و هیدروکسی کلروکین را برای درمان نفریت لوپوسی تجویز می کند. این بیماری می تواند موجب فشار خون بالا در برخی بیماران شود. بیمار به بیش از یک نوع دارو برای کنترل فشار خون نیاز دارد. از جمله داروهای فشار خون شامل مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین و مهار کننده های گیرنده آنژیوتانسین، دیورتیک ها، بتا بلاکرها و مهار کننده های کانال کلسیم هستند. مهار کننده های آنزیم تبدیل آنژیوتانسین و مهار کننده های گیرنده آنژیوتانسین به محافظت از کلیه ها کمک می کنند و دیورتیک ها در برداشت مایعات از بدن به کلیه ها کمک می نمایند.

دکتر علی عماد زاده

دکتر علی عماد زاده

فوق تخصص نفرولوژی
دكتر علي عماد زاده فوق تخصص کلیه و فشار خون از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عضو انجمن بین المللی نفرولوژی و عضو انجمن نفرولوژی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علی عماد زاده
برگرفته از: وبسایت https://www.niddk.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه