زگیل های تناسلی نیز مانند سایر انواع زگیل، دراثر ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شوند. زگیل تناسلی اغلب بافت های نرم اطراف ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد. روش الکتروکوتر روشی است که از گرمای ناشی از الکتریسیته برای برداشتن زگیل ها مانند زگیل تناسلی استفاده می کند.

 

دروانا:

 زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی هستند. تقریبا تمام افرادی که فعالیت جنسی زیادی دارند در طول زندگی خود حداقل به یکی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی (ویروسی که عامل زگیل تناسلی است) آلوده می شوند. احتمال بروز زگیل تناسلی در خانم ها بیشتر از آقایان است.

زگیل تناسلی اغلب بافت های نرم اطراف ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد. زگیل های تناسلی ممکن است به صورت برآمدگی های کوچک گوشتی رنگ بوده و یا ظاهری شبیه به گل کلم داشته باشند. در بیشتر موارد، زگیل تناسلی بسیار کوچک است و به سختی دیده می شود. زگیل های تناسلی نیز مانند سایر انواع زگیل، در اثر ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شوند. برخی از گونه های این ویروس موجب زگیل و برخی دیگر موجب بروز سرطان می گردند. تزریق واکسن می تواند محافظتی را در برابر برخی از گونه های ویروس پاپیلومای انسانی تناسلی ایجاد کند.

روش های درمانی مختلفی برای درمان زگیل تناسلی به کار گرفته می شوند. الکتروکوتر از جمله این روش ها است که در ادامه با آن آشنا می شویم.

الکتروکوتر چیست؟

الکتروکوتر روشی است که از گرمای ناشی از الکتریسیته برای برداشتن زگیل ها مانند زگیل تناسلی استفاده می کند. جریان برق سوزنی که داخل زگیل قرار می گیرد را گرم می کند اما این جریان وارد بدن بیمار نمی شود. الکتروکوتر همچنین برای برداشتن سایر توده های پوستی نیز استفاده می شود. جراحی الکتروکوتر یک روش جراحی رایج است که در آن جراح یا متخصص پوست با اهداف گوناگونی از الکتریسیته برای حرارت دادن به بافت ها استفاده می کند. از جمله موارد استفاده الکتروکوتر شامل:

  • پیشگیری یا متوقف ساختن خونریزی یک جراحت یا خونریزی در طول جراحی
  • برداشتن توده های بافتی غیر طبیعی
  • پیشگیری از عفونت

موارد استفاده جراحی الکتروکوتر

جراحی

یک جراح ممکن است از روش الکتروکوتر برای بریدن بافت نرم در طول جراحی و ایجاد دسترسی بهتر به محل مورد نظر استفاده کند. الکتروکوتر این امکان را به جراح می دهد عروق خونی که در طول جراحی دچار خونریزی می شوند را ببندد. بستن عروق خونی به پیشگیری از از دست رفتن خون و تمیز نگاه داشتن محل مورد نظر کمک می کند.

برداشتن تومور

روش الکتروکوتر برای برداشتن توده های بافتی غیر نرمال مانند یک تومور مورد استفاده قرار می گیرد. الکتروکوتر خصوصا برای برداشتن توده هایی که دسترسی به آن ها دشوار برای مثال تومورهای مغزی کاربرد دارد.

درمان خونریزی بینی

در مواردی ممکن است در اثر حساس شدن عروق خونی بینی شما مکررا دچار خونریزی بینی شوید. در این شرایط پزشک ممکن است انجام الکتروکوتر را برای درمان خونریزی بینی توصیه کند.

برداشتن زگیل

جراحی الکتروکوتر برای برداشتن و بدین ترتیب درمان زگیل های تناسلی و زگیل های سایر نواحی بدن به کار گرفته می شود. الکتروکوتر زگیل تناسلی و سایر زگیل ها معمولا یک بار انجام می گیرد.

آمادگی برای الکتروکوتر

آمادگی خاصی برای انجام جراحی الکتروکوتر وجود ندارد. در مواردی که احتمال خونریزی شدید در طول جراحی الکتروکوتر وجود دارد (برای مثال فرد دچار خونریزی بینی مکرر می شود)، پزشک انجام آزمایش خون به منظور بررسی آنمی با اختلالات انعقادی را توصیه می کند. چند روز قبل از انجام الکتروکوتر زگیل تناسلی، باید مصرف داروهای رقیق کننده خون را متوقف سازید. از جمله این داروها:

پزشک توصیه می کند که از نیمه شب قبل از جراحی چیزی نخورده و نیاشامید. همچنین شما باید از سیگار کشیدن در چند روز قبل از جراحی الکتروکوتر خودداری کنید.

روش انجام الکتروکوتر

قبل از جراحی الکتروکوتر، پزشک یک پد را را طور کامل روی بدن شما قرار می دهد تا بدین ترتیب از اثرات مضر الکتریسیته جلوگیری شود. سپس پوست شما را در محل جراحی تمیز کرده و برای پیشگیری از سوختگی ناشی از الکتروکوتر، محل را با ژل مخصوصی می پوشانند. بسته به نوع و وسعت جراحی الکتروکوتر، شما ممکن است به بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی نیاز داشته باشید. پزشک به کمک یک پروب کوچک که دارای جریان برق خفیف است بافت ها را بسته یا تخریب می کند. جریان برق در طول جراحی الکتروکوتر وارد بدن شما نمی شود. تنها نوک داغ شده پروب در تماس با بافت مورد نظر قرار می گیرد. در روش الکتروکوتر، حرارت موجب بسته شدن یا از بین رفتن بافتی که در تماس با پروب است می شود.

عوارض الکتروکوتر

درمان زگیل تناسلی به کمک الکتروکوتر به خودی خود خطرات محدودی دارد. عوارض الکتروکوتر عبارتند از:

  • خونریزی خفیف
  • عفونت؛ پزشک ممکن است برای کاهش این خطر آنتی بیوتیک تجویز کند.
  • درد یا ناراحتی خفیف؛ پزشک ممکن است بعد از جراحی داروهای مسکن تجویز نماید.

در صورتی که دارای دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب و یا پروتز در مفصل خود هستید، قبل از جراحی الکتروکوتر پزشک را مطلع سازید.

خطرات بیهوشی در الکتروکوتر

بیشتر افراد سالم مشکلی با بیهوشی عمومی در الکتروکوتر ندارند. با این حال، احتمال عواقب طولانی مدت وجود دارد. بروز این خطرات تا حد زیادی به وضعیت سلامتی فرد و نوع روشی که برای وی به کار گرفته می شود، بستگی دارد.

برخی از فاکتورهای که ممکن است خطر بروز عواقب بیهوشی در الکتروکوتر را افزایش دهند شامل موارد زیر هستند:

  • وجود مشکلاتی در ریه ها، کلیه ها یا قلب
  • سابقه خانوادگی در عوارض جانبی بیهوشی
  • آپنه خواب
  • چاقی
  • آلرژی به برخی غذاها و داروها
  • مصرف الکل
  • سیگار کشیدن

دارا بودن این فاکتور ها و یا سن بالا، احتمال بروز عواقب نادر را افزایش می دهد:

  • حمله قلبی
  • عفونت ریوی مانند برونشیت یا نومونیا
  • سکته مغزی
  • آشفتگی ذهنی موقت
  • مرگ

الکتروکوتر در دراز مدت

اگر الکتروکوتر در طول جراحی و یا بعد از یک جراحت انجام شود، باید به طور موثری خونریزی را متوقف کند. بعد از جراحی، شما ممکن است تورم، قرمزی و درد خفیف را تجربه کنید. بسته روش جراحی انجام شده، ممکن است بافت های اسکار بعد از الکتروکوتر ایجاد شوند. زمانی که الکتروکوتر برای برداشتن تومور یا زگیل تناسلی مورد استفاده قرار می گیرد، تمام توده بافتی غیر نرمال باید برداشته شود. حرارت نوک پروب محل مورد نظر را استرلیزه می کند. در بیشتر موارد، الکتروکوتر نیازی به بخیه ندارد. دوره ریکاوری بعد از الکتروکوتر به اندازه ناحیه درمان شده و بافت برداشته شده بستگی دارد. بهبودی عموما در بازه دو تا چهار هفته رخ می دهد که این زمان در مورد نواحی بزرگ تر طولانی تر است.

دکتر امیر سلیمانی

دکتر امیر سلیمانی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر امیر سلیمانی متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو انجمن متخصصین پوست ایران و انجمن فارغ التحصیلان بیمارستان رازی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر امیر سلیمانی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه