رفع موهای زائد با لیزر از جمله روش هایی است که برای مدت طولانی رشد مجدد موها را متوقف می سازد. این روش با تاثیر بر فولیکول موها رشد آن ها را برای مدتی متوقف می کند. در ادامه با نکاتی پیرامون رفع موهای زائد با لیزر آشنا می شویم.

دروانا:

رفع موهای زائد با لیزر دائمی است؟

رفع موهای زائد با لیزر از طریق حرارت دادن به فولیکول های مو به منظور متوقف ساختن رشد موهای جدید انجام می گیرد. این کار در رفع موهای زائد با لیزر فولیکول های مو را برای مدت طولانی در یک وضعیت خاموش و غیر فعال قرار می دهد (طولانی تر از اصلاح کردن و وکس کردن). زمانی که موها به رشد خود بازمی گردند، نازک تر، روشن تر و کم پشت تر خواهند بود. در حالی که رفع موهای زائد با لیزر اغلب به عنوان یک روش دائمی در برداشت موهای زائد در نظر گرفته می شود، رفع موهای زائد با لیزر تنها تعداد موهای ناخواسته را در ناحیه مورد نظر کاهش می دهد. این روش به طور کامل موهای زائد را از بین نمی برد.

رفع موهای زائد با لیزر گزینه ای است که در افرادی با تون پوستی روشن و موهای تیره عملکرد بهتری دارد. همچنین، انجمن درماتولوژی آمریکا برای کسب نتایج بهتر در رفع موهای زائد با لیزر، مراجعه به یک پزشک متخصص پوست ماهر را توصیه می کند.

رفع موهای زائد با لیزر: نحوه عملکرد

در رفع موهای زائد با لیزر، از پرتوهای نوری پر حرارت استفاده می شود. در طول رفع موهای زائد با لیزر، این پرتوهای لیزری فولیکول های مو را گرم کرده و آن ها را دچار آسیب می کنند. فولیکول های مو درست در زیر پوست قرار گرفته اند. این فولیکول ها مسئول تولید تار موهای جدید هستند. اگر فولیکول های مو آسیب ببینند، تولید و رشد موها به طور موقت دچار مشکل می شود. در مقابل، تراشیدن، اصلاح کردن و وکس کردن موها را از سطح برمی دارند. این روش ها فولیکول های تولید کننده مو را مورد هدف قرار نمی دهند. انجمن درماتولوژی آمریکا نواحی زیر را برای رفع موهای زائد با لیزر مناسب اعلام می کند:

  • قفسه سینه
  • پشت
  • شانه ها
  • گردن
  • خط بیکینی
  • صورت (به غیر از اطراف چشم ها)

رفع موهای زائد با لیزر بر روی تون پوستی روشن و موهای تیره تر اثرگذاری بهتری دارد. بدین دلیل که پرتوهای لیزری ملانین مو را مورد هدف قرار می دهند. حتی اگر بعضی از موها در روش رفع موهای زائد با لیزر برداشته نشوند، روشن شدن رنگ آن ها می تواند دیده شدن موها در سطح پوست را کاهش دهد. بعضی از تارهای مو نیز ممکن است در طول چند روز بعد از اولین جلسه رفع موهای زائد با لیزر دچار ریزش شوند. به طور کلی، رفع موهای زائد با لیزر یک روش نسبتا سریع است؛ این کار در نواحی کوچک تر مانند بالای لب تنها در چند دقیقه انجام می شود. نواحی بزرگ تر در رفع موهای زائد با لیزر مانند پشت یا قفسه سینه به یک ساعت یا بیشتر زمان نیاز دارد.

اگر متخصص پوست در رفع موهای زائد با لیزر از ژل بی حس کننده موضعی استفاده کند، شما احساس بهتری در طول انجام این روش خواهید داشت. علی رغم این که رفع موهای زائد با لیزر در بیشتر موارد موفقیت آمیز است، فولیکول های مو در نهایت ترمیم می شوند که این موجب رشد موهای جدید می گردد. برای دست یابی به نتایج بهتر در رفع موهای زائد با لیزر، شما باید این روش را در چند جلسه پیگیری نمایید.

رفع موهای زائد با لیزر: جلسات درمان

برای حذف موهای بیشتر به کمک روش رفع موهای زائد با لیزر تکرار جلسات درمان ضروری است. تعداد دقیق جلسات مورد نیاز برای رفع موهای زائد با لیزر مشخص نیست و در افراد مختلف متفاوت است. بیشتر افراد به چهار تا شش جلسه درمان برای رفع موهای زائد با لیزر نیاز دارند. شما باید فاصله شش هفته ای میان جلسات درمان رفع موهای زائد با لیزر در نظر بگیرید؛ این بدین معنی است که دوره کامل رفع موهای زائد با لیزر اغلب به نه ماه زمان نیاز دارد. بعد از هر جلسه، شما متوجه کمتر شدن موهای زائد خود می شوید. هر تار مویی که باقی می ماند و یا رشد می کند نیز نازک تر و روشن تر خواهد شد. انجمن درماتولوژی آمریکا تخمین زده است که در حدود 10-15 درصد از موها بعد از هر جلسه رفع موهای زائد با لیزر کاهش می یابد. سرعت کاهش موها بعد از جلسه اول رفع موهای زائد با لیزر افزایش می یابد.

علاوه بر این، شما ممکن است برای دستیابی به نتایج بهتر در رفع موهای زائد با لیزر گاها جلسات درمانی را تکرار کنید. این کار در اطمینان از این که فولیکول های مو مجددا رشد نمی کنند، کمک کننده است. بسته به نیازهای فرد، شما ممکن است به یک جلسه نگهدارنده یک یا دو بار در سال نیاز داشته باشید. جدول زمانی برای هر جلسه رفع موهای زائد با لیزر همانند اولین جلسه درمان است. در مجموع، زمان انجام به ناحیه تحت درمان بستگی دارد. اگر شما روش رفع موهای زائد با لیزر را برای ناحیه کوچکی تکرار کنید، این کار در زمان کمتری انجام می گیرد. در حالی که رفع موهای زائد با لیزر به طور دائمی موها را از بین نمی برد، این روش هنوز یکی از بهترین گزینه ها برای کند کردن رشد موها در یک دوره زمانی طولانی است. در مورد سایر روش ها برای برداشتن طولانی مدت موهای زائد مانند الکترولیز و اپیلاتورهای سوزنی با پزشک متخصص پوست مشورت نمایید.

دکتر مژده خالدی

دکتر مژده خالدی

متخصص پوست، مو و زیبایی
سرکار خانم دکتر مژده خالدی متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عضو انجمن متخصصین پوست ایران و همچنین عضو آکادمی پوست اروپا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مژده خالدی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه