دروانا:

الکتروکوتر که به عنوان کوتر حرارتی شناخته می شود و به پروسه ای اشاره دارد که طی آن جریان مستقیم یا متناوب از طریق الکترود از سیم فلزی مقاوم عبور می کند و حرارت تولید می شود. الکترود گرم شده سپس روی بافت های زنده قرار می گیرد تا هموستاز به دست آید یا درجات متفاوتی از تخریب بافت انجام شود. الکتروکوتر می تواند در جراحی های مختلف استفاده شود، مانند جراحی های:

  • پوست
  • چشم
  • گوش، حلق و بینی
  • پلاستیک
  • اورولوژی 

در الکتروکوتر جریان از طریق بیمار عبور نمی کند بنابراین جراحی با کوتر برای بیمار بی خطر است از این رو می تواند در بیمارانی که از دستگاه های الکتریکی مانند ضربان ساز قلب، implantable cardioverter-defibrillators و محرک عمیق مغزی استفاده می کنند به طور مطمئنی به کار رود.

در مقابل الکتروکوتر، الکتروسرجری (electrosurgery) قرار دارد. الکتروسرجری به مجموعه ای از روش ها اطلاق می شود که در آن از جریان الکتریکی متناوب با فرکانس بالا برای انجام جراحی استفاده می شود، این جریان از طریق بافت های زنده عبور می کند تا درجات متغیری از تخریب بافت اتفاق بیفتد. فرم های متفاوت الکتروسرجری عبارت است از electrocoagulation, electrofulguration, electrodesiccation و electrosection.

الکتروسرجری تداخل الکترومغناطیسی ایجاد می کند که می تواند با دستگاه های کار گذاشته شده در داخل بدن تداخل داشته باشد.

الکتروسرجری هم خانواده الکتروکوتر نیست اما اغلب به اشتباه به آن الکتروکوتر گفته می شود.

الکتروکوتر روش هموستاز بی خطر و موثری است که در طول جراحی پوست استفاده می شود. این روش در درمان ضایعات خوش خیم کوچک پوست مفید است مانند کوتر زگیل یا کوتر خال صورت. اگر چه ضایعاتی که به بازبینی هیستولوژیک نیازی ندارند باید با کوتر تحت درمان قرار بگیرند.

الکتروکوتر کاربردهای درمانی مشترک زیادی با الکتروسرجری دارد و مخصوصا در بیمارانی اهمیت دارد که از دستگاه های الکتریکی ایمپلنت در بدنشان استفاده شده است. علاوه بر این بر خلاف ابزارهای الکترومغناطیسی، دستگاه های الکتروکوتر عملکرد در بستر مرطوب را حفظ می کنند.

دماهای پایین می تواند برای تخریب بافت های سطحی در درمان ضایعات سطحی و avascular استفاده شود، از جمله شرایط عبارت است از:

  • Seborrheic keratoses
  • Acrochordons
  • Molluscum
  • Verrucae
  • Syringomas
  • Small angiomas

کوتر پوستی ممکن است همزمان برای برداشت ضایعات استفاده شود.

دماهای بالا برای از بین بردن ضایعات ضخیم تر پوستی مفید است، مانند:

  • هیپرپلازی سباسه
  • گرانولوم پیوژنیک
  • هموستاز عروق در جراحی

سایر کاربردهای درمانی برای الکتروکوتر عبارت است از:

  • وازکتومی
  • انسداد Punctual (برای سندرم چشم خشک)

موارد منع مصرف برای الکتروکوتر:

منع مصرف قطعی و شناخته شده ای برای الکتروکوتر وجود ندارد.

ملاحظات حرفه ای در انجام الکتروکوتر:

هر دستگاه الکتروکوتر می تواند حرارت را در یک دمای واحد یا محدوده ای از دما بین 100 تا 1200 درجه سلسیوس منتقل کند. اغلب دستگاه ها اجزای قابل تعویض مانند لوپ و سوزن دارند.

پزشکان باید ویژگی های هیستولوژیک بافتی که قرار است تحت درمان قرار بگیرد را در نظر داشته باشند، حیطه و عمق تخریب، عوارض احتمالی و قابلیت دستگاه های الکتروکوتر متفاوت از جمله فاکتورهای دیگری است که باید مورد توجه باشد.

مبنای مشترک در همه روش های الکتروسرجیکال استفاده از حداقل مقدار قدرت برای به دست آوردن تاثیرات مطلوب و محدود کردن آسیب به بافت های مجاور است.

همانند همه روش ها، ریسک های بالقوه ای نیز برای بیمار هم چنین پزشکی که در حال انجام می باشد وجود دارد.

سوختگی در هنگام الکتروکوتر:

اگر در محل درمان، ترکیبات قابل اشتعال وجود داشته باشد احتمال آتش سوزی و انفجار خواهد بود. الکل، اکسیژن و گاز روده بسیار اشتعال پذیر هستند. از مصرف پاک کننده های الکلی باید اجتناب شود در صورت استفاده از آن ها باید اجازه دهیم تا کاملا خشک شوند. اگر بیمار از ژنراتور اکسیژن قابل حمل استفاده کند در طول انجام الکتروکوتر باید قطع شود. تجمع پوست زخمی باید از الکترود جراحی پاک شود تا از اشتعال جلوگیری شود.

انتقال عفونت با روش الکتروکوتر:

مبنای انتقال عفونت در مورد الکتروسرجری و الکتروکوتر مشابه می باشد. سه حالت بالقوه برای انتقال عفونت در این روش ها عبارت است از الکترود، دود جراحی و aerosolized blood microdroplet. تحقیقات انجام شده در پوست حیوانات انتقال عفونت هپاتیت بی، ویروس پاپیلومای انسانی و استافیلوکوکوس اورئوس را از سایت تلقیح به سایت غیر عفونی توسط الکترود electrodesiccation آلوده نشان داده است.

در طول روش الکتروسرجیکال aerosolized blood droplet می تواند در فاصله 30 سانتی متری به جلو رانده شود و می تواند در صورت استنشاق عفونی باشد. دود جراحی در کوتر خطرناک است. دود جراحی می تواند حاوی ویروس ها و باکتری های زنده باشد علاوه بر آن دود جراحی حاوی ترکیبات شیمیایی و عوامل سرطان زا می باشد. ویروس اچ پی وی زنده در بخار یا دود زگیل هایی که تحت درمان با electrocoagulation قرار گرفته اند، شناسایی شده است.

برای پیشگیری از خطر انتقال عفونت، سیستم smoke-evacuating باید استفاده شود در کنار آن استفاده از ماسک های صورت، محافظ چشم و دستکش جراحی بسیار موثر می باشد. الکترودهای استریل شده و یک بار مصرف باید مورد استفاده قرار گیرد.

برگرفته از: وبسایت http://emedicine.medscape.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه