تزریق چربی از جمله روش های زیبایی است که در آن چربی گرفته شده از نواحی از بدن فرد (ران، باسن یا شکم) به نواحی دیگر بدن او (صورت، سینه ها) تزریق می شود. در این مقاله مراحل انجام، دوره نقاهت تزریق چربی و عوارض تزریق چربی را مورد بررسی قرار می دهیم. 

دروانا:

روش تزریق چربی

روش تزریق چربی یک جراحی زیبایی است که در آن چربی از یک بخش از بدن خود فرد برداشته شده و به بخش دیگری از بدن او تزریق می شود. این روش پیوند چربی یا لیپو مدلینگ نیز نامیده می شود.

هدف از تزریق چربی یا لیپو مدلینگ برداشتن چربی های اضافه از یک قسمت (برای مثال شکم یا ران ها) و استفاده از آن برای صاف کردن یا افزایش سایز قسمتی دیگر (برای مثال سینه ها یا صورت) است. با این که تزریق چربی روشی بی خطر است اما تصمیم برای انجام آن مهم است. قبل از انجام تزریق چربی در مورد سایر روش های برداشتن چربی و جوانسازی پوست و انتخاب روش مناسب برای جراحی زیبایی با پزشک متخصص مشورت کنید.

تزریق چربی: موارد کاربرد

با افزایش سن، صورت به طور طبیعی چربی موجود در زیر پوست را از دست می دهد. ماهیچه های صورت در قسمت هایی نزدیک تر به پوست قرار دارند بنابراین چین و چروک های پوستی با وضوح بیشتری دیده می شوند. بدین ترتیب تزریق فیلرهای پوستی همچون تزریق چربی به صورت می تواند خطوط پوستی را کمتر کرده، حجم و پری قسمت های مختلف صورت را بازگرداند و نقاط برجسته ای را ایجاد نماید. تزریق چربی عموما در قسمت های مختلف صورت همچون گونه ها، لب ها، زیر چشم ها و سینه ها انجام می شود. از جمله کاربرد تزریق چربی شامل موارد زیر هستند:

  • گونه گذاری، پر کردن صورت، زاویه فک، خطوط خنده
  • صاف کردن چین و چروک های پوستی
  • بهبود اسکار های پوستی
  • افزایش برجستگی نقاط برجسته

تزریق چربی: روش انجام

روش تزریق چربی می تواند به کمک بی حسی موضعی انجام شود. تزریق چربی یک روش جراحی خفیف است که ممکن است در مطب پزشک متخصص پوست و زیبایی و یا اتاق عمل صورت گیرد. تزریق چربی در سه مرحله مهم انجام می شود که در آن ها چربی از ناحیه دهنده که می تواند شکم، ران ها یا باسن باشد گرفته می شود سپس چربی استخراج شده به ناحیه گیرنده که می تواند صورت یا سینه، ساق پا، باسن و ... باشد تزریق می شود. مراحل تزریق چربی عبارتند از:

  • برداشتن چربی. برای این مرحله از تزریق چربی شکاف های کوچکی روی پوست ایجاد شده و یک لوله نازک برای بیرون کشیدن چربی وارد می شود. بعد از برداشت چربی پانسمان کوچکی بر روی آن ها قرار می گیرد.
  • آماده سازی چربی. قبل از تزریق چربی به ناحیه گیرنده، از وسیله خاصی برای چرخاندن سریع چربی و جدا کردن آن از خون و سایر مایعات استفاده می شود. حال امکان تزریق چربی وجود دارد.
  • تزریق چربی. یک سوزن و سرنگ برای تزریق چربی در مقدار کم به ناحیه مورد نظر به کار گرفته می شوند. تزریق چربی به کمک این سوزن ها حفره های ریزی را در سطح پوست ایجاد می کنند بنابراین عموما نیازی به بخیه زدن نیست.

چربی تزریق شده عموما جریان خون را دریافت کرده و زنده می ماند. در حدود 30 درصد از بافت چربی تزریق شده زنده مانده و برای همیشه باقی می ماند. در بیشتر موارد برای مشاهده نتایج مناسب، تزریق چربی در دفعات متعدد انجام می گیرد.

تزریق چربی: دوره نقاهت

نواحی که تزریق چربی در آن ها انجام شده است برای مدت یک یا دو هفته کبود و متورم می شوند. شما ممکن است برای یک هفته بعد از تزریق چربی به سر کار خود نروید. مشاهده اثر کامل روش تزریق چربی اغلب به شش ماه زمان نیاز دارد؛ در حالی که مقداری از چربی تزریق شده ممکن است در طول ماه های اول بعد از تزریق چربی جذب بدن شما شود. دکتر مسلم صفرپور متخصص پوست، مو و زیبایی اظهار می دارند که تورم طی یک الی سه هفته از بین می رود. میزان کبودی در افراد مختلف متفاوت است و در اکثر بیماران کبودی ایجاد نمی شود.

عوارض تزریق چربی

از جمله عوارض تزریق چربی شامل موارد زیر هستند:

  • تورم و کبودی
  • بی حسی موقت
  • از بین رفتن مقداری از چربی تزریق شده در طول چند ماه اول بعد از تزریق چربی

روش تزریق چربی از جمله روش های زیبایی پوست ایمن است اما در برخی مواقع ممکن است مشکلات زیر را به دنبال داشته باشد:

  • تجمع خون در زیر پوست (هماتوم)

دکتر مسلم صفرپور متخصص پوست، مو و زیبایی به سوالات زیر پاسخ داده اند:

آیا روش تزریق چربی در سنین خاصی انجام می شود؟

تزریق چربی در تمامی سنین از نوجوانی تا پیری می تواند انجام شود.

مراقبت های بعد از تزریق چربی چه هستند؟

  • استراحت در منزل به مدت کوتاه و بلند نگه داشتن زیر سر
  • کمپرس سرد تا 48 ساعت
  • عدم ورزش سنگین به مدت یک ماه
  • عدم کاهش وزن به مدت یک ماه
دکتر مسلم صفرپور

دکتر مسلم صفرپور

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر مسلم صفر پور متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی اهواز، عضو انجمن متخصصین پوست ایران و همچنین عضو انجمن ملی نخبگان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مسلم صفرپور
برگرفته از: وبسایت های
https://www.nhs.uk
https://www.plasticsurgery.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه