پیلینگ شیمیایی از جمله روش های لایه برداری پوست است که در آن از محلول شیمیایی بدین منظور استفاده می شود. در ادامه با روش پیلینگ شیمیایی سطحی، متوسط و عمیق آشنا می شویم.

دروانا:

پیلینگ شیمیایی چیست؟

پیلینگ شیمیایی یک روش لایه برداری پوستی است که در آن یک محلول شیمیایی برای برداشتن لایه های سطحی پوست بر روی آن مالیده می شود. پوستی که بعد از پیلینگ شیمیایی مجددا رشد می کند صاف تر و جوان تر خواهد بود. پیلینگ شیمیایی پوست بسته به نتایج مورد نظر در عمق های مختلف (سطحی، متوسط و عمیق) انجام می شود. هر نوع از روش پیلینگ شیمیایی از محلول متفاوتی استفاده می کند. پیلینگ شیمیایی عمیق نتایج چشمگیر تری را به دنبال دارد اما دوره ریکاوری آن نیز طولانی تر است.

پیلینگ شیمیایی: قبل از پیلینگ

پیلینگ شیمیایی پوست عموما در مطب پزشک متخصص پوست یا مراکز جراحی سرپایی انجام می شود. قبل از روش پیلینگ شیمیایی، پزشک صورت شما را تمیز کرده و چشم ها را با پماد، گاز استریل یا چسب می پوشاند. موهای شما نیز تحت محافظت قرار می گیرند. در پیلینگ شیمیایی سطحی اغلب نیازی با ماده بی حسی نیست. اگر می خواهید پیلینگ شیمیایی متوسط انجام دهید، شما باید یک داروی آرام بخش و ضد درد دریافت نمایید.

اگر پیلینگ شیمیایی عمیق انجام می دهید، پزشک پوست شما را با داروی بی حسی مخصوص بی حس کرده و از داروی آرام بخش استفاده می کند.

پیلینگ شیمیایی: روش انجام

روش انجام پیلینگ شیمیایی سطحی بدین ترتیب است:

  • پزشک از براش، پنبه، گاز استریل یا اسفنج برای مالیدن محلول شیمیایی حاوی گلایکولیک اسید یا سالیسیلیک اسید استفاده می کند. پوست تحت درمان شروع به سفید شدن می کند.
  • در پیلینگ شیمیایی سطحی هنگام مالیدن محلول بر روی پوست ممکن است احساس گزش خفیفی داشته باشید.
  • پزشک از محلول خنثی کننده برای پاک کردن محلول شیمیایی از روی پوست تحت درمان استفاده می کند.

روش انجام پیلینگ شیمیایی متوسط بدین ترتیب است:

  • پزشک از یک اپلیکاتور دارای پنبه یا گاز استریل برای مالیدن محلول شیمیایی حاوی تری کلرواستیک اسید گاها به همراه گلایکولیک اسید استفاده می کند. پوست تحت درمان شروع به روشن شدن می کند.
  • بعد از چند دقیقه، پزشک از کمپرس سرد برای تسکین پوست استفاده می کند. در این نوع از پیلینگ شیمیایی نیازی به محلول خنثی کننده نیست.
  • شما ممکن است تا 20 دقیقه احساس گزش و سوزش داشته باشید.

روش انجام پیلینگ شیمیایی عمیق بدین ترتیب است:

  • مایعات به صورت وریدی وارد بدن شما می شوند و ضربان قلب کاملا تحت نظر است.
  • پزشک از یک اپلیکاتور دارای پنبه برای مالیدن کربولیک اسید (فنول) بر روی پوست استفاده می کند. پوست تحت درمان شروع به سفید یا طوسی شدن می کند.
  • برای قرارگیری کمتر در معرض فنول، پزشک شما پیلینگ شیمیایی پوست را در بازه های 15 دقیقه ای انجام می دهد. پیلینگ شیمیایی صورت به طور کامل به 90 دقیقه زمان نیاز دارد.

پیلینگ شیمیایی: بعد از پیلینگ

بعد از پیلینگ شیمیایی پوست در هر عمقی، باید دستورات پزشک برای تمیز کردن، مرطوب کردن و استفاده از پمادهای محافظتی بر روی پوست را پیگیری کنید. بعد از پیلینگ شیمیایی سطحی، پوست تحت درمان قرمز، خشک و اندکی تحریک می شود؛ با این حال این اثرات در دفعات بعدی درمان کمتر رخ می دهند. پزشک ممکن است یک پماد محافظتی مانند ژل پترولم را برای تسکین پوست استفاده کند. بهبودی نواحی تحت درمان بعد از پیلینگ شیمیایی به حدود یک تا هفت روز زمان نیاز دارد. پوست جدید ممکن است به طور موقت تیره تر یا روشن تر از حالت طبیعی باشد.

بعد از روش پیلینگ شیمیایی متوسط، پوست تحت درمان قرمز، سفت و متورم می شود. شما احساس گزش می کنید. پزشک ممکن است از یک پماد مانند پترولم برای تسکین پوست استفاده کند. استفاده از کیسه های یخ می تواند به تسکین پوست بعد از پیلینگ شیمیایی متوسط کمک می کند. داروهای ضد درد غیر نسخه ای مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم در بهبود ناراحتی ناشی از روش پیلینگ شیمیایی متوسط کمک کننده هستند. بعد از پیلینگ شیمیایی متوسط، در زمان مقرر به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت بهبودی شما را بررسی کند. همچنان که تورم کاهش می یابد، پوست تحت درمان پوسته پوسته شده و یا تیره تر می گردد. بهبودی این نواحی بعد از پیلینگ شیمیایی متوسط به 7-14 روز زمان نیاز دارد اما قرمزی ممکن است برای چند ماه باقی بماند.

بعد از پیلینگ شیمیایی عمیق شما ممکن است دچار قرمزی و تورم شدید شوید. شما همچنین ممکن است دچار سوزش شوید و پلک های شما به شدت متورم شود. پزشک یک پانسمان ضد آب در ناحیه مورد نظر قرار می دهد همچنین ممکن است داروهای ضد درد را تجویز نماید. خوابیدن به پهلو در کاهش تورم ناشی از روش پیلینگ شیمیایی عمیق کمک کننده است. در نواحی تحت درمان پوست جدیدی ظرف دو هفته بعد از پیلینگ شیمیایی عمیق تشکیل می شود در حالی که کیست ها یا نقاط سفید ممکن است برای چند هفته و قرمزی برای چند ماه باقی بماند. پوست تحت درمان ممکن است تیره تر یا روشن تر از حالت نرمال شود. بهتر است بعد از استفاده از روش پیلینگ شیمیایی در منزل بمانید. زمانی که پوست جدید در حدود دو هفته به طور کامل نواحی تحت درمان را پوشاند، شما می توانید از لوازم آرایش برای پوشاندن قرمزی استفاده کنید.

دکتر افشین مرتضوی

دکتر افشین مرتضوی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر افشین مرتضوی متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای 13 سال سابقه تخصصی پزشکی و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر افشین مرتضوی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه