درم ابریژن چیست؟ درم ابریژن روشی فیزیکی برای جوانسازی پوست است که در آن با استفاده دستگاهی چرخنده لایه بیرونی پوست سابیده می شود تا لایه جدید شروع به رشد کند. لایه پوستی جدید، نرم تر خواهد بود. شایع ترین عوارض درم ابریژن تورم و قرمزی است که با گذشت زمان از بین می رود و محو می شود. باید متوجه بود تاثیر درم ابریژن موقتی است و ممکن است در اثر عوامل محیطی مانند نورخورشید تاثیر درم ابریژن معکوس شود.

دروانا:

درم ابریژن یک روش جوانسازی پوست است که در آن از دستگاهی استفاده می شود که به سرعت می چرخد و لایه بیرونی پوست را می سابد. بعد از درم ابریژن پوست رشد می کند و پوست جدید، نرم تر و جوان تر به نظر می رسد.

درم ابریژن می تواند خطوط ریز صورت را کاهش دهد و اسکارها را بهبود بخشد (برای مثال اسکارهای ناشی از آکنه). درم ابریژن می تواند تنها و یا در ترکیب با سایر روش های زیبایی به کار رود.

در طول درم ابریژن پوست شما بی حس خواهد شد. شما ممکن است آرام بخش و یا بیهوشی ژنرال (بیهوشی عمومی) دریافت کنید البته این بستگی به گستردگی درمان شما دارد.

پوستی که با درم ابریژن درمان می شود حساس خواهد شد و ممکن است برای چند هفته رنگ پوست شما صورتی روشن به نظر برسد. این تغییر رنگ پوست می تواند ظرف سه ماه از بین برود.

درم ابریژن چرا انجام می شود؟

درم ابریژن می تواند برای درمان یا برداشت موارد زیر انجام شود:

  • اسکارهای ناشی از آکنه، جراحی یا آسیب ها
  • چین و چروک به ویژه پیرامون دهان
  • آسیب ناشی از نور خورشید
  • تاتو
  • پوست ناهموار
  • تورم و قرمزی بینی (رینوفیما)
  • تکه های پوستی که می تواند بالقوه پیش سرطانی باشد (کراتوز اکتینیک)

عوارض درم ابریژن چیست؟

عوارض درم ابریژن عبارت است از:

  • قرمزی و تورم: بعد از درم ابریژن پوست تحت درمان، قرمز و متورم خواهد بود. تورم چند روز تا یک هفته بعد از درمان کاهش خواهد یافت اما ممکن است هفته ها یا ماه ها به طول انجامد.
  • پوست جدید شما حساس و صورتی رنگ خواهد بود و این شرایط چند هفته به طول خواهد انجامید و ممکن است محو شدن آن سه ماه طول بکشد.
  • آکنه: شما ممکن است متوجه جوش های سفید روی پوست تحت درمان بشوید. این جوش ها معمولا خود به خود از بین می رود هم چنین استفاده از صابون و یا پدهای ساینده نیز می تواند مفید باشد.
  • منافذ بزرگ شده: درم ابریژن ممکن است سبب شود منافذ پوست شما بزرگتر شوند. معمولا منافذ پوست بعد از کاهش التهاب کوچک می شوند.
  • تغییر رنگ پوست: درم ابریژن اغلب سبب می شود پوست تحت درمان به طور موقت تیره تر از بخش های نرمال (هایپرپیگمانتاسیون) یا روشن تر (هایپوپیگمنتاسیون) و یا لک دار شود. این مشکلات در افرادی شایع می باشد که پوست تیره تری دارند و برخی اوقات می تواند دائمی باشد.
  • عفونت: به ندرت درم ابریژن می تواند منجر به عفونت ویروسی، قارچی و یا باکتریایی شود (مانند فعال شدن ویروس هرپس، ویروسی که می تواند منجر به بروز تبخال شود).
  • زخم شدن: درم ابریژن اگر به صورت عمیق انجام شود به ندرت می تواند منجر به زخم شود. داروهای استروئیدی می تواند برای نرم کردن این زخم ها به کار رود.
  • سایر واکنش های پوستی: اگر شما اغلب دچار راش های آلرژیک یا سایر واکنش های پوستی می شوید درم ابریژن می تواند چنین واکنش هایی را در پوست شما ایجاد کند.

انجام درم ابریژن برای همه مناسب نیست و پزشک ممکن است در شرایط زیر احتیاط کند:

  • استفاده از ایزوترتینوئید (داروی خوراکی ضد جوش) در طول سال گذشته می تواند منجر به احتیاط شود.
  • داشتن سابقه کلوئید
  • داشتن آکنه و یا سایر شرایط پوستی چرکی
  • عفونت های هرپس سیمپلکس عود شونده
  • اسکارهای ناشی از سوختگی یا پوست آسیب دیده در اثر درمان های رادیوتراپی

قبل از انجام درم ابریژن پزشک احتمالا موارد زیر را بررسی خواهد کرد:

  • سابقه پزشکی شما را بازبینی می کند. پزشک ممکن است در مورد سوابق پزشکی و داروهای مصرفی شما هم چنین روش های زیبایی که در گذشته داشته اید، سوالاتی بپرسد.
  • معاینه فیزیکی انجام خواهد شد: پزشک پوست شما و محلی که قرار است درمان شود را معاینه خواهد کرد. به این ترتیب پزشک تعیین خواهد کرد چه تغییراتی می تواند انجام شود و ویژگی های فیزیکی پوست شما (اعم از تون و ضخامت پوست) چطور می تواند بر نتایج تاثیر بگذارد.
  • با پزشک خود در مورد انگیزه ها و انتظاراتی که دارید هم چنین خطرات بالقوه درم ابریژن صحبت کنید. در مورد نتایج و طول مدت درمان با پزشک مشورت کنید.

قبل از درم ابریژن شما باید:

  • استفاده از برخی داروها را قطع کنید. قبل از انجام درم ابریژن پزشک به شما توصیه می کند مصرف داروهای رقیق کننده خون را قطع کنید، مصرف برخی داروها که سبب تیره تر شدن پوست می شود (هایپرپیگمنتاسیون) نیز باید قطع گردد.
  • توقف مصرف سیگار: اگر شما عادت به کشیدن سیگار داشته باشید، یک یا دو هفته قبل از درم ابریژن و تا مدتی بعد از درم ابریژن مصرف سیگار را باید قطع کنید. سیگار جریان خون در پوست را کم کرده و سبب کند شدن فرایند بهبودی می شود.
  • از داروهای آنتی ویرال قبل و بعد از درمان باید استفاده کنید تا از بروز عفونت ویروسی تبخال جلوگیری شود. پزشک داروی آنتی ویرال را برای تان نسخه خواهد کرد.
  • اگر شما به آکنه دچار باشید، پیرامون زمان جراحی پزشک آنتی بیوتیک خوراکی برای شما تجویر خواهد کرد تا از بروز عفونت باکتریایی پیشگیری کند.
  • استفاده از کرم رتینوئید: پزشک استفاده از کرم رتینوئید را چند هفته قبل از درمان توصیه خواهد کرد تا فرایند بهبود تقویت شود.
  • نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید قبل از درم ابریژن می تواند سبب پیگمنتاسیون نامنظم در ناحیه درمان شود. در این مورد باید با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر در طول درم ابریژن آرام بخش و یا بیهوشی ژنرال یا عمومی دریافت کردید بعد از انجام درم ابریژن باید در منزل استراحت کنید.

درم ابریژن چگونه انجام می شود؟

درم ابریژن به طور معمول در مطب پزشک متخصص و به صورت سرپایی انجام می شود. اما در شرایطی ممکن است در بیمارستان نیز انجام شود. قبل از انجام درم ابریژن پوست شما پاک می شود. چشمان شما پوشیده می شود و ناحیه یا نواحی تحت درمان مشخص می گردد. بی حسی موضعی ممکن است روی پوست قرار گیرد تا احساس درد در پوست کاهش یابد. سپس بی حسی لوکال یا بی حسی موضعی پوست انجام می شود.

شما می توانید از آرام بخش و یا بیهوشی عمومی نیز استفاده کنید که بستگی به گستردگی درمان دارد.

در طول انجام درم ابریژن پوست شما توسط تکنسین محکم کشیده می شود. پزشک دستگاه درم ابریژن که متشکل از dermabrader می باشد را روی پوست شما حرکت می دهد. dermabrader دستگاه موتوری کوچک همراه با چرخ های ساینده است. این دستگاه به دقت توسط پزشک روی سطح بیرونی پوست شما کشیده می شود تا لایه های پوست نرم و صاف مشخص شود.

درم ابریژن می تواند چند دقیقه تا یک ساعت به طول انجامد، این امر بستگی به گستردگی ناحیه تحت درمان قرار دارد. اگر شما اسکارهای عمیقی داشته باشید و یا سطح وسیعی از پوست شما درمان شود ممکن است درم ابریژن در طول چند مرحله انجام شود.

بعد از انجام عمل درم ابریژن پوست با استفاده از پانسمانی نچسب و مرطوب پوشیده می شود. شما احتمالا مدت کوتاهی بعد از درمان باید به ملاقات پزشک بیایید تا پوست و تغییرات پانسمان بررسی شود.

بعد از عمل درم ابریژن در خانه بر اساس آموزش پزشک باید پانسمان را عوض کنید. پزشک به شما نحوه تمیز کردن پوست، دفعات تعویض پانسمان و استفاده از پمادهای محافظتی مانند ژل پترولیوم را توضیح خواهد داد.

در حین پروسه بهبودی بعد از درم ابریژن:

  • پوست تحت درمان قرمز و متورم می شود.
  • احتمالا احساس سوزش، سوزن سوزن شدن و درد خواهید داشت.
  • رشد پوست جدید ممکن است با خارش همراه باشد.

بعد از درم ابریژن پزشک داروهای ضد درد مانند استامینوفن و یا ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

در طول پروسه بهبودی بعد از درم ابریژن از شنا کردن در استخر با آب کلردار به مدت حداقل چهار هفته بپرهیزید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند تا از فعالیت های ورزشی مخصوصا ورزش هایی که با توپ انجام می شود به مدت چهار تا شش هفته اجتناب کنید.

وقتی پوست جدید پوشش دهی کاملی را ایجاد کرد می توانید برای پنهان کردن قرمزی پوست از ترکیبات آرایشی استفاده کنید.

اگر پوست تحت درمان بدتر شده و قرمزی رو به افزایش بود و یا بعد از بهبودی خارش شدیدی را نشان داد فورا با پزشک تماس بگیرید. این موارد می تواند علائم اسکار باشد.

تاثیر درم ابریژن چیست؟

بعد از درم ابریژن پوست جدید شما حساس و قرمز خواهد بود. تورم ظرف چند روز تا یک هفته از بین می رود اما می تواند هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد. رنگ صورتی پوست نیز ظرف سه ماه محو می شود.

وقتی پوست بهبود یافت، بافت آن نرم تر به نظر می رسد. به مدت 6 تا 12 ماه پوست خود را از خورشید محافظت کنید تا از تغییرات دائمی در رنگ پوست خودداری کنید.

برای رفع نگرانی در مورد تیرگی پوست بعد از بهبودی، پزشک می تواند با نسخه کردن هیدروکینون (یک عامل سفید کننده) به متناسب کردن رنگ پوست شما کمک کند.

به خاطر داشته باشید که تاثیر درم ابریژن دائمی نیست. با افزایش سن، هم چنین با خندیدن، شما دچار خطوط چین و چروک خواهید شد. آسیب های ناشی از خورشید می تواند نتایج به دست آمده را معکوس کند.

برگرفته از: وبسایت http://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه