تکنیک پی آر پی شامل استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت می باشد که از نمونه خون بیمار تهیه می شود. جوان سازی پوست با پی آر پی می تواند به حجم دهی مناسب صورت بیانجامد. عوارض پی آر پی صورت اندک است و استفاده از روش پی آر پی می تواند با سایر روش های جوانسازی پوست همراه شود تا بهترین نتایج حاصل گردد.

 

دروانا:

 پی آر پی پوست چیست؟

اگر چه خون عمدتا از مایعی به نام پلاسما تشکیل شده است اما حاوی مقادیر اندکی ترکیبات جامد (مانند سلول های قرمز خون، سلول های سفید خون و پلاکت) نیز می باشد. پلاکت ها برای ایجاد لخته خونی بسیار اهمیت دارند. اما پلاکت ها حاوی پروتئین هایی به نام فاکتور رشد نیز می باشند. فاکتور رشد نقش مهمی در بهبود آسیب ها ایفا می کند.

پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت، پلاسمایی می باشد که مقادیر بیشتری پلاکت در خود جای داده است. غلظت پلاکت ها و به عبارتی غلظت فاکتورهای رشد می تواند 5 تا 10 برابر حد معمول باشد.

برای آماده سازی چنین پلاسمای غنی شده ای ابتدا باید از بیمار نمونه خون گرفته شود. سپس پلاکت ها از سایر سلول های خونی جدا می گردند و غلظت آن ها طی فرایندی به نام سانتریفیوژ افزایش می یابد. سپس پلاکت هایی که غلظت آن ها افزایش یافته است با بقیه خون ترکیب می شوند.

جوانسازی پوست با پلاسما

همانطور که عنوان شد پلاکت ها سلول هایی هستند که حاوی فاکتورهای رشد می باشند. جوان سازی پوست با پی آر پی روشی است که این امروزه بسیار متداول می باشد. در این روش پی آر پی به محدوده خاص از پوست تزریق می گردد و به عنوان ماتریکسی عمل می کند که کلاژن را برای رشد تحریک می کند، بافت را بازسازی می کند و بنابراین به صورت طبیعی سبب صاف شدن و جوانسازی پوست می گردد. به این ترتیب پلاسما درمانی پوست می تواند چروک ها را کاهش داده و بافت و ساختار پوست را بهبود بخشد. تاثیر پی آر پی بر پوست بسیار مشهود و ملموس می باشد.

تاریخچه استفاده از پی آر پی

استفاده از پی آر پی سابقه طولانی در درمان ارتوپدیک و برخی جراحی ها دارد. در حال حاضر مزایای استفاده از پی آر وی و مزایای حاصل از آن به حوزه درماتولوژی و پوست نیز رسیده است. جوان سازی پوست با پی آر پی همچنین استفاده از این تکنیک در بهبود زخم های پوستی از موارد قابل توجه دنیای متخصصین پوست می باشد. تحقیقات علمی که به 30 سال قبل باز می گردد نشان داده است پی آر پی می تواند رشد کلاژن های تازه را تقویت کرده و تحقیقات اخیر نیز نشان داده است پی آر پی می تواند آسیب های ناشی از نور خورشید و پیری پوست را بهبود بخشد.

تفاوت پی آر پی با سایر موارد تزریقی و فیلر ها

فیلرهای هیالورونیک اسید از ترکیبات جامدی تولید شده اند که خطوط و چین های پوست را پر می کنند. این فیلرها خطوط عمیق پیرامون دهان (خط خنده) را بهبود می دهند. درمان با این ترکیبات 6 تا 18 ماه به طول می انجامد و برای حفظ نتایج نیاز به تکرار درمان وجود خواهد داشت.

پی آر پی تولید کلاژن را در پوست تحریک می کند و صرفا محدود به بهبود چروک ها نمی باشد. پی آر پی به حجم دهی صورت کمک می کند و گونه ها را مشخص تر می سازد و اطراف چشم ها را نرم خواهد کرد. به طور کلی تون پوستی تقویت شده و نواحی که هیالورونیک اسید نتوانسته پوشش دهی مناسبی داشته باشد و یا تزریق این فیلرها در آن مناطق خطرناک بوده اند با استفاده از پی آر پی بهبود می یابند.

تزریق هیالورونیک اسید می تواند همراه با پی آر پی و با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. این دو روش می توانند یکدیگر را به نحوی تکمیل کنند که بهترین نتایج حاصل شود و پوست ظاهری جوان بیابد. به طور کلی تکنیک پی آر پی حجم، پر بودن و تون پوست را بهبود می دهد. پی آر پی به جای آن که تنها چروک های عمیق را پر کند به بهبود و سفتی کل صورت می انجامد. بنابراین تاثیر پی آر پی بر پوست  تغییری کلی را در پی خواهد داشت.

انتظاراتی که در طول و بعد از انجام روش پی آر پی خواهیم داشت:

ابتدا مقداری خون از شما گرفته می شود . سپس فراورده پی آر پی آماده می گردد. سپس پوست شما برای شروع درمان آماده می شود. تزریق پی آر پی تنها چند لحظه زمان می برد و احساس ناراحتی و درد چندانی در پی ندارد. تزریق پی آر پی بسیار سریع است، روشی نسبتا بی درد می باشد و پس از انجام تزریق نیاز به مراقبتی مخصوص وجود نخواهد داشت. عوارض پی آر پی صورت بسیار اندک است. تورم خفیف، قرمزی یا کبودی ظرف یک تا سه روز بعد از تزریق پی آر پی از بین می رود. پی آر پی از سلول های خود فرد ایجاد شده است بنابراین احتمال بروز عوارض جانبی از بین خواهد رفت.

نتایج حاصل از پی آر پی

جوان سازی پوست با پی آر پی به بهبود کلی تون و ساختار پوست، برطرف کردن خطوط صورت مثل خط خنده و خط اخم و دیگر منافذ پوست می انجامد. تاثیر پی آر پی بر پوست سه تا چهار هفته بعد از شروع درمان مشخص می گردد و بهبود در طول زمان ادامه دارد. عموما سه جلسه درمانی با پی آر پی توصیه می شود. فواصل بین جلسات یک تا دو ماه می باشد.

 استفاده از پی آر پی می تواند با لیزر درمانی، میکرودرم ابریژن و لایه برداری شیمیایی همراه شود تا هدف نهایی یعنی جوانسازی پوست صورت مقدور گردد. در طول زمان باید درمان نگهدارنده با پی آر پی انجام گیرد.

 برگرفته از: وبسایت https://www.coastaldermatology.com

 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه