ژل لب یک فیلر پوستی برای تزریق در لب ها به منظور افزایش حجم و رفع چروک های آن است. این کار به کمک سوزن های کوچک و فیلرهای حاوی ماده هیالورونیک اسید کننده انجام می گیرد. در ادامه با نکاتی پیرامون ژل لب و تزریق آن آشنا می شویم.

دروانا:

همچنان که سن افزایش می یابد، لب ها دچار چروک شده و با کاهش حجم نازک می شوند. این حالت موجب مسطح شدن صورت و عدم تقارن و تعادل صورت می گردد و بدین ترتیب یک ظاهر کشیده یا افتاده در لب ها ایجاد می شود. تزریق ژل لب در واقع تزریق فیلرهای طبیعی پوستی است که در زیر پوست آب را جذب می کند. در تزریق ژل لب، ژلی که به زیر پوست تزریق شده است مایعات را از بافت های اطراف جذب می کند و متورم می شود؛ بدین ترتیب برجسته شدن لب ها را به دنبال دارد و در صورت لزوم، چروک های عمیق اطراف دهان را پر می کند و خطوط مخروطی لب بالایی را واضح تر ساخته و چروک های ایجاد شده بر روی لب را از بین می برد.

در بین ژل های موجود تنها از ژل های هیالورونیک اسید می توان در لب تزریق کرد. تزریق ژل بایستی حتما توسط پزشک متخصص پوست و مو انجام گیرد و از ژل های معتبر که مخصوص لب می باشد استفاده گردد.

ژل لب: عوارض

تزریق ژل لب (فیلر لب) روشی بسیار ایمن است. شایع ترین عوارض تزریق ژل لب شامل کبودی و تورم موضعی در نواحی اطراف محل تزریق می باشد. عوارض جانبی که کمتر اتفاق می افتد شامل بروز عفونت یا واکنش آلرژیک موضعی می باشند. عفونت ناشی از تزریق ژل لب می تواند بلافاصله یا روز بعد از تزریق ایجاد شود. علائم عفونت ناشی از ژل لب شامل قرمزی، گرمی موضعی، حساسیت به درد، تورم و درد با یا بدون برآمدگی است. در صورت مشاهده این علائم بعد از تزریق ژل لب، سریعا پزشک را مطلع سازید.

احساس برآمدگی و ناهمواری در لب ها در چند هفته اول بعد از تزریق ژل لب طبیعی است. این عارضه تزریق ژل لب معمولا برطرف می شود و پزشک در مراجعه بعدی آن را ارزیابی می کند. ترجیح پزشکان این است که ابتدا درمان را با سطح پایین تری آغاز کنند و بعد از مشاهده اولیه میزان آن را افرایش دهند؛ تا این که در ابتدا تزریق ژل لب را در میزان زیادی انجام دهند که موجب ظاهر غیر طبیعی لب ها گردد.

ژل لب: بعد از چه مدت به دریافت درمان نگهدارنده نیاز دارم؟

مدت زمان پایداری اثرات ژل لب در بیماران مختلف متفاوت است اما عموما بیماران برای حفظ نتایج، تزریق ژل لب را هر 10-18 ماه یک بار تجدید می نمایند.

ژل لب: آیا تزریق ژل لب درد دارد؟

برای بی حس کردن لب از بلاک عصبی لیدوکائین استفاده می شود. این کار تزریق ژل لب را در مقایسه با روش های موجود در گذشته، بسیار آسان تر می سازد. در تزریق ژل لب، تا حد امکان از ریزترین سوزن ها برای انجام تزریق استفاده می شود و بیشتر بیماران به خوبی آن را تحمل می نمایند.

ژل لب: آیا فیلرهای پوستی برای نواحی دیگر صورت کاربرد دارند؟

بله، فیلرهای پوستی به غیر تزریق به عنوان ژل لب برای افزایش حجم گونه ها و از بین بردن خطوط لبخند، بازیابی انحناهای طبیعی صورت یا گاها در بالای صورت برای پر کردن حفره ها، ناهنجاری های بینی یا صاف کردن استخوان های بیرون زده اطراف ابروها تزریق می شوند. البته غلظت ژل برای نواحی مختلف متفاوت است.

ژل لب: آیا ژل لب برای پر کردن اسکارهای ناشی از جراحی قبلی در لب ها به کار می رود؟

بله، ژل لب می تواند راهی موثر برای ترمیم بافت از دست رفته یا پوشاندن اسکارهای قدیمی بر روی یا اطراف لب ها باشد. دفرمه شدن لب ها در اثر سرطان پوست یا ترومای جراحی می تواند علتی برای از دست رفتن حجم و نامتقارن شدن لب ها باشد. استفاده از مقدار مناسبی از ژل لب می تواند در ترمیم ناهنجاری پوستی که در اثر سرطان یا جراحی ایجاد شده است، کمک کننده باشد.

دکتر مسلم صفرپور متخصص پوست، مو و زیبایی به دو سوال زیر پاسخ داده اند:

از چه ترکیباتی برای تزریق ژل لب استفاده می شود؟

تنها موادی که مجاز به تزریق در لب می باشد ژل های هیالورونیک اسید می باشد. این ترکیبات به آب و دی اکسید کربن متابولیزه می شوند و کمترین آلرژی را در لب ایجاد می کنند.

تعیین میزان ژل تزریقی بر چه اساسی انجام می گیرد؟

بر اساس فرم لب فرد می باشد. معمولا در جلسه اول تعداد کم تزریق می شود که تغییر ایجاد شده برای فرد قابل پذیرش باشد.

دکتر مسلم صفرپور

دکتر مسلم صفرپور

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر مسلم صفر پور متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی اهواز، عضو انجمن متخصصین پوست ایران و همچنین عضو انجمن ملی نخبگان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مسلم صفرپور
برگرفته از: وبسایت https://www.plastic-surgery-brisbane.com.au

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه