افزایش حجم لب از جمله روش های زیبایی است که به منظور بهبود ظاهر لب ها انجام می شود. تزریق فیلر از جمله روش های افزایش حجم لب است که در این مقاله تزریق فیلر هیالورونیک اسید به طور خاص مورد بررسی قرار می گیرد.

دروانا:

افزایش حجم لب از جمله روش های زیبایی است که موجب پر تر و برجسته تر شدن لب ها می گردد. تزریق فیلر پوستی رایج ترین روش افزایش حجم لب محسوب می شود.

انواع مختلفی از فیلرهای پوستی به لب ها و اطراف دهان تزریق می شوند. هیالورونیک اسید و ترکیبات حاوی آن پرکاربرد ترین فیلرهای پوستی هستند که برای افزایش حجم لب مورد استفاده قرار می گیرند. هیالورونیک اسید یک ماده طبیعی موجود در بدن است که در افزایش حجم لب موثر خواهد بود. این ترکیبات فیلرهای هیالورونیک اسید نامیده می شوند.

کلاژن نیز زمانی از پرکاربرد ترین فیلرهای پوستی بوده است که در حال حاضر کمتر برای افزایش حجم لب به کار می رود. گزینه های جدیدتر، در افزایش حجم لب ایمن تر و موثرتر هستند.

تزریق چربی و ایمپلنت نیز از دیگر روش های افزایش حجم لب هستند. این روش ها در حال حاضر استفاده زیادی ندارند؛ زیرا نتایج متفاوت بوده و خطر بروز عوارض جانبی وجود دارد.

افزایش حجم لب: فیلرهای هیالورونیک اسید

فیلر هیالورونیک اسید با تغییر برخی مشخصه های لب ها، ظاهر آن ها بهبود می بخشند. این فیلرها افزایش حجم لب و تغییر در شکل و ساختار لب ها را به دنبال دارند. اثرات افزایش حجم لب با فیلر هیالورونیک اسید عموما شش ماه باقی می ماند. بعد از این مدت، تزریقات بیشتری برای حفظ افزایش حجم لب انجام می شوند. انواع گوناگونی فیلر هیالورونیک اسید برای افزایش حجم لب وجود دارند که همه آن ها اثرات یکسانی دارند. برخی از آنها ممکن است حاوی لیدوکائین به عنوان یک بی حس کننده موضعی باشند.

افزایش حجم لب: مزایای فیلرهای هیالورونیک اسید

ژل موجود در ماده تزریقی، بافت های لب را شکل داده و از آن ها حمایت می کند. مزایای استفاده از فیلرهای هیالورونیک اسید به منظور افزایش حجم لب شامل:

  • کنترل میزان افزایش حجم لب. مقدار ماده تزریقی می تواند تحت کنترل باشد بنابراین پزشک می تواند مقدار افزایش حجم لب را کنترل نماید.
  • روند تدریجی درمان. تزریق برای افزایش حجم لب می تواند به طور تدریجی در چند دفعه مراجعه انجام شود تا زمانی که نتایج مطلوب حاصل گردد.
  • برطرف شدن برآمدگی غیر طبیعی. برآمدگی غیر طبیعی به دنبال افزایش حجم لب، به راحتی برطرف می شود.
  • کبودی کمتر. استفاده از فیلر هیالورونیک اسید برای افزایش حجم لب کبودی کمتری در مقایسه با سایر فیلرها به دنبال دارد.
  • طول اثر قابل قبول. نتایج حاصل از افزایش حجم لب با هیالورونیک اسید برای مدت قابل قبولی باقی می مانند اما دائمی نیستند.
  • احتمال کم واکنش های آلرژیک. از آن جایی که فیلر هیالورونیک اسید برای افزایش حجم لب از موادی مشابه آن چه در بدن وجود دارد ساخته شده است، احتمال بروز واکنش آلرژیک بسیار کم است. در صورتی که به لیدوکائین حساسیت دارید پزشک را در جریان قرار دهید.

افزایش حجم لب: روش انجام

افزایش حجم لب به کمک روش های تزریقی سریعا و در مطب پزشک قابل انجام هستند. تزریق چربی برای افزایش حجم لب یک مورد استثنایی است که قبل از چربی به ایجاد شکاف کوچکی به منظور لیپوساکشن چربی از بخش دیگری از بدن، نیاز دارد.

قبل از انجام تزریق برای افزایش حجم لب، از یک ماده بی حسی موضعی برای راحتی بیشتر بیمار استفاده می شود. در برخی واقع، قبل از تزریق برای افزایش حجم لب، از تزریقاتی برای متوقف ساختن عصب و بی حسی لب ها استفاده می شود. این تزریقات همانند تزریقاتی هستند که برای بی حسی دهان در دندانپزشکی انجام می گیرند.

بعد از نشانه گذاری دقیق محل هایی که برای افزایش حجم لب باید تزریق در آن ها صورت گیرد، از سرنگ های بسیار کوچک برای تزریق ماده مورد نظر به لب ها استفاده می شود. سپس، قرار دادن یخ بر روی این نواحی به کنترل درد و تورم کمک می کند. از اعمال فشار زیاد بر روی این نواحی بپرهیزید.

بلافاصله بعد از تزریق فیلر هیالورونیک اسید شما می توانید اثرات افزایش حجم لب آن را مشاهده کنید. بعد از بهبودی کامل، لب ها ظاهری طبیعی پیدا خواهند کرد.

افزایش حجم لب: عوارض و خطرات

عوارض فیلرهای هیالورونیک اسید برای افزایش حجم لب موقتی بوده و برای چند روز به طول می انجامند. عوارض افزایش حجم لب با هیالورونیک اسید عبارتند از:

  • خونریزی در محل های تزریق
  • تورم و کبودی
  • قرمزی و حساسیت در محل تزریق
  • فعال شدن تب خال ها یا تاول های تب دار (هرپس سیمپلکس) در لب ها و نواحی اطراف آن ها

برخی از خطرات و عوارض جدی تر افزایش حجم لب عبارتند از:

  • تورم شدید و طولانی یا کبودی بیش از یک هفته یا 10 روز
  • عدم تقارن لب ها
  • برآمدگی و بی نظمی در لب ها
  • عفونت
  • تزریق به داخل رگ ها و تحلیل بافتی
  • بروز زخم، اسکار یا سفت شدن لب ها
  • واکنش آلرژیک که موجب قرمزی، تورم یا خارش در اطراف لب ها می شود.
  • در صورت مشاهده تورم شدید یا بروز تب بعد از افزایش حجم لب با تزریق هیالورونیک اسید، با پزشک تماس بگیرید.
دکتر ماشاالله سیاوشی

دکتر ماشاالله سیاوشی

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر ماشاالله سياوشي متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو انجمن متخصصین پوست و مو ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ماشاالله سیاوشی
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه