تزریق فیلر به لب یکی از روش های پرطرفداری است که برای برجسته سازی لب ها استفاده می شود. انواع فیلر لب وجود دارد که معمولا بر پایه اسید هیالورونیک ساخته شده است. اثرات تزریق فیلر به لب بعد از بهبود لب سریعا قابل دریافت خواهد بود. عوارض بعد از تزریق ژل به لب موقتی است و تنها چند روز به طول می انجامد.

دروانا:

اثرات تزریق ژل به لب

برجسته سازی لب نوعی روش زیبایی محسوب می شود که ظاهر لب ها را پرتر و برجسته تر می کند. این روزها، فیلر های درمال قابل تزریق به طور عمده برای برجسته سازی لب مورد استفاده قرار دارد. انواع مختلفی از فیلرهای درمال وجود دارد که می توان آن را به لب ها و اطراف دهان تزریق کرد. متداول ترین فیلرهایی که این روزها برای تزریق ژل به لب استفاده می شوند حاوی ماده ای شبیه به هیالورونیک اسید می باشند. هیالورونیک اسید ماده ای طبیعی است که به طور معمول در بدن یافت می شود. این ترکیب کمک می کند تا حجم لب ها افزایش یابد.

کلاژن یکی از متداول ترین انواع ژل لب می باشد که امروزه کمتر مورد استفاده قرار دارد. امرزوه انتخاب بی خطرتر و طولانی اثر تری در مقایسه با کلاژن وجود دارد.

تزریق چربی به لب و ایمپلنت ها از جمله سایر روش ها می باشند که می توانند به برجسته کردن لب ها کمک کنند. اما آن ها امروزه کمتر مورد استفاده قرار دارند زیرا نتایج حاصل از آن ها متغیر است.

استفاده از فیلرهای هیالورونیک اسید

فیلرهای هیالورونیک اسید می تواند با تغییراتی در موارد زیر ظاهر لب شما را بهبود بخشد:

  • شکل
  • ساختار
  • حجم

اثرات تزریق فیلر به لب حداقل به مدت شش ماه باقی خواهد ماند. در بازار انواع مارکهای ژل لب وجود دارد. که در این میان نام های تجاری زیر شناخته شده تر می باشند:

  • انواع فیلر رستیلن Restylane
  • ژل لب ژوویدرم یا Juvederm Ultra

چگونگی تزریق ژل به لب در همه موارد مشابه است و نتایج یکسانی را ایجاد می کند. در برخی موارد ممکن است ترکیب لیدوکائین نیز در آن وجود داشته باشد و کاهش درد را به دنبال داشته باشد.   

مزایای استفاده از پرکننده های هیالورونیک اسید

زمانی که ژل ها یا پرکننده های هیالورونیک اسید استفاده می شوند بافت لب شکل مناسب و زیبایی به دست می آورد. مزایای استفاده از ژل های هیالورونیک اسید عبارت است از:

  • کنترل حجم لب: مقدار ماده ای که تزریق می شود قابل کنترل است بنابراین پزشک متخصص زیبایی بهتر می تواند به نحو بهتری از میزان تزریق انجام شده مطلع گردد.
  • تزریق به دفعات: تزریق ژل هیالورونیک اسید می تواند به دفعات و طی چند ملاقات انجام شود تا نتایج مطلوب به دست آید.
  • کاهش مقدار کبود شدگی: در مقایسه با سایر فیلرهای درمال در این روش مقدار کبودی کمتر است.
  • نتایج قابل قبول و پایدار: نتایج حاصل از تزریق ژل هیالورونیک اسید طولانی اثر بوده ولی پایدار نیست.
  • احتمال بروز واکنش های آلرژیک بسیار نادر است: از آنجاییکه فیلرهای هیالورونیک اسید از ترکیباتی ایجاد شده است که مشابه با ترکیبات تولید شده در بدن می باشد احتمال ایجاد واکنش های آلرژیک بسیار نادر می باشد. اما اگر به لیدوکائین حساسیت داشته باشید باید قبل از شروع تزریق پزشک متخصص را در جریان قرار دهید.

تزریق ژل به لب چگونه است؟

تکنیک های برجسته سازی لب معمولا در مطب پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی یا فوق تخصص زیبایی انجام می گیرد و زمان زیادی نمی برد.

قبل از تزریق از ماده بی حسی استفاده می شود؛ زیرا تزریق فیلر به لب درد دارد. برخی اوقات قبل از آغاز درمان، تزریق به منظور بلوک عصب صورت می گیرد تا لب به طور کامل بی حس شود. این روش کمی مشابه به بیحسی می باشد که در دندانپزشکی انجام می شود.

پس از آن محل تزریق ژل به لب به دقت علامت گذاری می شود. در این روش از سوزن های بسیار نازک استفاده می شود تا موادی وارد لب شود.

پس از تزریق فبلر به لب، برای تخفیف درد ممکن است از کیسه یخ استفاده شود به این ترتیب از تورم بعد از تزریق فیلر به لب کاسته می شود. اما در مجموع نباید هیچ فشار قوی در محل درمان وارد شود.

بعد از تزریق فیلر به لب بهتر است از مصرف رژلب تا مدتی اجتناب شود. اثرات تزریق فیلر به لب بعد از بهبود لب سریعا قابل دریافت خواهد بود. بنابراین عدم استفاده از رژلب مدتی بعد از تزریق فیلر از مراقبت های بعد از تزریق محسوب می شود.

تزریق ژل به لب چه عوارضی دارد؟

عوارض بعد از تزریق فیلر به لب موقتی است و تنها چند روز به طول می انجامد. این عوارض عبارت است از:

  • خونریزی در محل تزریق
  • تورم و کبودی
  • قرمزی و تحریک در محل تزریق
  • فعال شدن زخم های سرد یا تاول های ناشی از هرپس سیمپلکس در لب یا ناحیه اطراف آن

برخی عوارض بعد از تزریق فیلر به لب می تواند جدی تر باشد. این عوارض عبارتند از:

  • ورم شدید و طولانی مدت یا سوزشی که به مدت یک هفته تا ده روز به طول می انجامد
  • عدم تقارن لب ها
  • تورم و برخی ناهمگونی ها در لب ها
  • عفونت
  • زخم، اسکار یا سفت شدن لب ها
  • واکنش های آلرژیک که سبب قرمزی، ورم یا خارش پیرامون لب ها می شود

در صورتی که تورم بعد از تزریق فیلر به لب شدید بوده و یا با تب همراه باشد فورا با پزشک متخصص تماس حاصل فرمایید.

دکتر علی کمیلی

دکتر علی کمیلی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر علی کمیلی، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی ایران، استاد دانشگاه، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین عضو انجمن تخصصی پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علی کمیلی
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه