لایه برداری پوست با لیزر به منظور بهبود ظاهر پوست، جوانسازی پوست و برطرف کردن برخی نواقص پوستی، مورد استفاده قرار می گیرد. لایه برداری پوست با لیزر ممکن است خطرات و عوارضی نیز داشته باشد مانند: تورم، قرمزی و خارش و زمانی که پوست با لیزر لایه برداری شود، بسیار حساس شده و نیاز به مراقبت های ویژه دارد، به عنوان مثال نباید در معرض آفتاب و نورخورشید قرار گرفت.

دروانا:

لایه برداری پوست با لیزر چیست؟

لایه برداری پوست با لیزر (Laser resurfacing)، روشی است که در آن از لیزر برای بهبود ظاهر پوست صورت و جوانسازی پوست استفاده می شود و یا برخی نواقص جزئی پوست صورت بهبود می یابد. لایه برداری پوست با لیزر می تواند به دو صورت انجام شود:

  • لیزر زخم کننده که لایه های نازکی از پوست را بر می دارد.
  • لیزر غیر زخم کننده که فقط رشد کلاژن را تحریک کرده و پوست را سفت می کند.

اگر چه لایه برداری پوست با لیزر از نوع غیر زخم کننده کمتر تهاجمی می باشد و به مدت زمان احیای کمتری نیاز دارد اما اثر بخشی آن در مقایسه با لیزر زخم کننده کمتر است.

لایه برداری پوست با لیزر می تواند خطوط ریز و چین و چروک جزئی پوست صورت را کاهش دهد. لایه برداری پوست با لیزر، رنگ پوست را روشن تر می کند، در صورتی که اسکار یا آثار ناشی از آفتاب سوختگی وجود داشته باشد. برای انجام لایه برداری پوست صورت با لیزر محدودیت هایی نیز وجود دارد. آشنایی با تکنیک های مخصوص، خطرات و نتایج احتمالی می تواند به تصمیم گیری مناسب شما کمک کند.

لایه برداری پوست با لیزر به چه منظور انجام می شود؟

لایه برداری پوست با لیزر به منظور درمان موارد زیر انجام می شود:

  • چین و چروک
  • لکه های ناشی از سن
  • پوست و یا بافتی ناهموار
  • آسیب ناشی از نور خورشید یا آفتاب سوختگی
  • اسکار ناشی از آکنه و یا آبله مرغان و یا سایر آسیب ها

لایه برداری پوست با لیزر نمی تواند افتادگی پوست و یا غبغب را از بین ببرد.

خطرات لایه برداری پوست با لیزر چیست؟

لیزر زخم کننده می تواند تاثیرات جانبی متعددی در پی داشته باشد. بخشی از عوارض جانبی لایه برداری پوست با لیزر عبارت است از:

  • خارش، تورم و قرمزی: بعد از زخم شدن پوست ناشی از لیزر، پوست تحت درمان دچار خارش، تورم و قرمزی می شود. خارش و تورم چندان به طول نمی انجامد اما قرمزی می تواند شدید باشد و تا چند ماه به طول انجامد. درجه قرمزی پوست به عمق لایه برداری انجام شده بستگی دارد. در نتیجه این قرمزی، برخی شرایط پوستی که قبلا وجود داشته مانند روزاسه و درماتیت تماسی را می تواند ایجاد کند.
  • آکنه: استفاده از کرم ها و بانداژ های ضخیم روی پوست صورت بعد از درمان می تواند آکنه را تشدید کرده و یا سبب ایجاد موقت میلیا روی پوست تحت درمان شود.
  • عفونت: لایه برداری پوست با لیزر زخم کننده می تواند منجر به عفونت قارچی، باکتریایی و یا ویروسی شود. شایع ترین عفونت بروز ناگهانی ویروس هرپس می باشد. این ویروس سبب بروز زخم های سرد می شود. در اغلب موارد ویروس هرپس تقریبا وجود دارد اما در پوست نهفته است.
  • تغییر در رنگ پوست: لایه برداری پوست با لیزر زخم کننده می تواند پوست تحت درمان را تیره تر از حد نرمال بکند (هایپرپیگمنتاسیون) یا در برخی موارد پوست تحت درمان روشن تر می شود (هایپوپیگمنتاسیون). هایپرپیگمنتاسیون در افرادی با پوست های تیره تر شایع می باشد. علائم اولیه هایپرپیگمنتاسیون و هایپوپیگمنتاسیون در هفته های بعد از درمان ایجاد می شود و ممکن است بدون درمان از بین برود. استفاده از رتینوئیک اسید موضعی یا گلایکولیک اسید می تواند به درمان هایپرپیگمنتاسیون کمک کند. اما هایپوپیگمنتاسیون به سختی درمان می شود.
  • اسکار: لایه برداری پوست با لیزر زخم کننده ریسک اندکی به لحاظ ایجاد اسکارهای دائمی به همراه دارد.
  • برگشتگی پلک پایین: لایه برداری پوست با لیزر نزدیک پلک پایین به ندرت می تواند منجر به برگشتگی پلک شود. برای اصلاح این مشکل به انجام جراحی نیاز خواهد بود.

لایه برداری پوست با لیزر غیر زخم کننده نیز می تواند تاثیرات جانبی را به دنبال داشته باشد. از جمله عوارض جانبی لایه برداری پوست با لیزر غیر زخم کننده، عبارت است از:

  • عفونت: لایه برداری پوست با لیزر غیر زخم کننده می تواند سبب بروز ناگهانی ویروس هرپس شود.
  • تغییر در رنگ پوست: اگر شما پوست تیره تری داشته باشید در این صورت لیزر غیر زخم کننده می تواند سبب تیره تر شدن موقتی پوست شما شود (هایپرپیگمنتاسیون).
  • تورم خفیف و قرمزی: تورم و قرمزی عموما چند ساعت تا چند روز به طول می انجامد.
  • تاول و اسکار: لایه برداری پوست با لیزر غیر زخم کننده به ندرت می تواند سبب ایجاد تاول و اسکار شود.

لایه برداری پوست با لیزر برای همه افراد مناسب نیست. پزشک در برخی موارد ممکن است نسبت به انجام لیزر درمانی محتاط باشد:

  • مصرف داروی ایزوترتینوئین در طول ماه گذشته
  • داشتن دیابت، بیماری خود ایمنی و یا بیماری بافت همبند یا ضعف در سیستم ایمنی
  • داشتن سابقه رادیوتراپی در ناحیه صورت
  • داشتن سابقه نواحی برآمده ناشی از رشد بیش از حد بافت های اسکار (کلوئید)
  • بارداری

نتایج لایه برداری پوست با لیزر:

بعد از انجام لیزر درمانی برای جوانسازی پوست و لایه برداری پوست با لیزر زخم کننده، پوست ممکن است به مدت چند ماه قرمز و یا صورتی رنگ باشد. به هر حال، وقتی بهبود پوست آغاز می شود شما متوجه تفاوت عمده کیفیت پوست خود خواهید شد. این تاثیر تا چند سال می تواند به طول انجامد.

نتایج بعد از لایه برداری پوست با لیزر غیر زخم کننده تدریجی و پیشرونده است و شاهد نتایج چشمگیر و یا فوری نخواهیم بود. با این روش بافت پوست تا حدی بهبود می یابد.

بعد از لایه برداری پوست با لیزر به مدت یک سال باید نکاتی را رعایت کرد: بدون استفاده از محافظ در برابر نور خورشید قرار نگیرید تا از پیگمنتاسیون نامنظم پیشگیری شود. به خاطر داشته باشید که نتایج ممکن است دائمی نباشد زیرا مادامی که سن فرد افزایش می یابد خطوط پوست صورت نیز افزایش می یابد. آسیب ناشی از نور خورشید می تواند نتایج به دست آمده از لیزر درمانی برای جوانسازی پوست را معکوس کند.

دکتر شب بو جسری متخصص پوست، مو و زیبایی عنوان می دارند لایه برداری و جوانسازی پوست با لیزر های زخم کننده تقریباً در حال حاضر منسوخ شده و تمایل به سمت انجام جوانسازی با لیزر های غیر زخم کننده بیشتر شده است و باید در نظر داشت که جوانسازی با لیزر های غیر زخم کننده نیاز به جلسات متعدد دارد و لازم است تحت نظر پزشک معالج چندین جلسه لیزر تا حصول نتیجه مطلوب انجام شود.

دکتر شب بو جسری

دکتر شب بو جسری

متخصص پوست، مو و زیبایی
سرکار خانم دکتر شب بو جسری متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شب بو جسری
برگرفته از: وبسایت http://www.mayoclinic.org
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه