روش های متعددی به منظور جوانسازی پوست در دسترس هستند. روش های جوانسازی پوست بدون نیاز به جراحی به علت اثر گذاری و دوری ریکاوری سریع تر و این که در محیط هایی به غیر از بیمارستان ها قابل انجام هستند، در سال های اخیر بسیار مورد توجه بیماران قرار گرفته اند. لیفت صورت با نخ از جمله این روش ها برای جوانسازی پوست صورت است.

دروانا:

 لیفت صورت با نخ

تغییرات ناشی از افزایش سن در بافت پیوندی، ماهیچه ای و اسکلتی صورت و همچنین در چربی و به طور کلی پوست الگوهای تقریبا یکسانی در سراسر جهان دارند. با سستی و شل شدن بافت های نرم، افتادگی ابروها، خطوط لبخند و افتادگی گونه ها رخ می دهند. ظاهر پوست با تولید بیشتر رنگدانه ها و بروز چروک های پوستی بیشتر تحت تاثیر افزایش سن قرار می گیرد.

روش های متعددی به منظور جوانسازی پوست در دسترس هستند. رایج ترین گزینه ها برای جوانسازی پوست بدون نیاز به جراحی شامل تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس)، پر کننده های پوستی و لایه برداری شیمیایی هستند. روش های جوانسازی پوست بدون نیاز به جراحی به علت اثر گذاری و دوره ریکاوری سریع تر و این که در محیط هایی به غیر از بیمارستان ها قابل انجام هستند، در سال های اخیر بسیار مورد توجه بیماران قرار گرفته اند. لیفت صورت با نخ از جمله این روش ها برای جوانسازی پوست صورت است که در ادامه با نحوه لیفت صورت با نخ، انتخاب بیماران و خطرات و عوارض لیفت صورت با نخ بیشتر آشنا می شویم.

لیفت صورت با نخ چیست؟

روش لیفت صورت با نخ در واقع یک روش ابتدایی است که در کنار سایر روش های غیر جراحی برای جوانسازی پوست صورت به کار می رود. لیفت صورت با نخ همچنین برای اثر گذاری بهتر بعد از یک جراحی انجام شده برای کشیدن پوست صورت، به منظور کشیدن بیشتر پوست انجام می گیرد. انواع لیفت صورت با نخ شامل لیفت صورت با نخ به منظور جوانسازی صورت و لیفت با نخ به منظور کشیدن پوست زیر ابرو است. لیفت صورت با نخ که به منظور جوانسازی پوست انجام می شود به طور کلی موجب بهبود بافت و توناژ پوستی می گردد؛ این نوع از لیفت صورت با نخ معمولا به صورت تک رشته ای انجام می شود که به صورت یک چارچوب مشبک وارد لایه میانی پوست (درم) می گردد. بسته به مورد استفاده لیفت صورت با نخ، معمولا 10-120 رشته نخ در یک زمان وارد پوست می شوند. نخ ها که باید صاف باشند بر روی یک سوزن نصب می شوند، وارد پوست می شود جایی که به علت چین خوردگی ایجاد شده در اثر نصب نخ ها بر روی سوزن به شکلV  در آمده و در پوست باقی می مانند. جنس نخ های مورد استفاده در لیفت صورت با نخ عموما از ماده ای به نام پلی دیوکسانون است. لیفت صورت با نخ به منظور جوانسازی پوست اثری بسیار ظریف و سریع دارد.

در مواردی که لیفت صورت یا نخ به منظور کشیدن پوست انجام می شود، پوست به طور مکانیکی کشیده می شود. تعداد نخ های به کار رفته در این روش لیفت صورت با نخ، بسته به محلی تحت درمان قرار گرفته1-5 عدد در هر قسمت است. نوع رشته های مورد استفاده در لیفت صورت با نخ به مورد کاربرد آن (جوانسازی پوست یا کشیدن پوست) بستگی دارد.

موارد استفاده لیفت صورت با نخ

  • فردی که قادر به دریافت پر کننده های پوستی به منظور جوانسازی پوست نیست: لیفت صورت با نخ می تواند جایگزین مناسبی برای افرادی که به دنبال جوانسازی پوست بدون استفاده از پر کننده های پوستی هستند، باشد. لیفت صورت با نخ می تواند گزینه خوبی برای کشیدن گونه ها، خطوط لبخند و خطوط اطراف چانه باشد. لیفت صورت با نخ تک رشته ای می تواند به عنوان جایگزین پر کننده های پوستی برای آبرسانی و تحریک کلاژن سازی پوست باشد.
  • فردی که از پر کننده های پوستی استفاده کرده و برای کشیدن بیشتر پوست از لیفت صورت با نخ استفاده می کند: پر کننده های پوستی به تنهایی لیفت کمی را در پوست ایجاد می کنند زیرا این ترکیبات تنها می توانند به صورت حجم دهند و به عنوان یک اثر جانبی در کنار حجم دادن، پوست صورت را می کشند. افرادی که از این ترکیبات برای لیفت صورت استفاده کرده اند، استفاده از روش لیفت صورت با نخ موجب بهبودی بیشتر ظاهر پوست می گردد.

خطرات و عوارض لیفت صورت با نخ

  • موج دار شدن و چروک شدن: در صورتی که نخ ها بیش از حد سفت شوند، پوست در طول نخ موج دار می شود و موجب شکل گیری چین خوردگی هایی می گردد. در صورتی که نخ در موقعیت بافتی صحیح قرار گرفته باشند، این حالت عموما ظرف چند روز برطرف می شود. این مسئله را نیز باید در نظر داشته باشید که در صورتی که در لیفت صورت با نخ، نخ ها به اندازه کافی سفت نشوند امکان افتادگی بافت ها چند روز بعد وجود دارد که موجب نارضایتی بیمار خواهد شد.
  • عفونت: احتمال بروز عفونت بعد از لیفت صورت با نخ بسیار پایین است. به منظور کاهش خطر عفونت، تمام نخ های به کار رفته در روش لیفت صورت با نخ باید استریل باشند. بدین منظور می توان از بتادین یا کلرهگزیدین برای استریل کردن رشته ها، لباس ها و دستکش های استریل استفاده کرد.
  • گرانولوما: در صورتی که در لیفت صورت با نخ، رشته ها بسیار نزدکی به سطح قرار بگیرند، احتمال بروز گرانولوما بالا می رود. در یک مطالعه از میان 100 بیمار که لیفت صورت با نخ از جنس دیوکسان را انجاد داده بودند، 17 درصد از آن ها به علت عدم موقعیت صحیح نخ ها دچار گرانولوما شدند.
  • از دست رفتن نخ: باید توجه داشته که در لیفت صورت با نخ زمانی که نخ ها در جای مناسب قرار می گیرند و بریده می شوند، انتهای آن ها باید به داخل پوست باز گردد. بیرون ماندن انتهای نخ ها از پوست موجب بروز عفونت، گرونولوما می شود و بیمار را مضطرب می سازد. در لیفت صورت با نخ که به صورت تک رشته ای انجام شده است، برداشتن نخ بسیار راحت و کم هزینه است؛ پس در صورتی که نخ بسیار نزدیک به سطح پوست قرار گرفته است برای پیشگیری از بروز گرونولوما آن را بردارید. اگر انتهای نخ نزدیک به سطح قرار گرفته باشد، احتمال گرانولوما بالا می رود.
  • پارگی نخ: در تجربه های ابتدایی لیفت صورت با نخ احتمال پارگی نخ وجود دارد. این حالت معمولا زمانی رخ می دهد که رشته های نخ از جنس پلی دیوکسان به کمک یک سوزن نگه داشته شده اند و در حال سفت شدن هستند.
دکتر سید هادی سادات امینی

دکتر سید هادی سادات امینی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر سید هادی سادات امینی متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سید هادی سادات امینی
برگرفته از: وبسایت https://aestheticsjournal.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه