عمل ترمیم اسکار برای اسکار پوست که در نتیجه بهبود زخم یا آسیب هایی ایجاد می گردد (جای زخم یا جای بخیه، جای جوش)استفاده می شوداسکار پوست به دلایل مختلفی ایجاد می شود به عنوان مثال آکنه های شدید می تواند اسکار آکنه را به دنبال داشته باشد. برای ترمیم اسکار پوست گزینه های متعددی وجود دارد که از جمله آن می توان به کرم های ترمیم کننده اسکار اشاره کرد.

دروانا:

عمل ترمیم اسکار: ژل ترمیم کننده اسکار، کرم های ترمیم کننده اسکار و انتخاب های موثر دیگر

پوست ارگانی بسیار گسترده است که از اندام های درونی محافظت می کند. هر گونه سوختگی، آسیب یا تروما مانند جراحی می تواند سبب ایجاد اسکار شود.

اگر اسکار نسبتا کوچک باشد چندان بد نخواهد بود همچنین در برخی موارد می توان محل اسکار را به راحتی پوشاند. اما زمانی که انجام چنین چیزی مقدور نباشد شما ممکن است به دنبال راهی برای ترمیم اسکار پوست باشید؛ زیرا اسکار پوست می تواند تغییراتی را در ظاهر شما ایجاد کند.

حقیقت این است که اسکار هرگز به طور کامل از بین نخواهد رفت اما روش هایی وجود دارد که می تواند به کاهش اندازه اسکار و بهبود ظاهر آن کمک کند.

و اما اسکار چیست و چطور ایجاد می شود؟

اسکار بخش طبیعی از فرایند بهبود زخم می باشد که بعد از ایجاد آسیب پوستی آغاز می گردد. ظاهر اسکار و عمل ترمیم اسکار بستگی به فاکتورهای متعددی دارد. عمق و اندازه زخم یا برش ایجاد شده روی پوست و موقعیت آسیب برای عمل ترمیم اسکار بسیار اهمیت دارد.

انواع اسکار پوستی

چندین نوع اسکار پوستی متفاوت وجود دارد:

  • اسکار کلوئید: علت ایجاد کلوئید فرایند بیش از حد برای بهبود زخم می باشد. اسکار کلوئیدی از محل آسیب فراتر می رود. در طول زمان یک اسکار کلوئیدی می تواند مانع از حرکت اندام شود. درمان کلوئید با استفاده از جراحی، تزریق استروئیدی و ورقه های سلیکونی می باشد به این ترتیب اسکار مسطح خواهد شد. کلوئیدهای کوچک تر با استفاده از کرایوتراپی می توانند درمان شوند. کرایوتراپی نوعی فریز کردن ضایعه پوستی با استفاده از نیتروژن مایع می باشد. شما همچنین می توانید با درمان فشاری یا پدهای ژلی سیلیکونی مانع از تشکیل کلوئید شوید. اسکارهای کلوئیدی در افراد با پوست تیره شایع تر می باشند.
  • اسکارهای Contracture یا کششی: اگر پوست شما سوخته باشد ممکن است به این نوع اسکار دچار شوید (اسکار سوختگی). این اسکارها پوست را به نحوی می کشد که قابلیت حرکت را مختل می کند. اسکار سوختگی ممکن است به نحوی عمیق شوند که بر ماهیچه ها و عصب نیز تاثیر بگذارد.
  • اسکارهای هیپرتروفیک: اسکار هیپروتروفیک برجسته و قرمز رنگ است و به اسکارهای کلوئیدی شبیه می باشند اما فراتر از مرز آسیب پیش نمی روند. درمان اسکار هیپرتروفیک شامل تزریق استروئید به منظور کاهش التهاب می باشد. استفاده از ورقه های سیلیکونی نیز می تواند در درمان اسکار هیپرتروفیک تاثیر داشته باشد. هدف از درمان اسکار هیپرتروفیک مسطح کردن اسکار است.
  • اسکار آکنه: اگر به آکنه های شدید مبتلا شوید احتمال ایجاد اسکار وجود خواهد داشت. انواع اسکار آکنه مختلف و متفاوت می باشد. درمان اسکار آکنه بر اساس نوع اسکار ایجاد شده انجام می گیرد.

انتخاب های درمانی متفاوتی برای ترمیم اسکار وجود دارد:

  • ژل ترمیم کننده اسکار، کرم های ترمیم کننده اسکار و سایر ترکیبات موضعی می تواند برای عمل ترمیم اسکار مورد استفاده قرار گیرد. این محصولات می تواند در ترمیم اسکارهای ناشی از بریدگی، آسیب ها یا سایر یا زخم ها مورد استفاده واقع شود. اگر شما برای درمان اسکار تحت نظر پزشک متخصص پوست قرار دارید بهتر است در مورد استفاده از این محصولات غیر نسخه ای با پزشک خود مشورت کنید. اغلب این محصولات موضعی حاوی استروئید یا برخی آنتی هیستامین ها می باشد؛ زیرا برخی اسکار ها با حساسیت و خارش همراه هستند. اگر شما به اسکار آکنه دچارید برای دریافت توصیه مناسب از درماتولوژیست خود راهنمایی بخواهید. پزشک متخصص پوست می تواند علاوه بر این از درمان فشاری و یا ورقه های ژل سیلیکونی برای کمک به ترمیم اسکار پوست استفاده کند. در برخی موارد این اقدامات می تواند پیشگیرانه در نظر گرفته شود.
  • جراحی ترمیم کننده اسکار: جراحی برای ترمیم اسکار می تواند برای رفع اسکارهای عمیق تر مورد توجه قرار گیرد. بسته به شرایط بیمار انتخاب های مختلفی در این میان وجود دارد: پیوند پوست، برش، درم ابریژن یا جراحی با لیزر. در پیوند پوست جراح از پوست سالم بخش دیگری از بدن استفاده می کند. این گزینه اغلب در مورد افرادی در نظر گرفته می شود که به سوختگی دچار شده اند. اگر اسکار در شما سبب اختلال در عملکرد مناسب بدن شده باشد در این صورت انجام جراحی پلاستیک می تواند به رفع مشکلات عملکردی کمک کند. اگر شما اخیرا جراحی انجام داده اید که در اثر آن اسکاری ایجاد شده است بهترین گزینه آن است که برای رفع اسکار حداقل یک سال صبر کنید و پس از آن برای انجام جراحی پلاستیک تصمیم بگیرید؛ زیرا خیلی از اسکارها در طول زمان از بین می روند و کمتر مشخص می شوند.
  • تزریق دارو: ممکن است تزریق استروئید ها برای درمان برخی اسکارها مورد توجه پزشک متخصص پوست قرار داشته باشد. درمان اسکار هیپرتروفیک و اسکار کلوئید می تواند با تزریق استروئید انجام گیرد. این روش می تواند به تنهایی یا همراه با سایر روش ها برای ترمیم اسکار پوست انجام شود.
  • لیزر PDL نوعی درمان لیزری می باشد که با هدف قرار دادن عروق ضایعه، موجب بهبود اسکار و در مواردی موجب پیشگیری از اسکار می شود که با نظر پزشک متخصص پوست قابل انجام است.

تزریق کلاژن یا سایر ترکیبات فیلر نیز می تواند برای برخی اسکارها موثر باشد، اگرچه راه حل دائمی برای رفع اسکار محسوب نمی شود.

دکتر منصور اصفهانی

دکتر منصور اصفهانی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر منصور اصفهاني، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر منصور اصفهانی
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه