کاشت مو چیست؟ راجع به کاشت مو باید عنوان داشت تکنیک های مربوط به کاشت مو در سال های اخیر پیشرفت های زیادی داشته است. دو نوع روش برای کاشت مو وجود دارد. انتخاب بهترین روش کاشت مو به فاکتورهای متعددی بستگی دارد.

دروانا:

کاشت مو چیست؟

راجع به کاشت مو باید عنوان داشت تکنیک های مربوط به کاشت مو در سال های اخیر پیشرفت های زیادی داشته است. دو نوع روش برای کاشت مو وجود دارد. انتخاب بهترین روش کاشت مو به فاکتورهای متعددی بستگی دارد.

کاشت مو چیست؟

کاشت مو نوعی جراحی است که طی آن مو از ناحیه دیگری از بدن فرد برداشته و در ناحیه ای دیگری که موهای آن بسیار نازک و اندک می باشد، قرار داده می شود. راجع به کاشت مو باید عنوان داشت تکنیک های مرتبط با کاشت مو مربوط به سال های 1950 میلادی می باشد، اما در سال های اخیر این تکنیک ها تغییرات زیادی پیدا کرده است.

برای انجام کاشت مو شما ابتدا به مطب متخصص پوست و مو متبحر در این زمینه مراجعه خواهید کرد. ابتدا کف سر شما تمیز شده و دارویی را برای ایجاد بی حسی در پشت سر تزریق می کنند. در ادامه پزشک متخصص پوست و مو برای انجام کاشت مو می تواند دو گزینه را در نظر داشته باشد: روش FUT  یا FUE (follicular unit transpant action یا follicular unit extraction). ممکن است این سوال ایجاد شود که بهترین روش کاشت مو چیست؟ در پاسخ به این سوال باید توجه داشت بسته به شرایط و فاکتورهای مختلف بهترین روش کاشت مو توسط پزشک متخصص برای شما تعیین خواهد شد.

در روش FUT پزشک نوار 10-15 سانتی متری از پوست شما را از پشت سر بر می دارد و پوست کف سر را می بندد. ناحیه ای که از آن نمونه پوست برداشته شده است با استفاده از موهای سر پوشانده و محو می شود.

در ادامه نوار برداشته شده از پوست سر به 500 تا 2000 گرافت نازک تقسیم می شود که در هر گرافت یک یا چند تار مو وجود دارد. تعداد و مقدار گرافت ها بستگی به نوع، کیفیت و رنگ مو همچنین اندازه ناحیه نمونه برداری شده دارد.

در روش FUE پزشک پشت کف سر را اصلاح می کند. سپس فولیکول های مو توسط پزشک یکی یکی از ناحیه مورد نظر خارج می گردد. ناحیه ای که از آن فولیکول ها برداشته شده با استفاده از موهای موجود پوشانده می شود و به سرعت بهبود می یابد.

پس از ایجاد نمونه های مناسب در هر دو روش، ادامه فرایند کاشت مو مشابه می باشد. بعد از آماده سازی گرافت ها ناحیه ای که قرار است پیوند مو را دریافت کند ابتدا تمیز و سپس بی حس می شود. پزشک سوراخ های ریزی را با استفاده از سوزن در محل ایجاد خواهد کرد. سپس هر گرافت را در یک سوراخ یا اسلبت قرار خواهد داد.

بسته به اندازه محلی مورد نظر، گرافت ها قرار داده می شوند. این فرایند ممکن است 4 تا 8 ساعت زمان برد. اگر روند از ریزش مو در شما همچنان ادامه داشته باشد و یا اگر قصد داشته باشید موهای ضخیم تری داشته باشید در آن صورت به تکرار فرایند کاشت مو نیاز خواهید داشت.

انتظارات و ریکاوری پس از کاشت مو

پس از کاشت مو کف سر بسیار حساس خواهد شد. به مدت چند روز به استفاده از داروهای ضد درد نیاز خواهید داشت. پزشک حداقل به مدت یک تا دو روز روی سر شما بانداژی قرار خواهد داد. ممکن است داروهای ضد التهاب و آنتی بیوتیک به مدت چند روز برای شما نسخه شود. اغلب افراد ظرف دو تا پنج روز پس از کاشت مو می توانند به زندگی روزمره خود بازگردند. در طول دو تا سه هفته بعد از جراحی موهای پیوند خورده خواهد ریخت اما ظرف چند ماه آینده شما شاهد رشد موهای جدید خواهید بود. اغلب افراد بعد از گذراندن شش تا نه ماه شاهد افزایش 60 درصدی موها خواهند بود. پزشک همچنین می تواند داروی ماینوکسیدیل را برای تقویت رشد موها پس از کاشت مو برای شما نسخه کند، اما این مسئله که اثربخشی ماینوکسیدیل چقدر است چندان مشخص نمی باشد.

خطرات و هزینه کاشت مو

هزینه کاشت مو در مجموع بالا است و تحت پوشش بیمه درمانی قرار ندارد. اما در مجموع  اندازه مساحتی که به کاشت مو نیاز دارد نیز بر قیمت تاثیر خواهد داشت. کاشت مو نیز مانند هر جراحی دیگری برخی خطرات و عوارض ناخواسته را در پی دارد. احتمال خونریزی و عفونت از جمله عوارض کاشت مو محسوب می شود. احتمال ایجاد اسکار و یا غیر طبیعی شدن ظاهر موهای ایجاد شده نیز وجود دارد. برخی افراد در فولیکول های مو دچار التهاب یا عفونت می شوند شرایطی که به آن فولیکولیت گفته می شود. استفاده از آنتی بیوتیک و کمپرس می تواند به تخفیف علائم کمک کند. به هر حال قبل از انجام جراحی کاشت مو باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید. پزشک می تواند شما را در تصمیم گیری یاری دهد و مشخص کند آیا کاشت مو برای شما انتخاب مناسبی خواهد بود یا خیر.

دکتر حمید وحیدی

دکتر حمید وحیدی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر حميد وحيدي متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر، دارای بورد تخصصی و عضو هیات علمی دانشگاه می باشند. ایشان همچنین دارای بیش از 15 سال سابقه تخصصی پزشکی در زمینه درمان، زیبایی پوست، کاشت مو و لیزر می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حمید وحیدی
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه