روش آی پی ال از جمله روش های نور درمانی محسوب می شود که برای رفع چروک های پوستی، لک های تیره، ضایعات عروقی و موهای زائد به کار می رود. درمان به کمک روش آی پی ال شباهت زیادی به لیزر درمانی دارد. برای کسب نتیجه مورد نظر ممکن است شما روش آی پی ال را برای سه تا شش جلسه تکرار کنید.

دروانا:

روش آی پی ال چیست؟

آی پی ال (IPL) در واقع خلاصه شده عبارت intense pulsed light به معنی نور با پالس قوی است. روش آی پی ال از جمله روش های نور درمانی محسوب می شود که برای رفع چروک های پوستی، لک ها و موهای زائد به کار می رود.

درمان به کمک روش آی پی ال شباهت زیادی به لیزر درمانی دارد. با این حال، در لیزر درمانی تنها یک طول موج نوری بر روی پوست شما متمرکز می شود در حالی که به کمک دستگاه آی پی ال پرتوهایی با طول موج های مختلف مانند فلاش یک عکس بر روی پوست تابانده می شود. نور تولید شده توسط دستگاه آی پی ال پراکندگی بیشتری دارد و تمرکز آن از پرتوهای لیزری کمتر است.

لیزر آی پی ال در موارد زیر کاربرد دارد:

  • لکه های پوستی ناشی از افزایش سن و نور خورشید
  • قرمزی پوستی ناشی از آکنه و روزاسه
  • رفع موهای زائد
  • جوانسازی پوست

در روش آی پی ال، سلول های رنگدانه ای پوست شما پرتوهای نوری را جذب می کند و آن را به حرارت تبدیل می کنند. حرارت حاصله به منظور رفع کک و مک ها و سایر لکه ها، رنگدانه های ناخواسته را تخریب می کنند. همچنین این پرتوها می توانند با تخریب فولیکول های مو از رشد مجدد موها در ناحیه مورد نظر پیشگیری کنند.

شما می توانید از دستگاه آی پی ال در هر بخشی از بدن خود استفاده کنید اما این دستگاه در نواحی ناهموار عملکرد مناسبی ندارد. این پرتوها می توانند با تخریب عروق خونی به رفع قرمزی ناشی از آکه، روزاسه، اسکار و ... کمک کنند. همچنین پرتوهای لیزر آی پی ال با تحریک سلول های کلاژن ساز پوست می تاونند سبب سفت شدن پوست و رفع چروک های آن شوند. روش آی پی ال برای افرادی که دچار اسکارهای کلوئیدی ضخیم و برآمده می شوند و یا تون پوستی تیره ای دارند توصیه نمی شود.

آمادگی برای روش آی پی ال

قبل از انجام روش آی پی ال شما باید از موارد زیر خودداری کنید:

  • قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید
  • حمام آفتاب یا دستگاه سولار
  • وکس کردن پوست
  • لایه برداری پوست (شیمیایی، کرم های لایه بردار)
  • تزریق ژل
  • مصرف داروهایی که خطر خونریزی را افزایش می دهند مانند آسپیرین و ایبوپروفن

نحوه انجام آی پی ال

به منظور استفاده از دستگاه آی پی ال، ابتدا ناحیه ای که قرار است در معرض پرتوهای آی پی ال قرار گیرد تمیز می شود. سپس یک ژل خنک کننده بر روی پوست شما گذاشته می شود. حال پرتوهای نوری از دستگاه آی پی ال بر روی پوست شما تابانده می شوند. در طول درمان به کمک آی پی ال، شما باید از عینک محافظ برای محافظت از چشم های خود استفاده کنید. برخی افراد احساس می کنند که با نوارهای لاستیکی ضربه هایی به پوست آن ها زده می شود ولی درد آن اغلب خفیف و قابل تحمل است.

بسته به این که چه بخشی از بدن شما در معرض دستگاه آی پی ال قرار می گیرد و وسعت این ناحیه چه قدر است، این روش درمانی ممکن است به 10 تا 30 دقیقه زمان نیاز داشته باشد.

در مورد مشکلاتی مانند آکنه یا ضایعات عروقی برای کسب نتیجه مورد نظر ممکن است لازم باشد شما روش آی پی ال را برای سه تا شش جلسه تکرار کنید. این جلسات درمانی باید با فاصله یک ماه انجام گیرند تا در این بین پوست زمان کافی برای ریکاوری داشته باشد. برداشت موهای زائد با آی پی ال به شش تا دوازده جلسه درمان نیاز دارد.

عوارض آی پی ال

بیشتر افراد بعد از روش آی پی ال علائمی همچون قرمزی یا تورم خفیف را به عنوان عوارض آی پی ال تجربه می کنند. این عوارض معمولا در طول یک یا دو روز بعد از روش آی پی ال برطرف می شوند.

در برخی موارد شما ممکن است بعد از آی پی ال علائم زیر را تجربه کنید:

  • کبودی
  • بروز تاول
  • تغییر رنگ پوست
  • عفونت

بعد از انجام آی پی ال

شما می توانید بعد از انجام روش آی پی ال به فعالیت های روزمره خود ادامه دهید. ناحیه ای که تحت پرتوهای دستگاه آی پی ال قرار گرفته است برای چند ساعت دچار قرمزی و حساسیت و تورم می شود. حساسیت پوستی ممکن است برای چندین روز بعد از انجام آی پی ال نیز ادامه داشته باشد. بهتر است تا زمان بهبودی پوست از شستشو با آب گرم و استفاده از کرم های لایه بردار اجتناب کنید.

مزایای روش آی پی ال

  • این روش برای از بین بردن لکه های تیره و ضایعات عروقی و همچنین موهای زائد به خوبی عمل می کند.
  • جلسات درمانی در مدت زمان کوتاه تری در مقایسه یا سایر روش های زیبایی پوست انجام می شوند.
  • پرتو دستگاه آی پی ال به لایه بالایی پوست آسیب نمی رساند بنابراین اثرات جانبی کمتری در مقایسه با لیزر و میکرودرم ابریژن دیده می شود و دوره ریکاوری کوتاه تری دارد.

معایب روش آی پی ال

  • برای کسب نتیجه مناسب در روش آی پی ال شما باشد درمان را برای چندین جلسه تکرار کنید.
  • این روش اثرگذاری مناسبی بر روی پوست تیره و موی روشن ندارد.

برای انتخاب روش مناسب از میان روش های زیبایی پوست، در مورد مزایا، معایب، خطرات و هزینه آن ها با متخصص پوست مشورت کنید.

دکتر شادی مظلومی

دکتر شادی مظلومی

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر شادي مظلومي متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر شادی مظلومی دارای بورد تخصصی و عضو انجمن متخصصین پوست ایران و اروپا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شادی مظلومی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه